Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Blev hemskt glad när jag fick se dessa lysa vita i det gröna gräset på min promenad idag. Trodde förstås att det var vårmusseroner.Tyckte dock direkt när jag tog i dem att de kändes väldigt spensliga mot vad jag hade förväntat mig.Kände inte heller någon tydlig mjöldoft. Har aldrig hittat några men inte heller egentligen letat då det inte finns så mycket kalkhaltig mark här runt Borås. Efter att ha konsulterat svampboken lutar det åt sommarmusseron men är ej säker oc…mer…
Har p.g.a. ryggfraktur fått hålla mig från skogarna tidigare i vår, men var ute på olika håll nu och det är hemskt att se. Allt blåbärsris är totalt dött och ljung likaså och tydligen det mesta lingonriset också. Det har frystorkat - tjäle, sol och vind. Detta gäller överallt kring Göteborg men undra hur stora områden som är drabbade? Allt bara dött blåbärsris. Det måste ta många år innan det försvinner om nu ens rötterna lever, och vilken risk för skogsbränder med a…mer…
I dag är det mammas dag.
Den “enda” på hela året.
Passa på och njut av den.
är det möjligt att champinjonerna redan kommit till Skåne? Tror aldrig jag hittat dem så tidigt något år? Någon annan som hittat?
Sommarvädret gjorde vårexkursionen 2013 ovanligt varm för de 16 människor och två hundar som deltog - och någon badade en aning.
Alla fick se huvudnumren rökpipsvamp, bombmurkla och blomskägglav.
Dessutom betittades olika tickor och skinn, stenmurklor, små saker på grankottar (Hans avdelning), myxomyceter, vackra vårblommor och givetvis områdets enastående och unika ”totalmiljö!”
När vi åkte hemifrån hade jag ingen nalle i fickan men hoppades att den redan var på ...mer…
Jag har en gråaktig svamp i gräsmattan som jag är ganska säker på är vårrödskivling, Entoloma vernum. Jag ska försöka lära mig att examinera i Funga Nordica. När jag tittar i det synoptiska schemat på skivan som följer med boken så får jag inget napp på Engoloma vernum. När jag söker på det namnet kommer E sericeum upp. Den är väldigt lik vårrödskivling. Är det ett annat namn på E vernum?
Kanske kan detta vara något på söndag?
Jag har hittat purpurskinn på stammen till en äldre men fullt levande rönn i vår trädgård. I trädgården finns även plommonträd och körsbärsträd, som tydligen är andra vanliga värdar för purpurskinn. Finns det risk för att purpurskinnet ger sig på dessa träd fast de är friska och unga? Bör jag ta ned rönnen för säkerhets skull?
Lite underligt är det, att om man tittar under “rapporter”, hittar Stenmurkla både under mat OCH giftsvampar??!!