Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 343 visningar
3 svar

"Blandskog ökar mångfald",

Jan A, Uppsala

14 jan 2013 kl. 08:28

“Higher levels of multiple ecosystem services are found in forests with more tree species”.

(Hur i ....... kan någon förnuftig människa tro något annat—då?!)

Hela artikeln finns iaf här:
http://www.nature.com/ncomms/journal/v4/n1/full/ncomms2328.html

0 303 visningar
1 svar

Svampfärgat

Elisabeth jansson

13 jan 2013 kl. 02:24

Hej!
Om du är intresserad av svampfärgat garn och textilier så har jag skapat en sida på Facebook som heter Svampfärgat Naturtorp Välkommen att titta in och kolla.
Mvh Elisabeth

0 324 visningar
6 svar

Lapptäcken

Jan A, Uppsala

12 jan 2013 kl. 17:46

I torsdags blev det en rätt tråkig hundrunda i kännbar nordanvind m snöiga byar. Inte mycket snö i skogen, nästan barmark i de tätaste granskogarna, men på skuggiga åkrar och andra öppna nordlägen räckte snön kännbart över stövelskaften.  Före det stora mildvädret fanns här ett fint skidspår, nu till stora delar bemängt med snöfällen och –brott.  Delar av spåret är också bortspolade av en ovanligt våldsam vinterflod, så fotgängeri är bästa sättet att ta sig fram…mer…

0 331 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Thomas Nilsson

12 jan 2013 kl. 20:10

Hittade denna under en skogspromenad efter nyår och den växte på en stenig grusväg. Plats: Ostkusten utanför Västervik. Nyfiken på vad det är för sort så här i Januari

0 342 visningar
5 svar

Nu är det vinter även här

"JAS" Helsingborg

12 jan 2013 kl. 14:58

men det hindrar ju inte en galning :) eller hur??????
I vilket fall så hade vi tidigare bestämt att jag skulle visa platsen där jag har hittat flest ex av Pithya vulgaris, vårgranskål. Även om det var/är 5-g och lite blåst = -11g och lite snö så hindrade det inte Joachim och mig från att göra ett besök på platsen!!!
Serie 1.
Vårgranskål i vinterskrud.

0 405 visningar
3 svar

Skäralid idag

Joachim Krumlinde

11 jan 2013 kl. 16:22

På boklåga på Kopparhatten, Skäralid, Skåne idag 11 januari. Något förslag på vad detta kan vara?

0 432 visningar
6 svar

Vinter?

"JAS" Helsingborg

10 jan 2013 kl. 09:38

Men när man går i de Skånska markerna kan man ju undra. Äntligen tillbaka till våra milda vintrar och det hoppas jag det fortsätter med.
Romeleåsen, Häckeberga naturreservat i tisdags den 8/1
Bilde 1 & 2 Blomkålssvamp, Sparassis crispa.
Bilde 3. Dofttrattskivling, Clitocybe fragrans

0 598 visningar
3 svar

Inte svamp

Kjetil

10 jan 2013 kl. 17:04

Har vetat vad detta fenomen kallas men det finns inte kvar i minnet. Kan någon hjälpa?

0 276 visningar
0 svar

Eftersöker Phlegmacium

Karl S

10 jan 2013 kl. 15:41

Hej alla Närkebor,
Är det någon som hittat Cortinarius pseuoarcuatorum i Närke? Jag vet att flera aktiva svampgajdare dväljes i detta landskap.

Här är en bild av ett gannnalt fynd som möjligen kan vara den arten, från Klockhammar, den kända lokalen (nära Taxus-lokalen) med kalkrik gran. Den anges i FungaN som funnen på Gotland med kalkrik tall. Vore kul att få den bekräftad,

0 482 visningar
12 svar

Årets första dogwalk - förbi goda matsvampar.

Jan A, Uppsala

7 jan 2013 kl. 22:04

Tiken löpte men gick snällt hos mig. Vi började sydostvart på åsydsidan och var snart framme vid ”En väldekorerad stubbe” från 11-11-30: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=216140&fnr=1&sok=ostron&Start=0&Offset=50&8
Den var vacker också idag, med gott om snygga ostronmusslingar som dock fick bli kvarsittare tills i morrn.  Då är jag enligt planen gräsänkling och ska steka några nyplockade till lunchen - jag gillar dem bättre än hustrun (gör).
Borsttickorna, verkligen…mer…

0 333 visningar
3 svar

Pluteus?

NadaL, Umeå

9 jan 2013 kl. 13:08

Behöver hjälp med den här Pluteus, som vi hittat i början av augusti på murken låga av björk.

0 661 visningar
27 svar

I skogen 2013-01-03

"JAS" Helsingborg

4 jan 2013 kl. 17:17

Bor man på platser utan snö och där det finns ädelgranar så kan man ge sig dit och leta efter, Pithya vulgaris, granvårskål. Jag gjorde andra och tredje fyndet Sverige av den förra våren och i går var jag tillbaks på Söderåsen och den finns i mängder. Det vore roligt om fler hittade den men det krävs som sagt ädelgranar och fjolårsris för att den skal trivas.

0 279 visningar
2 svar

...snart slut

Edward Kapusta

6 jan 2013 kl. 19:27

3 bilder

0 361 visningar
4 svar

Intresse av svampplockning och svampkurser?

Carola Häggström

16 dec 2012 kl. 19:51

Två studenter på Umeå Universitets kurs “Svamp II” genomför nu en studie kring intresse för svampplockning och svampkurser. Det uppskattas verkligen om ni tar er tid att svara på enkäten. Följ länken nedan för att påbörja undersökningen:

http://edu.surveygizmo.com/s3/1116161/Svampenk-t-2012

Enligt surveygizmos automatiska beräkning ska enkäten ta ca 11 min att genomföra.

Tack på förhand

0 338 visningar
0 svar

Skinn

Kjetil

8 jan 2013 kl. 16:45

Kan detta vara vinterskinn?

0 263 visningar
8 svar

2013-01-05

"JAS" Helsingborg

7 jan 2013 kl. 11:02

Serie 1.
I Välaskogen en sväng, Här tippsade jag för några år sedan om att tillgången på Ostronmussling var mycket god och att jag tyckte att det var dumt att sparka sönder dem som många gjorde. De senaste säsongerna har jag blivit helt utan skörd här så oxå i lördags för allt är skördat vilket jag tycker är riktigt roligt även att jag blir utan här men jag har ju fler ställen så det går ingen nöd på mig:).

Bild 1. Små Bokdynor, Hypoxylon fragiforme.
Bild 2. Bors…mer…

0 362 visningar
6 svar

Sista vedtickan....

Edward Kapusta

6 jan 2013 kl. 19:28

Här ett collage av samma svamp

0 351 visningar
4 svar

Fler svampar fr Käglinge

Edward Kapusta

6 jan 2013 kl. 19:19

Bild 4,5,6

0 291 visningar
2 svar

Fler bilder

Edward Kapusta

6 jan 2013 kl. 19:24

Bilderna 12,13,14

0 439 visningar
6 svar

Svampar svåra att identifiera...

Edward Kapusta

6 jan 2013 kl. 19:13

Hej, har som prejektarbete i Svampkurs I tagit på mig att inventera svampbeståndet i Käglinge Naturområde strax söder om Malmö där jag också bor. Trodde att det skulle bli magert men motsatsen infann sig. Av totalt 102 svampar hittills har jag lyckats identifiera ca 70, JAS + vänner har hjälpt till med ganska många men det återstår 22 (inkl gårdagens fynd). Om någon så där instinktivt känner igen något med svenskt namn eller en grupp där jag kan leta vidare så är jag tacksa…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone