Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 327 visningar
3 svar

Fjällskivling

Lena M

30 jul 2012 kl. 10:09

men vilken ?
Växte i gräs med blandskog på sidorna, ingen utpräglad doft. Svampen var ca 9 cm bred .

0 461 visningar
5 svar

Silkesslidskivling

G.G

30 jul 2012 kl. 09:38

Tre stadier av samma art på lönn

0 245 visningar
0 svar

Silkesslidskivling

G.G

30 jul 2012 kl. 09:35

3 stadier av samma art på lönn

0 813 visningar
8 svar

Karl-Johan I Skåne

Stina Nordsjælland

28 jul 2012 kl. 21:08

Kunde tänka mig att veta om det är någon som hittat Karl- Johan i västra/nordvästra Skåne de sista dagarna.

0 321 visningar
6 svar

Fortsättning, mer funderingar - vittgult??

anithau

29 jul 2012 kl. 20:13

Ã…terigen.
Vet någon?
Tack på förhand

0 36983 visningar
10 svar

Stora svampskogar runt Göteborg, för kantareller?

Niklas Pettersson

15 jul 2012 kl. 12:41

Hejsan!

Jag är en ganska orutinerad 21 årig kille som verkligen fått upp ögonen för det här med svampletning.
Dock känner jag att jag bor pÃ¥ ett ganska trist ställe jämfört med mÃ¥nga andra här, nämligen pÃ¥ Hisingen i Göteborg. Känner ofta känslan att ‘‘här har säkert hundra andra letat svamp innan mig redan’’ när jag är ute, och det gör en ganska omotiverad mÃ¥nga gÃ¥nger och det gör att chansen att hitta ett fint ställe minskar väldigt.

Jag och en vän söker därfÃ...mer…

0 525 visningar
8 svar

Vad är detta för svamp?

elsy skellefteå

29 jul 2012 kl. 14:45

Glad i hågen trodde jag att kantarellerna var på gång men inte det! Kan någon hjälpa mig trots dåliga bilder!
Skivor som ej går ner efter foten
Tjock fot avsmalnande hittade under blåbärsris!
Tacksam för hjälp!

0 455 visningar
16 svar

Myx?

Fritjof

29 jul 2012 kl. 20:52

Hittade dessa idag på murken tall.Det borde väl vara en myx,eftersom det finns slämspår?
Dom är 2cm höga.
Någon som har förslag på vad det kan vara?

0 368 visningar
9 svar

Borstabäckens naturreservat.

"JAS" Helsingborg

29 jul 2012 kl. 10:16

Var på Exkursion i går (28/7) i ett rätt nytt reservat Borstabäckens naturreservat. i området finns det många rödlistade arter men i går var det inte mycket att tjos över. Hittade dock några intressanta arter.
1. Rödbandsriska, Lactarius rubrocinctus Fr. Sweden, Skåne, Sjöbo, Borstabäckens naturreservat. 2012-07-28
2. En ljus kantarell som rodnar vid beröring!? Kollekt är sänt för DNA-test men svaren är ännu inte klara. Kanske en ny art för Sverige? I sÃ¥ fall kul och sÃ¥ kr…mer…

0 264 visningar
4 svar

Rimskivling?

Bo Reyer

28 jul 2012 kl. 10:33

Har någon hittat denna läckerhet ännu?

0 321 visningar
3 svar

Resupinat på Ekgren

Kjellin :)

29 jul 2012 kl. 14:11

Blekticka ?
Växer cirka 5m upp i eken pÃ¥ halvdöd gren…

0 348 visningar
3 svar

Mörkbruna Spindelskivlingar.

Canon

29 jul 2012 kl. 14:00

Hej.

Kanske inte skogens mest glamourösa svampar. Kanske otroligt svårt ochså? Tyckte dessa två hade tillräckligt med tydliga karaktärer
- för mig. Den första är en medelstor
Spindling som verkar svartna.

NÃ¥gon som vet?

0 864 visningar
8 svar

Lavklubba?

Karin W

29 jul 2012 kl. 10:34

Det här är en riktigt dålig bild, jag hade svårt att få skärpa på svampen. Men kanske kan någon se vad det är i alla fall. Den växte på fin sandjord i en bäckskärning. Jag funderar på enkel lavklubba, Multiclavula vernalis. Skulle det kunna stämma eller finns något bättre förslag?

0 261 visningar
3 svar

Ny fundering - vitt??

anithau

29 jul 2012 kl. 17:18

Vad är det här då?

Tack för hjälp.

0 289 visningar
8 svar

Sämre än vanligt...

svampstaff

28 jul 2012 kl. 20:51

Tycker jag, man får ju LETA i år:(

0 242 visningar
9 svar

Inte så mycket.....

Phottix

22 jul 2012 kl. 21:09

...svamp som man kan tro med rådande nederbörd.

Några hittade jag förstås. Bland spindlingarna verkar Honungsspindling och liknande vara på g.

Först en ticka som jag först trodde var en groptickesläkting men det kanske är en Klibbticka?

0 430 visningar
4 svar

Lurvig brun Ticka

Kjellin :)

28 jul 2012 kl. 19:44

Kan detta vara Rävticka???
Rävtickan skall ju ha en blekare kant eller kan det skifta från olika exemplar.
Substrat levande Asp.

0 278 visningar
0 svar

Bruna spindlingar

Canon

29 jul 2012 kl. 13:46

Hejsan.

Inte de mest glamourösa svamparna i skogen kanske. Kanske otroligt svårt ochså? Tyckte dessa två hade tydliga karaktärer (för mig).

Först en svartnande art som nog är relativt stor för en mörkbrun Telamonia (undersläkte till
Cortinarius - Spindelskivlingarna)

Möjligt att se vilken art (er) det kan röra sig om)?

0 547 visningar
4 svar

Vad är det här - rött??

anithau

28 jul 2012 kl. 17:44

Den här svampen hittade jag nog för två år sedan.

Vet någon vad det kan vara?

Tack i förväg.

0 443 visningar
3 svar

Kärnticka.

svampstaff

28 jul 2012 kl. 19:40

Det var ett kul återseende av en vacker ticka, hittade fyra ex. på två ekar vid viggeby naturreservat av en slump:)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone