Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 621 visningar
8 svar

Vad är detta för en?

Alex

6 aug 2012 kl. 00:13

Hej!

Var ute i skogen häromdagen och såg en svamp jag aldrig sett innan. Den hade mörkt brun hatt, mörkt brun fot, och orange/orange-gula skivor, och var kanske en 10-15cm i diameter. Vad kan det vara för någon? Enda som kommit hyfsat nära utseendemässigt är Brun narrkantarell, men foten verkar inte vara densamma. Ursäktar för de lite otydliga bilderna.

0 489 visningar
12 svar

Hygrocybe spadicea?

Frida T

6 aug 2012 kl. 15:16

Det värsta med att svamparna är tidiga är att jag fortfarande inte är klar med slåtter… Hittade dessa när jag skulle hässja. Jag tror det hattdelar av dadelvaxskivling Hygrocybe spadicea? Eller vad skulle det annars kunna vara?

0 245 visningar
2 svar

Hålmönstrad hatt!

Tanja i Gagnef

6 aug 2012 kl. 15:34

Detta är förmodligen en lilaspindling, det jag fastnade för var den lustiga strukturen på hatten! Är det vanligt att de ser ut så här eller är det nåt angrepp?

0 525 visningar
1 svar

Är det någon som vet vad den här heter ?

Gustav.S

6 aug 2012 kl. 14:34

Det är inget svamp men jag hoppas på att någon har kunskap om växter, tack på förhand..

0 261 visningar
0 svar

Klicka för gammelskogen

Lena Strömstad

6 aug 2012 kl. 21:23

Glöm inte att klicka i den ovala rutan nedan för att bevara gammalskog. Grå oval i vänstermenyn.
Det går också att skänka en peng på SvampGuidens insamling för Gammelskogen. Se menyn.
Det går att betala in via pg också (men då kommer inte ditt namn med på listan).

Lat som jag är så funderar jag på om Naturarvet har någon “klick-app” på gång.. Någon som vet?

0 352 visningar
2 svar

Raggtaggsvamp.

svampstaff

5 aug 2012 kl. 22:15

Sprang på två ex. idag på samma lokal som jag hittat på förr, och en del andra taggissorter.

0 1397 visningar
12 svar

Vilken ticka?

Yoshi

6 aug 2012 kl. 15:38

Jag har just hittat tick vilket gjorde mig jätteglad.
Problemet är bara att jag inte fattar vilken ticka det är. Om det är brödticka känns det jättetråkigt eftersom den har ett så lågt betyg i smak.

0 319 visningar
1 svar

Vad är detta för skivling?

Agneta

6 aug 2012 kl. 14:01

Hej! Hittade denna märkliga skivling med massor av små hattar på en och samma jättefot. Ett yngre exemplar bredvid bestod i princip bara av en tjock, vit fot med massor av små bruna knoppiga antydningar till hattar…

0 1749 visningar
6 svar

Söker STOR spånkorg

mumrik

5 aug 2012 kl. 14:02

Förr plockade jag alltid svamp i en spånkorg. Men såna har jag inte hittat att köpa på många år. På nätet hittar jag en enda, den här.
http://www.testwebben.se/3466/produkter.html?app=2&product=31331—-svampkorg-31456

Jag köpte 2 stycken, men missbedömde hur stor en 10-liters korg är totalt. Det är en barnkorg. Går att plocka i så klart, men det får inte rum ett par plastburkar, svampbok o.s.v. som det gör i en större, inte om det ska vara plats för svamp också.

Pilko…mer…

0 885 visningar
16 svar

På aspbas

Karin W

2 aug 2012 kl. 22:18

Den här växte i stor mängd kring basen av en asp. Den ser så typisk ut ändå får jag ingen association till vad det kan vara. Någon som kan hjälpa mig? Sista bilden visar undersidan.

0 269 visningar
3 svar

Vilken spindelskivling?

Tor v E

5 aug 2012 kl. 23:39

Hej, har tyvärr inte mina böcker tillgängliga där jag är nu. Vilken spindelskivling skulle detta kunna vara? Växte granne med kantarell lite mossigt och skuggigt i blandskog.

0 222 visningar
2 svar

Vilken svamp!

Tor v E

5 aug 2012 kl. 23:45

Denna växte i klungor i mossan och glänste i eftermiddagssolen.  Säkert giftig då den är gul så vi lät den vara… ;)

(ok lite ironisk är jag)

0 264 visningar
0 svar

Häng med :-)

Bondmoran

5 aug 2012 kl. 23:16

Hej på er.
Jag vill bara tipsa om att ni kan vinna ett presentkort på 1,500kr på Klockaregårdens Trädgårdsbutik samt presentkort på Alster på 300kr samt presentkort på Öhrs Lantcafé på 300kr och dessutom en övernattning på vackra Öjaby Herrgård.

(som dessutom ligger granne med mig så då tar vi väl en svamptur samtidigt?)

Här hittar ni tävlingen:
http://bondmoran.nu/?p=5718

(Sista dagen att vara med är den 15/8)

/Bondmoran

0 726 visningar
3 svar

Kantarell i Skåne!

Anna

5 aug 2012 kl. 15:30

Halloj!

Jag har nu semester och längtar efter att komma ut i skogarna och plocka lite svamp. Dessvärre har jag ingen aning om var jag ska söka mig till här i skåne. Är det någon som vet en skog som erbjuder mycket kantareller? :)

0 258 visningar
3 svar

ung gropticka

klas jaederfeldt

3 aug 2012 kl. 11:38

det är dropparna som gör groparna på tickan
Oligoporus guttulatus Gropticka

0 318 visningar
2 svar

Cortinarius?

Kapten Hammock

5 aug 2012 kl. 18:42

Någon som har förslag på vad detta är?

0 365 visningar
2 svar

Bildhjälp

Frida T

5 aug 2012 kl. 19:08

Hej,

Någon som kan länka till en bild på Brun jordtunga Geoglossum hakelieri?? Letat men kan inte finna någon…

Tack på förhand

0 282 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Mikael

5 aug 2012 kl. 08:39

Kan detta vara vit tuvskivling? De var rätt små, hattar drygt 2 cm och fot ca 4 mm, och växte i mossa i granskog. Inte det första stället man tänker på för denna art. Den hade också en lätt brungul anstrykning.
Något förslag?

0 224 visningar
2 svar

Vad är det här för en?

Olle Borgfelt

4 aug 2012 kl. 22:08

Hittad i gammal granskog i uppland, straxt norr om arlanda.

0 911 visningar
9 svar

Det börjar röra på sig

Karl S

2 aug 2012 kl. 22:16

... även i Siljansområdet. Just nu verkar det finnas mest svamp i sandig tallskog, konstigt nog, eftersom det är där dom brukar komma sist. Det är nog det myckna regnandet i en ganska gles skog som gör det.

Hittade idag Cortinarius quarciticus, kvartsspindling, som är typisk för den biotopen och en vanlig art norrut. Kanske något gulare än den brukar vara.

När det gäller undersläktet, är den på pricken lik nånting i Phlegmacium — sektionen Balteati eller kanske Cærulesc…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone