Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 296 visningar
3 svar

Ännu fler...

Edward Kapusta

6 jan 2013 kl. 19:22

Bilderna 9,10,11

0 505 visningar
2 svar

Läderskål

Tina Nordberg

5 jan 2013 kl. 16:51

Hittade dessa på hassel, en del riktigt grymma.

0 268 visningar
1 svar

Fler svampar...

Edward Kapusta

6 jan 2013 kl. 19:20

Bild 7,8,9

0 270 visningar
1 svar

Bilderna

Edward Kapusta

6 jan 2013 kl. 19:25

3 bilder

0 254 visningar
1 svar

Några skinn

Tina Nordberg

5 jan 2013 kl. 16:38

Var i går och rotade i hässlet, tyvärr har markägaren gått löst med motorsåg.De flesta fina hasselbestånd står kvar, men en hel del gammalt är borta.
Har förslag på lite smått och gott, samtliga på hassel.

1.Klyvporing
2.Frätskinn
3.Mjukskinn
Blir det något rätt?

0 269 visningar
0 svar

Fler svampar fr Käglinge

Edward Kapusta

6 jan 2013 kl. 19:18

Ytterligare svampar…

0 354 visningar
1 svar

Mussling

Tina Nordberg

5 jan 2013 kl. 16:58

Hittad i en vedhög med mer eller mindre åtgågna lövlängder.
Tror det kan vara björk.

Gissar på djupfryst mjukmussling.
Hur stämmer det?

Sista bilden är klyvblad på lövved.

0 286 visningar
2 svar

Snön försvinner

Kjetil

4 jan 2013 kl. 16:45

Snön har nästen försvunnit så svamparna tittar fram.
Bild 1. Kan det vara grå trattskivling?
Bild 2 kan väl vara gullkrös?

0 316 visningar
0 svar

Koralltaggsvamp

Johnny C

5 jan 2013 kl. 15:15

Delar en bild på ett roligt fynd från idag.
Koralltaggsvamp på bok.
Ha ett lyckat svampår alla!

0 288 visningar
2 svar

Slemtäckt svamp

Tanja i Gagnef

5 jan 2013 kl. 13:18

Jag har frågat om denna svamp nån gång för nåt år sen, men dumt nog skrev jag aldrig ner vad jag fick för svar :-/ Håller på med ett jättejobb att sortera gamla foton så jag är tacksam för förslag! Svampen var helt innesluten i ett klibbigt genomskinligt slem. Senhöst, mossig barrskog, norra mellansverige.

0 648 visningar
7 svar

Vad kan detta vara? Vit svamp.

Henrik

1 jan 2013 kl. 21:44

Tjenare!

Denna vackra svamp hittade jag i höstas i ett dike i dalarna. Min magkänsla säger att den är rejält giftig, men vad kan det vara? Hoppas nån vet!

http://photo.net/photodb/photo?photo_id=16729834

0 739 visningar
2 svar

Konserverade kantareller

Totte Gbg

4 jan 2013 kl. 11:57

Hej, jag har konserverat kantareller -08, -09 som jag hittade i mitt skåp idag. Vattnet som dom ligger i är fortfarande klart men färgen på kantarellerna har blivit lite mörkare.
Är lite frågande hur läge en sådan konserv håller? Någon som vet?

0 318 visningar
5 svar

Nyårsdag i grönan lund

Jan A, Uppsala

4 jan 2013 kl. 22:11

Den nyårsdagliga vägen till lunden blev ovanligt lång, spec i början, då genvägen via vägdiket verkade otrevligt snödjup. Så det blev en liten omväg på större och mindre bilväg fram till första stoppet - vid almen (t.h.) med bl.a. asporangelav i allehanda färger.  (Dessa och övriga bilder i tråden tyvärr usla, oftast främst p.g. av rådande ljusfattigdom.)

0 293 visningar
0 svar

Ostronskivlingmycel säljes

Helen Sköldström

3 jan 2013 kl. 20:42

Jag har mycel av vinterostronskivling på gång för den som vill prova på svampodling. Kontakta Helen på hscholdstrom@yahoo.co.uk för mer information.

0 285 visningar
0 svar

GOTT NYTT SVAMPÅR!

Bo E

3 jan 2013 kl. 18:18

önskar jag alla nya och gamla besökare på forumet !

Bifogar en bild på sista svampfyndet före jul

En stor gammal ticka på kastanj, delvis översnöad

sen blev det andra temperaturer och just nu växer vinterskivling rejält,  hittade ett hundratal av dem igår nära naturreservatet vid Naturens Hus, Rynningeviken vid HJälmaren strax öster om Örebro

0 714 visningar
10 svar

Brunskinn

Kjetil

28 dec 2012 kl. 21:30

Tycker detta liknar brunskinn

0 278 visningar
6 svar

Gott Nytt År

Gunhild i Kåddis

29 dec 2012 kl. 17:15

Önskar alla ett Gott slut, och ett Gott Nytt Svampår, må 2013 bli ett rikare år än 2012 här i norr.

0 231 visningar
0 svar

Vaxing eller annat

H-G

2 jan 2013 kl. 14:58

Snön smälte och dessa fick jag syn på, något för stekpannan?

0 333 visningar
6 svar

Nyårssvampar på tomten

Jan A, Uppsala

31 dec 2012 kl. 17:59

Årets sistlingsvampar förtjänar verkligen att bli både bättre ljussatta och skarpare, men denna dag blev tyvärr den mörkaste på länge – vilket innebar att mörkret var synnerligen gediget.
Men jag kommer ändå att visa några små som bebor och t.o.m. förgyller det långvarigt och svårartat döda blekingska katrinplommonträdet – och några till! ;)
Mina första ”på aldrig”-kantarellmusslingar påträffades 111030 och levde och frodades till en bra bit in på årets missly…mer…

0 289 visningar
2 svar

Ticka-skinn

Kjetil

31 dec 2012 kl. 08:11

Behöver hjälp igen!
Bild 1 ticka på levande lövträd, tror på sälg även denna gång.
Bild 2 skinn på nedfallen tallgren.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone