Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 386 visningar
1 svar

Gotska Sandön

Göran Frisk

27 mar 2012 kl. 20:12

Någon som vet vad det här är? Gotska Sandön, maj månad.

0 435 visningar
8 svar

Fler frågor

Karin W

25 mar 2012 kl. 21:58

Art 1: En nästing eller något liknande som växte på död lövved. Jag tycker inte det känns som varken slätnästing eller aspnästing. Fast jag kan ju ha fel. Tacksam för hjälp.

0 1256 visningar
12 svar

Fråga om handelssvampar

gunhild i Kåddis

21 mar 2012 kl. 08:17

Brukar ni köpa odlade svampar eller quornprodukter i affären? Vad tycker ni om dessa? Jag behöver era synpunkter till en hemuppgift i kursen Svamp som mat. Tack på förhand.

0 1142 visningar
9 svar

På hassel

Karin W

25 mar 2012 kl. 01:22

Är det någon som har förslag på vad detta skulle kunna vara? Den växte på en död hasselgren. Svampen är ca 0,5 cm bred.

0 652 visningar
38 svar

Taggsvamp mm.

Fritjof

2 sep 2011 kl. 08:30

Jag tog en tur vid Lygnens norra strand igår.
Det är mycket svamprikt där nu:)
Skogen jag gick i består av mest ek,men även gran,tall,lind,mm.
Första serien.
En taggsvamp jag inte kan.Borde vara en sarcodon då den köttig.Den största hatten är ca 5 cm bred.Foten förgrenar sig till 2-3 svampar.Smakar milt,lite mjöl-likt.Luktar svagt,lite sötaktigt.

0 785 visningar
2 svar

Trichia Dicipiens

Alf Pallin

25 mar 2012 kl. 16:25

Två bilder på samma myxomycet före och efter vintern.

0 1099 visningar
8 svar

Pithya vulgaris.

"JAS" Helsingborg

24 mar 2012 kl. 12:03

Efter besöket i Danmark och fynd av Pithya vulgaris, så tänkte jag att. Varför finns den inte rapporterad från Sverige, detta enligt uppgift som jag hade då. Nu har jag hittat en rapport från Ove Eriksson. Men skit samma jag åkte upp till Hallandsås där jag vet att det finns gott om olika ädelgrans planteringar, de äldsta från 40 talet och där finns några riktiga bjässar. Runt om i Skåne finns det oxå mycket unga planteringar då främst för produktion av “julgranar” men även…mer…

0 738 visningar
1 svar

Rutskinn

Kjellin :)

25 mar 2012 kl. 17:25

Sprang i Ekskogen i dag, Rutskinnet har funnits på den gamla jätteträdet i flera år men brevid på låga växte denna ticka???

0 262 visningar
1 svar

Kan någon denna Ticka?

24 mar 2012 kl. 22:19

????

Vill inte ens gissa ;-)

0 326 visningar
2 svar

Hårigt på ek?

24 mar 2012 kl. 14:17

Växer på en gammal vindfälld Ek.
Minst en radda på 3 meter, lite håriga, trodde först det var borstticka.

0 697 visningar
2 svar

Klick

Birgitta D

24 mar 2012 kl. 09:57

Glöm inte!!

0 720 visningar
4 svar

Hjälp!!

"JAS" Helsingborg

23 mar 2012 kl. 21:08

Hur, var osv. går man tillväga för att ta reda på en svamps utbredningsområde? Tex. hur tar jag reda på om Auricularia auricula-judae, judasöron finns i andra delar av världen än i Europa? Jag har fått lite förfrågningar angående en hel massa om denna svamp tack vare att jag har skrivit lite om den på min hemsida. Nu känns det som om jag behöver komplettera informationen där. Så är den någon som kan hjälpa mig så är jag djupt tacksamm för detta :)

0 563 visningar
11 svar

Hallandsås 2012-03-22

"JAS" Helsingborg

23 mar 2012 kl. 09:28

Serie 1.
Sol och varmt lovade vädergubbarna men NIX dimmigt och kallt så turen blev rätt kort då tjockkläderna var lämnade hemma :( Hittade dock en del. Först en miljöbild.
Bild 2. En Klibbticka Fomitopsis pinicola.
Bild 3. Ett för mig inte sällan sett mögel men vad det heter vet i tusan, på kanin bajs!?.

0 1038 visningar
8 svar

svamp och växt..

Gustav.S

21 mar 2012 kl. 16:04

Jag behöver hjälp,jag har en ticka och en okänd växt,vet någon vad jag har på bild?

0 283 visningar
9 svar

Lacktickor!

Ewa Lilliesköld

21 mar 2012 kl. 17:29

Jag var ute för att leta scharlakansröda vårskålar i går och hittade ett tjugotal men sen hittade jag den här pinnen med något på som jag inte vet vad det är. Sen gick jag till en jättestor ek som jag besökt flera gånger och det fanns inte så mycket än men till min förvåning fans där ca 20 små lacktickor växande på de nedfallna stammarna. Har aldrig sett lacktickor växa så här förut men det var en riktigt häftig syn vill jag lova (i alla fall för mig som verkligen gill…mer…

0 330 visningar
6 svar

Lite vårblommor

Tina Nordberg

12 mar 2012 kl. 11:58

Bjuder på en liten vårbulett.
Den pyttelilla hasselblomman och blåsippan.

0 726 visningar
5 svar

Anisdoftande blekgul på sälg

Martha Wägéus, Jönköping

21 mar 2012 kl. 12:12

Den här svampen vill jag ha hjälp med. Denn doftar mycket gott av anis, blekgul med nästan gulvit ovansida. Kort fot och skivorna påminner om kantarellens fåror. Hittade den på en död knappt armtjock sälggren i halvöppen terräng nära en sjö. Den växer ca 1,7 meter över marken.

0 262 visningar
0 svar

Mögel

"JAS" Helsingborg

21 mar 2012 kl. 17:00

på ädelgranskotte från Danmarksturen. Har inte fått det artbestämt om det överhuvudet taget går att få det bestämt, det vet jag på fredag kanske:)

0 330 visningar
4 svar

VBSK!

Ewa Lilliesköld

6 mar 2012 kl. 22:50

I brist på svampnyheter passar jag på att göra lite reklam för VBSK. Nu finns nytt Nyhetsbrev och länken har ni här:
http://www.vbsk.se/arkivet/nyhetsbrev/nyhetsbrev-120306-8017775
:)

0 918 visningar
6 svar

Ett brokigt gulmjöl m.m.

Jan A, Uppsala

19 mar 2012 kl. 21:54

Att gulmjöl, Chrysothrix candelaris, ofta är ganska grönskiftande, har väl ”de flesta” sett, men frampå e.m. idag fick jag se ett fantastiskt färgat!  Det finns också mer normalt gulgrönt.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone