Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 310 visningar
1 svar

årets första !

Bo E

3 jun 2013 kl. 14:34

Nejlikbroskskivling

I vägkant, grusväg i betesmark
Osets naturreservat
Örebro

0 313 visningar
5 svar

Vem gillar vårmusseroner

Lena M

2 jun 2013 kl. 06:54

Det måste väl vara någon gnagare som kalasat på svamparna, skogsmöss eller vadå ?
Mina lokaler med musseroner ser inte ut som de är beskrivna i svampböckerna presis, artfattig gammal granskog.

0 490 visningar
2 svar

Entoloma

Joachim Krumlinde

3 jun 2013 kl. 20:10

Jag hittade denna Entoloma i min trädgård där de växer i ett ostädat område med slån och andra Rosaceae. Enligt Funga Nordica får jag det till Entoloma niphoides (vitrödling enligt Dyntaxa). Men när jag letar bilder i andra böcker hittar jag också Entoloma sepium, som inte står i FN och som ser ut att passa lika bra. Den finns i Dynaxa med svenskt namn slånrödling. Så vad ska man tro, rör det sig om två olika arter? Och hur avgör jag det, när bara E niphoides finns i FN.

0 401 visningar
4 svar

Rosa röksvampar

Jimbo

2 jun 2013 kl. 16:07

Vad är detta? Växer på en gammal grangren på marken. Ganska tät och sank mark. De ser ut som röksvampar.

0 330 visningar
3 svar

Trattskivling ?

Lena M

3 jun 2013 kl. 09:08

Såg en grupp på 8 st små, som jag antar är någon art av trattskivling, men vilken, jag kommer ingenstans.
De växte i gräsbevuxna spår efter skogsmaskin, f.d barrskog nu kalhygge.
Fot och hatt hade samma färg,doft och smak uppfattar jag som mild.
Någon som kan ge tips om vad för svamp det var ?

0 420 visningar
4 svar

större ljus svamp i gräsmatta

Buffy

28 maj 2013 kl. 13:24

Dessa svampar brukar växa i en gräsmatta utanför en ligusterhäck på våren. Någon som känner igen dem? Har lagt ut dem på ett vitt och ett svart papper för sporprov, men det är inte färdigt än.

Tusenskönan är med som storleksreferens. Det är en normalstor tusensköna.

0 260 visningar
0 svar

björksopp idag!!

brittis

2 jun 2013 kl. 21:35

Rekordtidig?
Normslt brukar de bleka kantarellrna dyka upp veckovis före björksoppen.

0 1296 visningar
3 svar

"Svampkorg" i plast

Madde Småland

2 jun 2013 kl. 17:30

Äntligen hittat smidiga korgar att använda i skogen. Lätt att stapla i varandra, låg vikt , lätta att rengöra och många färger att välja på :) Valde själv att köpa gula då de nog syns på långt håll. Är ngn intresserad så finns de på nya Ikea fyndet i Älmhult. Kanske finns på andra orter också?

0 286 visningar
5 svar

svart pokalmurkla

klas jaederfeldt

31 maj 2013 kl. 23:31

nu börjar mina svarta pokalmurklor titta fram, såg 2 st pyttar i dag det är en vecka tidigare än förra året, kanske för att det regnat ordentligt i några dagar

0 504 visningar
3 svar

Svarta änkan?

Bo Reyer

31 maj 2013 kl. 17:16

Kan denna i Sverige nyetablerade art även finnas i svampskogen?

1 384 visningar
2 svar

Odla Gul brödkorgssvamp

"JAS" Helsingborg

22 maj 2013 kl. 12:54

Maj 2012 hittade jag Crucibulum laeve, Gul brödkorgssvamp på en lastpallsbit inne på Kemiras industriområde där vi (Luftkuddeland) har sitt lager. I sep. 2012 tog jag hem biten och har sedan dess haft den i en plastlåda (fuktkammare) och det har hela tiden kommit nya fruktkroppar. Jag har inte sett att några av de linsformiga peridiolerna som innehåller sporerna brustit och eftersom jag inte utsatt dem för bevattning eller liknade så har heller inte de mogna peridiolerna kasstats ur ko…mer…

0 370 visningar
3 svar

Ängschampinjoner?

Misan

31 maj 2013 kl. 11:13

Dessa hittade jag i vår gräsmatta. Är det ängschampinjoner? Den stora är ca 3,4 cm hög. Är inte det också väldigt tidigt på året?

0 427 visningar
5 svar

Bok om Sveriges biotoper

Jonas

8 mar 2013 kl. 19:28

Jag undrar om det finns en bok om sveriges olika biotoper/naturtyper (olika skogar, sjöar, ängar…)? I Schweiz brukar jag använda till exempel “Lebensräume der Schweiz” av Raymond Delarze och “Vegetation Mitteleuropas mit den Alpen” av Heinz Ellenberg. Kanske det finns något liknande också för Sverige…

0 248 visningar
2 svar

Vad är detta för svampar?

Emelie B.

30 maj 2013 kl. 19:48

Hej jag hittade dessa i skogen (blandad lövskog, undrar nu vad det kan vara för svampar. Jag har tittat i en svamp bok och på denna sida tycker de liknar rund toppmurkla.

0 296 visningar
0 svar

Några roliga svamprecept?

Bettan

30 maj 2013 kl. 09:55

Har ni några svamprecept som ni kan tänka er att dela med er av?
Länge sedan någon lade in något under recept så jag hoppas på något nytt =)

0 330 visningar
3 svar

svampdag i Värmland

Ola H

29 maj 2013 kl. 12:13

Hej
Mitt företag ska arrangera en svampdag den 11/8. Tanken är dels att man ska få komma till oss med sin skörd för artbestämning. Dels att ställa ut det som kommer in och slutligen ett föredrag av en riksbekant svampguru som redan är inbokad. Vi utgår från att det blir 100-tals besökare och behöver fler experter till hjälp. Jag vänder mig därför hit med frågan om det finns någon som är intresserad av att komma och hjälpa till?
Jag provar först med att erbjuda resa, kost ...mer…

0 301 visningar
9 svar

Karl Johan?

marie

28 maj 2013 kl. 14:56

Kan karl johan finnas redan? Typisk form på fote som är brun med svagt vitt nät, hatten ljusbrun ,vitt kött närmast skinnet, köttet blånar inte,vita sporer (unga ex.)Smakar inte bittert utan god, rätt stark svampsmak. Fyndplats östergötland i kanten av äng alldeles nedanför tallbacke

0 1365 visningar
4 svar

Hitta toppmurklor?

Bettan

28 maj 2013 kl. 13:20

Tänkte ge mig ut och leta toppmurklan. Var är störst chans att hitta den? Hur smakar den? Mvh/ Svampbettan

0 593 visningar
6 svar

svampplancher

klas jaederfeldt

14 maj 2013 kl. 20:05

0 266 visningar
1 svar

stenmurkla

sonar gbg

28 maj 2013 kl. 16:46

Har plockat murklor ca:20 år, alltid i skog, ej på hyggen etc. är det någon som vill dela med sig av erfarenheter. Ex. nya hyggen el gamla vad är bäst

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone