Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 342 visningar
1 svar

frysa kantaller hur göra?

Jenny

2 aug 2012 kl. 13:33

Har nu plockat gula kantareller som jag tänker frysa in. Ska jag förvälla dom först eller steka bort vattnet i dom o sen frysa in!?

0 416 visningar
2 svar

vad är detta för svamp?

Oskar 11 år småland

1 aug 2012 kl. 22:17

Den här växte i lövskog. Hatten är 7cm rund. hela svampen är 12cm hög. När man bryter av en bit så blånar den direkt. Rören är röda. Stammen är lite rödflammig. Hatten är brun på ovansidan.

0 338 visningar
3 svar

Vad är detta för en svamp?

Martina

1 aug 2012 kl. 15:41

Denna svamp växer i min gamla trädgård i en blomsterrabatt som jag grävde ny förra året och även intill en mycket gammal stubbe. Bilderna är från 2011 och svampen är tillbaka i år. Den har tre stadier, den startar med en rund vitaktig bula i jorden, växer upp till en “stolpe” och faller därefter ned i en grön sörja med flera flugor på. Jag undrar vad det är för en svamp?

0 237 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Oskar 11 år småland

1 aug 2012 kl. 22:25

Den växte i en blandskog. Hela svampen är 12cm hög. Hatten är 5cm rund i diameter. Den är vit som övergår i grå.

0 298 visningar
2 svar

En till fundering - vitbeige m skivor

anithau

1 aug 2012 kl. 19:34

Vad kan den här heta?
Minns inte namnet.

Lövträd

Tack på förhand

0 338 visningar
7 svar

Årets Skörd

Katrin

1 aug 2012 kl. 09:24

Rödgul trumpetsvamp

0 508 visningar
1 svar

Brun skivling

Maria

1 aug 2012 kl. 15:52

Hej!
Hittade denna bruna fina sak i en tall skog med mkt mossa. Där fanns även mindre exemplar.

0 419 visningar
5 svar

Plattad jordtunga

Lena M

31 jul 2012 kl. 13:52

Kan det vara den som växer i mossa vid grinden. Den ser lite sammetsaktig ut, är svart och ca 5 cm läng ?

I kohagen växte vad jag trodde en ung champinjon, men som visade sig vara en äggsvamp, blygrå ?

Besökte violgubbarna på fm. som växt på sig och blivit många, vackra !

0 246 visningar
0 svar

Några skönheter från hagen

Mattias Andersson

31 jul 2012 kl. 20:51

Några vaxingar som står nära varandra och kan vålla bekymmer är H. intermedia och H. persistens. Här är båda arterna, ganska typiska, men persistens verkar variabel i storlek och mer eller mindre orange samt ibland vid torka lite småfjällig. Någon som har några makroskopiska tips - sista utvägen är mikroskopering…

0 344 visningar
5 svar

Vad är detta för svampar?

Cissi

30 jul 2012 kl. 23:07

Kan någon hjälpa mig med vad detta är för svampar.

Hittade dem i trädgården under några träd.

Är för övrigt väldigt imponerad av denna sida!

0 281 visningar
2 svar

en sista undring - ljus, beige, sprucken??

anithau

31 jul 2012 kl. 06:55

Den här är fotad för två år sedan.
På  björk - tror jag.
Har frågat tidigare - ingen kunde säga vad det var.

Kanske, någon vet nu.

Tacksam för respons.

0 495 visningar
8 svar

Vad har jag på bilderna?

Dieter Endom

30 jul 2012 kl. 22:02

Bild 1 = Kanelspndling, men vilken art?

Bild 2 = Vit, Vaxartat ticka på död men stående aspstam.

Bild 3 = växte på björkgren ca 4m upp .

0 278 visningar
7 svar

Årets fem första

Jan A, Uppsala

30 jul 2012 kl. 20:53

kungschampinjoner hittade vi idag. Fyra ska bli några goda mackor i morrn, den femte var redan uppäten av de små...!

0 380 visningar
4 svar

En till - vitgul????

anithau

30 jul 2012 kl. 18:27

Återigen -vet någon?

Tack på förhand

0 1961 visningar
5 svar

Fjällkantareller i Västerbotten?

Carina

30 jul 2012 kl. 19:44

Undrar om någon vet om kantarellerna i fjällen är på gång? Ex.vis i Tärna eller Ammarnäs?

0 1468 visningar
16 svar

Fästingar

Yoshi

30 jul 2012 kl. 11:00

Herregud, finns det inte fästinghalsband för oss människor?! Jag orkar inte mer.

Så trött på de små äcklena! Plockar bort nya varje dag.

0 378 visningar
11 svar

Åter en ny undring -brun??

anithau

30 jul 2012 kl. 18:19

Vad kan det här vara då?

Tacksam för svar.

0 8479 visningar
24 svar

Äter inte djur kantareller?

Lisa

23 sep 2011 kl. 19:03

Min dotter har på sin biologilektion fått höra att djur inte äter kantareller.
Kan detta vara sant eller?
Läraren sade att det kan vara något i kantarellen som djuren inte tål och därför tycker många att människan inte heller ska äta dem???

0 674 visningar
19 svar

Vad är det för svamp?

Jonas S

28 jul 2012 kl. 14:14

Hittade denna i blandskog efter vägen.

0 239 visningar
2 svar

Utställning 26/8

Lill, Skellefteå

17 jul 2012 kl. 10:50

Söndag den 26/8 arrangerar vi Svampkonsulenter norr en svamputställning i Lövångers kyrkstad.
Om ni har vägarna förbi så är ni hjärtligt välkomna!

http://www.facebook.com/events/412006772168622/

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone