Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 278 visningar
2 svar

Toppmurklans hemlighet

Johan W

14 maj 2012 kl. 20:09

Gamla brandplatser med kvarvarande cellulosa i form av stubbar eller rötter i backen, dvs kolbottnar eller platser där skog brunnit för tidigast 6 år sedan. Växer i symbios med sälg eller asp som ofta är pionjärträd på dylika platser. kalkgynnade. Bara att pricka in förutsättningarna och plocka!

0 348 visningar
5 svar

Vår

Lena M

15 maj 2012 kl. 10:56

eller höst det är frågan ?
Men titta vad jag hittade på fm. En kulle ute på en åker brukar varje år bjuda på tidig blommning.
3 toppmurklor fanns efter byvägen, men det blir ingen riktig fart på svamparna för värmen saknas, regn har vi fått.

P.s. Det går inte att rotera bilden rättvänt, kolla, datumet är spegelvänt D.s

0 406 visningar
3 svar

bombmurklor

birgitta

15 maj 2012 kl. 20:26

Hej, flera hade sett bombmurklor. Nu undrar jag vad det är?

0 404 visningar
5 svar

söndag 13 maj

Bo E

14 maj 2012 kl. 14:41

sökte toppmurklor och vårmusseroner på en del tänkbara platser som gamla timmeruppläggsplatser med barkflis och gräsmattor i lägen där man vågar gå o snoka, typ ödetorp o ödetomter

men näää... inte en svamp
men en härlig dag med lite andra fynd ur växt- och djurriket
jag vet vad det är men nån kanske tycker det är kul att gissa så jag säger inget än…

0 261 visningar
3 svar

Vad är det

Jan A, Uppsala

14 maj 2012 kl. 11:45

som växer på c 5 cm grov, död, tämligen murken, markliggande, tunnbarkig klentallstamdel?
Det finns ju ngt som kallas tallgrynna, men jag har inte lyckats hitta ngn vettig bild…Tacksam för tips/besked!

0 1263 visningar
8 svar

Trädsvamp & träsvamp

"JAS" Helsingborg

12 maj 2012 kl. 22:54

från Holland. Inte mycket svamp i vår division så att säga. Hittade tegelslöjing, fjällticka och så dessa, vilken art det är vet jag inte men att de är beroende av trä är ju helt klart;)

0 308 visningar
1 svar

lördagen12maj

Bo E

14 maj 2012 kl. 14:22

Dåligt med svampfynd denna helg

Några enstaka kvar av den stora mängden sprödingar som i mitt förra inlägg (mot mitt antagande) bestämdes till vitspröding av forumet

Ännu mer fynd av ekkrös (som vanligt usla bilder på oskarpa krös vilket jag besparar forumet denna gång!)

men några bilder blev det ändå
serie1
bild 1 lav på holk
2-3 Källan i Östra Hagen, Hjälmarsberg

0 519 visningar
16 svar

Sippskål

Jan A, Uppsala

6 maj 2012 kl. 19:41

Fram till i torsdags hade vi inte sett någon enda sippskål här i trakten. Det finns en rapporterad förekomst ett par hundra m från våra sängar, men trots årligen upprepade besök har ingen hittats.
Men så i torsdags var hustrun ensam hundrastare på annan plats och följde bl.a. en flitigt använd gång- och ridstig. Där, i den välbetrampade barjorden i kanten mot omgivande vitsippsbestånd, där fann hon en grupp av olika utvecklade frk och tog några bilder (av vilka några nu kan s…mer…

0 2375 visningar
3 svar

Öl till svamp

Ingrid

13 maj 2012 kl. 14:55

Tar tacksamt emot förslag på starköl som passar till omelett med stuvad (torkad) stensopp.
Och vilken öl passar bäst till trattkantarell och svart trumpetsvamp?

0 677 visningar
11 svar

Runda toppmurklor!

Mattias Roos

9 maj 2012 kl. 15:27

Idag blev det jackpot! Jag var och letade på samma ställe där jag hittat rund toppmurkla varje år sedan 2006, dock bara ett exemplar per år. Men i år fick jag ihop inte mindre än 24 härliga murklor! Någon som har något bra tips vad jag bör göra med dem? Har hört att torkning är det bästa för den här sorten. Några andra tips?

0 1660 visningar
3 svar

Våren är här!

Sakari

11 maj 2012 kl. 17:13

Hej alla,

Här är nogra bilder om bombmurkla och sippskål.

Här kan du hitta mera mina bilder: http://sepon.pic.fi/kuvat/Maljakkaita/

MVH Sakari

0 496 visningar
2 svar

Svamp från Kroatien

Tina Nordberg

11 maj 2012 kl. 11:16

De var ju inte många arter troligen för att det var ganska torrt. Visar iaf de som hittades.
De första växte på ett lövträd vid och över en bäck vid de vackra vattenfallen.

Den andra måsta vara en tallticka ticka då den växte på någon sorts tall.

Sedan en grupp tickor på en bom, träslaget har jag ingen aning om.
Och torra var de.
Någon som känner sig manad?

0 455 visningar
10 svar

En hälsning från Kroatien

Tina Nordberg

7 maj 2012 kl. 22:09

Har varit en vecka i detta spännande land. Kan skryta med +30° ett par dagar och full sol hela tiden.

Stötte på den här häftiga ödlan nära på en meter lång.  När vi blev för närgångna försvann den som en blixt.

Har klurat ut att det borde vara: European Glass lizard pseudopus apodus.
Tyvärr var et dåligt med svamp, återkommer med de få jag hittade.

0 257 visningar
0 svar

Sopp!

Ingvild

10 maj 2012 kl. 20:24

Heisan alle svensker! Fra en “norbagga” som er grønn av misunnelse over alt dere finner :-)  De siste 3 årene har vi funnet mer og mer av denne, Melanoleuca verrucipes. Er det et kjent fenomen i Sverige også, at denne finnes i økende grad i Skandinavia?

0 301 visningar
2 svar

Jobbets mödor

Kjellin :)

10 maj 2012 kl. 03:40

Då har man jobbat klart för igår. 3,36 visar Macen och ute börjar det bli ljust, nu är avtal och förhandlingar avslutade och klara. Tanken går till helgens första Toppmurkeljakt på Lördag :-) Blir det några fynd så blir det bilder, man får hålla tummarna redan nu!

Lasse, vi hörs på fredags kväll, för du lär väl läsa dessa rader ;-)

0 1111 visningar
4 svar

Svamp i Västerbotten

Kristina

10 maj 2012 kl. 07:36

Flyttat till Västerbottens inland. Vad kan man hitta för svamp? Växer tex svart trumpetsvamp i trakten av Vilhelmina?

0 1637 visningar
3 svar

Excalibur tork

Sara

7 maj 2012 kl. 22:51

Någon som provat Excalibur torken? Funderar på den eller på Stockli eller på Evermat.
Någon som kan tipsa? Ska använda även till bär o frukt. Är det WATT som avgör vilken som är mest effekiv? TACK!

0 468 visningar
17 svar

Ett Klick för skogen fungerar inte

Grethe F

28 apr 2012 kl. 10:52

Hej jag kan inte komma in på ett klick för skogen

0 205 visningar
0 svar

Det som göms i snö....

anithau

8 maj 2012 kl. 18:42

Det ser ut att bli rikligt av dem i år.

0 518 visningar
10 svar

Va larvigt......

anithau

8 maj 2012 kl. 06:44

Vad heter jag?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone