Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag har ett recept (laxpaté) där murklor ingår. Jag vill nu byta ut dem mot någon annan svamp. Har provat kantareller en gång men tyckte inte det blev lika gott. Är Karl Johan ett alternativ eller har någon något annat förslag?
Hej! Har gräsmattan välfylld av flera ringar med vårmusseroner. Men utbytet är dåligt, kanske bara 20% är användbara, de övriga innehåller skadedjur av ngt slag, mycket små maskar att döma av spåren. Heter förmodligen inte maskar utan något mer vetenskapligt namn. Min undran: kan dessa djur bekämpas utan att svampen blir giftig? Om man samtidigt bekämpar mosssa och göder gräset vore det perfekt!
Idag skördade vi mitt vårmusseronfynd för två dar sen. Lite större hade de blivit, säkerligen mer perforerade – och fler… Så det blev en liten sats!
Sedan vände jag upp och ner på och fotade den förtorkade lilla stora vårtratten.
Snygga öronmurklor växte på ett mossigt och murket granstubbrotben. De lär också kunna ätas! Öronmurklorna alltså!
Fick gå hem från Pendeln idag på pga att det inte kom någon buss, attan tänkte jag, halvlat efter ett stort glas gott rödvin på jobbet. På genvägen i skogen ringde jag Lasse, naturvännen och frågade om det blir Toppmurkeljakt nästa Lördag, vi var ute förra helgen utan någon lycka.
Visst sa Lasse och skrattade, samtidigt såg jag i ögonvrån en välkänd profil i gräset intill asfaltstigen. FAN LASSE! VET DU VAD JAG GLOR PÅ :-) På med stövlarna imorgon bittig Lasse, så syn…mer…
I går hittade jag vårens första musseroner, ett dussin vårmussar i vårmussetallskogen!
Då var vi (Inca och jag) ganska nära det bästa ”stora vårtrattskivling”-stället och si, där fanns en fortorkad, minst veckogammal frk.
På hemvägen passerade vi den bark- och skogsavfallshög där jag brukar ha bl.a. vit slidskivling, tidig åkerskivling (idiotiskt namn på en vedsvamp), gyllengrå musseron och i höstas ffg bittermusseron. Döm om min förvåning när det fanns minst ett dus…mer…
Jan A, Uppsala
18 maj 2012 kl. 09:52
Insekter vid Wik
När: Sön 20/5 kl. 10-12
Var: Wiks slott
Wiks slott erbjuder fina gamla parkmiljöer med ett stort inslag av gamla träd. Trädgårdsmästare Marita Karlsson visar runt i slottsparksmiljön. Ett supertillfälle att besöka en erkänt spännande insektslokal!
Samling för samåkning vid Evolutionsmuseet (Gamla Zootis), Villavägen 9, kl. 09.30, eller möt upp vid Wiks slott kl. 10.00.
OBS! Vid ihållande regn ställs exkursionen in.
Läs mer här:
http://www.upplandsstiftelse...mer…
Grattis på födelsedagen.
Har ju tappat din riktiga mailadress så får ta det här.
Idag såg jag ett par urfina scharlakansröda vårskålar sitta på en sälgstam, ett underbart vårtecken.
Frågan är nu:
1. Blev jag först?
2. Hur sällsynta är de egentligen?
Är det någon som har sett den i år (Helvella queletii)?
Ni som kollar artportalen, där finns topmurklor rapporterade. Men är det den ” vanliga ” eller annan art av dem? Jag tycker att de ser annorlunda ut än de som jag ser här i Gästrikland .
Hej,
Nu skrev jag in en rapport om funnen Stenmurkla och tog av bara farten in den på “Matsvamp”.
(Går ju inte att ändra min rapport nu i efterhand.)
Finns det någon riktlinje om hur man bör rapportera den här?
Jag själv äter den och räknar den som matsvamp men det är kanske inte rätt längre att räkna in den som det, rent allmänt?