Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 255 visningar
2 svar

Vilken vårskål?

gunhild i Kåddis

24 maj 2012 kl. 11:17

Det finns gott om dom scharlakansröda vårskålarna i år, men ibland dom växte den här, undrar vilken det är?

0 333 visningar
6 svar

VÅRMUSSERONER

Bo E

21 maj 2012 kl. 15:46

I lördax hittade jag tre vårmusseroner i en häxring

tog upp två och fotade men det var ju inget att ta vara på i så liten mängd - bråttom hade jag oxå

på söndagen hade det blivit fler både i den ringen och en märkligt nog exakt lika stor (i diameter) häxring ca 5 m från den första
ringarna var på ca 3-4 m avstånd från en ganska stor medelåtders ask

miljön parkmark

här kan ni se lite bilder i olika stadier från växtplats till ätklara musseroner

0 271 visningar
9 svar

Vad är det för svamp??

Krok

23 maj 2012 kl. 13:06

Hittade dem i morse. Hela stammen var full av likadana.
De växer i täta klungor och har en rosaktig färg med en slemmig hinna ovanpå.
Nöp lite och kände på konsistensen och den kändes fast och kraftig men lite glatt på ytan.
Kollade vidare och upptäckte ett myller av likadana i skogsdjungeln och utanför svartgrottan.
Min flickvän sa att det måste vara svamp jag har men vi vet inte. Ni verkar experter.
Kommer de oftast på försommaren som i mitt fall?
Ska jag oroa mig?

0 269 visningar
3 svar

Vilken ticka?

Emma Ö

20 maj 2012 kl. 22:12

Tallticka kanske?

0 282 visningar
2 svar

Äntligen förstår jag

Jan A, Uppsala

23 maj 2012 kl. 22:33

varför det heter svartöra!
Tidigare har jag bara sett unga eller medelålders, vackra men osvarta öron!

0 401 visningar
18 svar

Lite bätter skörd idag :)

"JAS" Helsingborg

5 maj 2012 kl. 21:42

Först lite miljöbilder från det skånska landskapet.

0 362 visningar
1 svar

Klubbmurkling

Tina Nordberg

23 maj 2012 kl. 11:57

Kan inte tänka mig något annat än klubbmurkling.På löv och annat skräp i ett blött dike.De lyste upp vackert mot den mörka marken.

0 281 visningar
2 svar

Äppelblomning!

Jan A, Uppsala

19 maj 2012 kl. 19:36

Idag var vi ideella och sålde bingolotter för vår gamla idrottsförening. Gamla och gamla förresten, den är faktiskt bara 40 år och en dryg vecka äldre än mig/jag! Nåja…
Hemma var det försommar vid 18-tiden och i tur och ordning kommer här bilder på blommande Säfstaholm, Gyllenkroks-astrakan och Maglemer. Det ser bra ut!
Och getinghonorna levde mycket farligt kan jag meddela!

0 373 visningar
3 svar

Fjäril - artb.?

Ewa Lilliesköld

22 maj 2012 kl. 13:53

Slinker in en bild på en fjäril som jag undrar om någon kan artbestämma. Är det någon blåvinge?

:)

0 1207 visningar
2 svar

Öronmurkla?

Kenneth B

22 maj 2012 kl. 10:51

Jag önskar få klarhet i det svenska namnet (och det vetenskapliga likaledes)på ett enstaka exemplar som jag fann i samband med en murkelexpedition i söndags!? Innehåller den gyromitrin (G. ancilis??)? Tacksam för svar och önskar samtidigt alla svampvänner en svamprik säsong 2012!

0 268 visningar
3 svar

Svampar från Zanzibar

Per

21 maj 2012 kl. 14:37

Hej! När jag var på Zanzibar hittade jag dessa 2 svampar i skogen.. Är det någon som har koll på vad det kan vara? Tycker svamp 2 ser ut lite som en trädsvamp, fast den växte på marken.

0 1652 visningar
10 svar

Sjuk av shiitake?

gunhild i Kåddis

24 okt 2011 kl. 09:49

Är det ngn fler som blir sjuk av ngn svamp? Jag tål den inte får ngt liknande matförgiftning om jag råkar äta den. Diarre och krökningar under några timmar men ganska snmabbt övergående. Första gången när jag ätit svampsoppa där man blandat i shiitake, sen efter bara nån liten krustad som förrätt. Det är inte kul att sitta på toan när man är bortbjuden på fest.
Restaurangerna har ofta blandat ut sin “skogssvamp” med shiitake så man får se upp.

0 503 visningar
11 svar

Mer toppmurklor!

Mattias Roos

20 maj 2012 kl. 20:45

Var på samma ställe som jag hittat runda toppmurklor innan, och där var nästan lika många idag! Och riktigt stora också! Några valdes ut till en pastasås. Fantastiskt gott!

Hittade även en champinjon som jag bifogar bild på. Någon som kan bestämma vilken sort det är? Känns väldigt tidigt för en champinjon tycker jag…

0 291 visningar
2 svar

på björk ?

Frida T

21 maj 2012 kl. 09:49

Först på håll tyckte jag det såg ut som cinoberticka… men när jag kom närmare?? Förlag någon??

0 532 visningar
6 svar

Vad har jag hittat nu då??????????

anithau

20 maj 2012 kl. 11:59

Ser ut som jättesmå (mm-storlek)
blåbär.
Lövträd.

Tacksam för hjälp.

0 232 visningar
1 svar

Från 2011

greger

20 maj 2012 kl. 17:09

Hejsan!

tyckte detta var en av mina bättre bilder från 2011.
Små söta hattsvampar på mossbevuxen låga.
Vore roligt att veta vad det kan vara för art?

Någon som vet?

Greger

0 365 visningar
2 svar

Till Hans v E och Klas

anithau

20 maj 2012 kl. 07:39

Visar två bilder till på den sk hjorttryffeln. Kanske ni kan se vilken det är.

Tacksam för respons

0 341 visningar
4 svar

Discina

Karl S

19 maj 2012 kl. 11:31

Stor mängd öronmurklor på sågspån, Sollerön, blev avkonterfejade idag. Det har varit en sen säsong här, antagligen för kylans skull, och detta var den första större arten jag sett i år.

0 638 visningar
8 svar

Rottryffel??

anithau

18 maj 2012 kl. 10:19

Kan det var vara det som jag skriver i rubriken?

Låg bland löven direktk på marken.

0 434 visningar
4 svar

Kan det vara blek stenmurkla och öronmurkla jag hittat?

Kristina Västerbotten

19 maj 2012 kl. 21:40

Är alltid stenmurklan mörkt brun eller kan den variera i färg?
Har hittat några ljust bruna som i övrigt ser ut som stenmurklor… jag har inte plockat dem - de står kvar på fyndplatsen(dvs på gården).
På svampspaning i skogen fann jag dessutom på 2 ställen något som skulle kunna vara öronmurklor, har aldrig sett dessa tidigare.
Finns det något matvärde i blek stenmurkla och öronmurkla?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone