Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 911 visningar
12 svar

Från Danmark

"JAS" Helsingborg

19 mar 2012 kl. 19:46

I går var Joachim och jag och hälsade på i Danmark närmare bestämt Osted, Hejede Overdrev i närheten av Roskilde. Målet var att hitta “Stor dukatbæger” (inget svenskt namn), Pithya vulgaris. Osäker på om den är funnen i vårt land.
Jodå det fanns gått om den, den växer på “ädelgran”

0 620 visningar
2 svar

Arrhenia-problem

Irene A

18 mar 2012 kl. 19:26

Med en halvmeter snö kvar i markerna och brist på färska svampar får jag grunna på de gamla..
Vill visa ett fynd från vitmossan i en blöt granskog, som jag preliminärt har bestämt till Arrhenia fusconigra.

Den är inkluderad i Arrhenia onisca i Funga Nordica, men jag har läst originalbeskrivningen av Orton, liksom beskrivningen i Mosers “Kleine Kryptogamenflora”, och inbillar mig att det kan vara fusconigra.
Sporerna är elliptiska, 6-8 x 3,5-5 my, hattbredden ca 3 cm.
Någon annan d…mer…

0 296 visningar
1 svar

Blivande naturreservat?

Sörlänningen

19 mar 2012 kl. 15:42

Någon som vet hur detta område ser ut?

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=6576363

0 241 visningar
2 svar

Vårasnö och –fåglar

Jan A, Uppsala

19 mar 2012 kl. 12:09

Idag råder kraftig snöbris, så hustrun fick offra sig och ta ut hunden i ovädret..;)!
Min tur i morrn - när bomberna är snöfria igen!
Och ändå kan jag rapportera årets första vårfåglar – men de första var egentligen tranor, sånglärkor och -svanar, orapporterade, för länge sen.
Men idag såg jag årets första bofinkhanar, en flock på 15 st. Några kan nog urskiljas på sista bilden…

0 295 visningar
4 svar

På samma stubbe

Boris Uppsala

18 mar 2012 kl. 15:37

På hösten ser ut så här och nu på våren så här.

0 788 visningar
3 svar

Vikt torkad KJ/Färsk

malin

19 mar 2012 kl. 00:32

Hej!

någon som kan råda mig hur mycket 500 gram motsvarar i färsk svamp?

0 761 visningar
4 svar

Skinn mm

Karin W

18 mar 2012 kl. 11:58

Jag skulle gärna vilja ha hjälp med några vedlevande arter som jag tittade på igår.

Art 1 (bild 1 och 2). Växte på en smal lövpinne. Tunn och lätt att ta loss från underlaget.

Art 2 (bild 3). Växte på död tallgren. Också väldigt lätt att ta loss från underlaget. Gissar på pergamentskinn Phlebiopsis gigantea. Kan det stämma?

0 230 visningar
0 svar

Tre som jag inte kan!!

Ewa Lilliesköld

18 mar 2012 kl. 22:14

Här har jag tre som jag behöver hjälp med. De två första växer på björk den tredje vet jag inte säkert (inte helt ovanligt), vad tror ni?
:)

0 331 visningar
5 svar

ÄgglikörGul på granstubbe

Kjellin :)

18 mar 2012 kl. 19:06

Hittade denna idag, växte på en granstubbe.
Jag tippar på Laxticka, hittade en bild av Klas på nätet, samma färg illa fall. Svårt men tickor tycker jag i alla fall ;-)

Grann ticka!

2 bilder pga att det var lite gulare stick på ett av fotona

0 675 visningar
0 svar

Ask angripen av svamp.

Nicklas

18 mar 2012 kl. 20:28

Hur pass aggressiv skulle man bedöma att denna svamp är? Med avseende på trädets överlevande / omgivande säkerhet.

0 227 visningar
1 svar

Årets första svampbild

pita

18 mar 2012 kl. 17:40

Yes, nu är det vår. Årets första svampbild är tagen, nu är dom på gång. Antar att det är en Scharlakansröd vårskål, men någon får gärna verifiera det.

0 232 visningar
2 svar

Lurvig rackare

17 mar 2012 kl. 21:17

Är detta Borstticka?

0 387 visningar
2 svar

Stinkmussling?

17 mar 2012 kl. 21:58

Hittade ganska många på en långa, är inte de höstsvampar?

Tyvärr dåliga bilder…

0 302 visningar
4 svar

On wood

17 mar 2012 kl. 22:07

De tre första är på ek.
Har själv ingen aning om vad det kan vara, kan det sista vara rutskinn?

0 624 visningar
9 svar

sällsynt ticka

klas jaederfeldt

11 mar 2012 kl. 17:34

Söndagen 11/3 2012 hittades i en skog söder om Vingåkers samhälle den mycket sällsynta ”tickan” (svamp som växer på ved) Diplomitoporus flavescens Gulporig ticka, svampen är rödlistad men har konstigt nog ett ganska lågt värde (VU) i rödlistningssammanhang, detta pga. att svampen inte har något direkt hot på att de lokaler där den finns skall förstöras. MEN den är otroligt sällsynt i Sverige enligt rödlistan skall den ha hittats i sex st.landskap, och antagligen bara n...mer…

0 600 visningar
1 svar

Lysticka pris?

Garnfärgaren

16 mar 2012 kl. 19:52

Någon som vet var man kan köpa lysticka, och i så fall vad priset ligger på.

0 380 visningar
4 svar

Röd färg på ekstam!

Emma Ö

16 mar 2012 kl. 20:24

Tacksam för upplysning om detta fenomen.

0 422 visningar
4 svar

Sarcoscypha austriaca.

"JAS" Helsingborg

16 mar 2012 kl. 09:10

Bilden är egentligen 8 bilder som är “STACKADE” därav skärpedjupet:)
Det var betydligt fler skålar i mitten på januari ännu, hittade endast ett tiotal i förgår.!?

Sarcoscypha austriaca. (Som verkar vara den vanligaste och som egentligen INTE borde heta Scharlakansröd vårskål utan det borde vara Sarcoscypha coccinea som skall heta så) Rätta mig om jag har fel:) Om jag har rätt så borde vi ha ett annat svenskt namn på S. austriaca.

Om detta går att läsa lite i min tråd .
htt…mer…

0 283 visningar
5 svar

Liten vit ?

Lena M

16 mar 2012 kl. 14:38

Jag vet inte om detta är någon slags mussling eller annat. Ovansidan är borstig och de växte på lövträdsgren, troligtvis al.Vad är det för art ?

0 291 visningar
4 svar

Så himla trist...

Maria i Piteå

15 mar 2012 kl. 15:06

Hur kan man förhindra att sånt här händer igen?

http://skogsaktivisten.se/2011/10/10/sandtallskogen-pa-pitholmsheden%E2%80%8F/

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone