Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 299 visningar
2 svar

Myxomycetalbum

"JAS" Helsingborg

15 nov 2012 kl. 11:52

för er som kommer in på FB.
http://www.facebook.com/myxomyceten

Hittade en för mig ny art för ett tag sedan, tog hem plasmodiet och odlade det hemma:)

0 272 visningar
0 svar

Nu behövs det mer kunnande

"JAS" Helsingborg

14 nov 2012 kl. 20:07

0 280 visningar
2 svar

En undring - Kristiansand, Norge

anithau

14 nov 2012 kl. 11:55

Jag befinner mig fn i Kristiansand, Norge.

Är det någon som har ett hum om markerna/skogarna runt omkring?

Dels för ev svampfynd, men främst att kunna fota div svampfynd.

Det är mycket ek här, både levande och döda.
Dock hittills dåligt med vedlevande svampar.

Tacksam för tips.

0 337 visningar
4 svar

Trollträsktraktsfynd

Jan A, Uppsala

13 nov 2012 kl. 23:02

Idag bilfor vi med daghunden till bommen vid Trollträsket och traskade några km utmed vägen västerut – där jag i vintras hade ursnygga vargspår i snön…
Idag barmark och till att börja med ett irriterande solsken som mulnade bort, dock alltför sent.
Vid Trollträsket fanns som vanligt vinterskivlingar på vägkantssälgen! (den röda saken, nederst, såg jag inte förrän hemma på skärmen) - och på gråvidebuskagen i träsket.  Vattenståndet tyvärr alltför högt för trollha…mer…

0 859 visningar
11 svar

Skjutgalen slungboll

Tina Nordberg

13 nov 2012 kl. 13:09

Nog för att älgjakten pågår och många är mer än vilda i skogen.
Inte trodde jag att anfall skulle komma från en svamp.
Hittade i går lungboll på en mycket rötad timmervägg . Det fanns en brun boll kvar. Ville ta några bilder, som jag alltid gör trots att det redan finns 100-tal i arkivet :)
Men det gillades inte, plötsligt hördes en liten knäpp (svampskott)och en liten snärt sved lätt på kinden.
Snacka om anfall från svamparnas rike.
Bild 1 slungboll med laddad kula, v…mer…

0 415 visningar
5 svar

Sockervadd

Lena M

13 nov 2012 kl. 15:06

Vad är det som växer på pinnar i trädgårdskomposten ? Det gick lätt att peta sönder det.

0 345 visningar
9 svar

Kan vara något spännande!

Håkan Bråkan

6 nov 2012 kl. 18:16

Skickade ut dessa bilder på facebookgruppen svampplockarna (rekommenderas) och fick till svar att det är något intressant. Det hetaste tipset just nu är Stigmatolemma poriaeforme. Vad tycker ni. Hittade denna förra helgen på torr syren i Stadsskogen, Uppsala ca. 3-4mm bred

0 415 visningar
10 svar

Musseron

Kjetil

11 nov 2012 kl. 11:51

Tycker detta är en musseron, men vilken?

0 310 visningar
2 svar

Släkte?

Ewa Lilliesköld

12 nov 2012 kl. 22:28

När jag var ute och plockade korgen full av busksvamp idag fann jag även denna lilla svamp. Jag kunde inte känna någon direkt lukt då men det var lite kallt och blåsigt så kanske missade jag det bara. Säkert svårt att säga vilken art det är men kanske vilket släkte?
:)

0 544 visningar
16 svar

Ängssvampar

Frida T

7 nov 2012 kl. 09:49

En liten film om svampar i ängs och betesmark :)

http://www.youtube.com/watch?v=XM6ilHZlbKE&feature=channel&list=UL

0 317 visningar
3 svar

Sökhjälp!

"JAS" Helsingborg

12 nov 2012 kl. 20:11

Jag letar och letar men som vanligt så är jag väl för jäkla dålig på att hitta de rätta sökvägarna?!:((
Kan någon förbarma sig över mig och hjälpa mig med att se hur många fynd eller bara om den är rapporterad i Sverige.

Arten är. Barkmjölmussling, Clitopilus daamsii.

0 321 visningar
2 svar

Vad är det för tickor och svampar?

Cristian

12 nov 2012 kl. 15:57

Var på lite naturreservat och skulle vilja veta vad det kan vara för arter/släkten jag såg!
Tacksam för svar!

0 379 visningar
21 svar

Några ? 2012-11-09

"JAS" Helsingborg

10 nov 2012 kl. 15:28

Och några som jag kan:)
Vi börjar med:
Serie 1.
Trollhand, Hypocreopsis lichenoides. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2012-11-09.
Några har dött några nya har tillkommit och tillväxten varierar starkt under året på de olika individerna. Skall snart sammanställa det gångna året.

0 1906 visningar
3 svar

Vilken ätbar trädsvamp?

Gunilla Haglöf

10 nov 2012 kl. 16:28

Pappa berättade att han sett ett fiskeprogram för några dagar sen från England. Där hade de inte fått någon fisk men ville ha något att äta. Då klättrade en av den upp i ett träd och sågade ner en stor trädsvamp som de sen tillagade och åt.
Någon som ev såg programmet och vet vilken trädsvamp de åt? Och ev vet vad programmet hette?

0 450 visningar
22 svar

Myxomyceter

Tina Nordberg

7 nov 2012 kl. 10:23

De här fanns i min trädgård på gräs och eklöv.
Fick syn på den den 18 oktober, då var de vita.Till nästa dag gick de över till svart.
Nu den 6 november boende i svsampkuvös inne har de fått skiftningar i brons och huden börjar spricka upp.
Tacksam förartnamn på dem.

0 391 visningar
3 svar

Mussling

Sven Johansson

12 nov 2012 kl. 00:29

Hej!
En mussling som i mina amatörögon påminner om en bävermussling. Fast jag har svart att få det att stämma fullt ut.
Vore kul att höra vad ett mer rutinerat svampöga anser.
Svampen växte helt solitärt på en björkstubbe och var gissningsvis ca 5 cm på längsta hållet. Växtplatsen är belägen i västra Småland.
Man blir aldrig för gammal för att vara nyfiken.
/Sven

0 373 visningar
4 svar

Cortinarius Flora Photographica

Joachim Krumlinde

10 nov 2012 kl. 09:34

Del 5 kom med posten igår!
Den som väntar på något gott etc. ..

0 600 visningar
6 svar

Zombiesvampar

Michael Krikorev

9 nov 2012 kl. 13:31

Det har ju flera gånger tidigare här i forumet diskuterats om “zombiesvamparna” som bl.a. angriper myror och styr deras beteende som kan ses i BBC:s filmsnutt här:  http://youtu.be/XuKjBIBBAL8

För den som önskar lite senhöstläsning om dessa svampar kommer här ett lästips (obs 4 sidor, bläddra nedtill):
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=zombie-ant-fungus-parasite

Vore intressant att veta mer om liknande myrparasiter och deras förekomst i Sverige. Enligt Ove Eriks…mer…

0 328 visningar
5 svar

bourgognetryffel

CW

10 nov 2012 kl. 22:49

Jag får väl vara nöjd med årets skörd.

0 509 visningar
7 svar

Ockraporing?

Bengt Stridh

10 nov 2012 kl. 19:01

Fann denna svamp på en omkullfallen död ek den 3 november i år i Gäddeholm, Västerås. Fick det till ockraporing Junghuhnia nitida med hjälp av Ryman-Holmåsens Svampar. Verkar det OK?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone