Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej! Vis av erfarenhet ställer jag en nnan naturfråga till er alla kunniga där ute! När jag var i skogen idag (blandskog, övervägande gran o tall i mellersta Dalarna) såg jag denna vackra fjäril. Har googlat men inte kommit fram till vad det kan vara. Hjälp någon…? Hittade förresten inte mycket svamp, några kantareller o en tegelsopp…
Nu har jag fått svart på vitt att det kommer nya fruktkroppar om man slänger dåliga kantareller och rens.
I en skog nära vårat hus har det aldrig funnits kantareller,nu har jag slängt rens där i flera år och nu kommer det kantareller på flera platser skogen består av gran,björk,tall.
Ett tips när du är i skogen och plockar och hittar gamla kantareller som ej går att äta,plocka dem och lägg dem på ett nytt ställe,du ska se att efter många år så har du utökat dina svamppla…mer…
Hittade idag 100-tals vårmusseroner. Jag plockade ett 10-tal som jag inte vågade behålla eftersom jag inte ser skillnad på dem och bolmörtsskivling. Hällde ut dem i skogen. Vet vart jag hittade dem och kan gå tillbaka.
Hur i helskotta ska man göra? Blir så himla ledsen när jag inte fattar skillnaden.
Är vårmusseroner goda och var den en stor förlust att inte få hem dem? Grämer mig oerhört.
Hej,
Är lite sugen på att hitta rödgul trumpetsvamp. Jag hittar ofta stora mängder av den svarta men tyvärr aldrig funnit någon rödgul. Finns den att tillgå i närke samt vilken typ av skog ska jag leta i.
Är jag helt fel ute om jag söker efter den i mina vanliga “kantarellskogar”
MVH Gravis
För femte året i rad ordnar jag och Tom Sävström svampdag/kurs i Kolarbyn, Skinnskateberg.
Lördagen den 15 september en heldag med mycket(hopas jag) svamp.
Svampsoppa och kaffe kokar vi vid lägerelden.
Intresserad o nyfiken? Mejla mig så får du mera information.
tina_nordberg@hotmail.com
Nu har det börjat komma lite andra arter än bara kantareller,spindelskivlingar,kremlor,taggsvampar och soppar som har funnits länge.
Det är ju fortfarande tidig säsong,men allt stannade av efter att det slutade regna varje dag.Det blev snabbt torrt i skogen för det blåste i flera omgångar.
Nu har vi fått 20mm med regn och mer ska det bli,det gjorde susen.
Tyvärr så är flera av mina svamskogar avverkade och så har de gallrat i två av min bästa svampskogar,det är sådana körska…mer…
Jag har köpt appen men har bytt operativsystem på telefonen, så allt har raderats. Fast jag har ju fortfarande rätt att använda appen eftersom jag betalat för det. Men när jag ska hämta den så vill ni ha betalt igen. Det känns inget vidare. Hur löser vi det?
Mvh
Mats
Förra veckan hittade jag en ny, pytteliten tomtart, 1-2½ (-3) mm “bred”, Marasmius curreyi, tegelbrosking, tidigare M-graminum, och rapporterade den med bilder till Artportalen.
Under ett av de korta regnuppehållen idag kröp jag ut och hälsade på i den okonstgödslade gräsmattan. Så här såg då några grupper ut. Vad det trattformiga på mellanbilden är vet jag inte. Såg det inte förrän på datorskärmen! Ska försöka återhitta det när/om regnet upphör och gräset blir k…mer…
Nu blir det spännande att få se vad vi får ihop av det naturen har att erbjuda.
Idag var jag på svampprommenad och hittade ca 10 lite vanliga svenssonkantareller och är ganska däst efter svampsoppan och vinet. Jag hittade även denna märkliga svamp.
Dropparna såg mycket blodlika ut och jag har aldrig set något liknande. Vet någon vad kan det tänkas vara?
Idag tog jag en svamptur och fann sjukt många av den här vita svampen. Tänkte att det kanske är en god matsvamp och började plocka. Efter två stycken mindes jag att jag hade läst att vita svampar ska man undvika för de kan vara giftiga.
Jag tog aldrig med mig dem hem.
Kollade svampguiden men vet inte om jag kan identifiera dem med något som finns här.
Sedan hittade jag denna sopp. Snälla, säg att den är ätlig denna gång. Så trött på alla gallisar.