Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Serie 1.
Sångsvanarnas tutande väcker mig tidigt denna vårdag i mars. Det är utlovat sol idag men himlen är grå och trist och när jag kommer ut så märker jag att vinden nästan ylar runt knuten, lika bra att ta med en extra jacka. Jag tänker att uppe på åsen så är det säker inte så blåsigt och kanske hinner solen titta fram men när jag närmar mig så ser jag att åsen mest liknar de dimhöljda bergens sluttningar. Isen ligger delvis fortfarande på dammarna här uppe och sång…mer…
Glömska medlemmar - och andra intresserade - kan jag meddela att i kväll, måndag 12 mars kl. 19.00, är det årsmöte i Uppsala Svampklubb.
Därefter föredrag med Leif Tibell, Uppsala universitet:
Svampar och människor – etnomykologi genom historien.
Allt äger rum i Evolutionsmuséet, Norbyvägen 16.
Har sett kungsmusseron i flera restaurangmenyer på senare tid. Jag har aldrig hört talas om den svampen och undrar om någon vet mer. Är det ett regionalt namn på någon annan svamp, goliatmusseron t ex? Är det ett kommersiellt namn för någon god svamp med ett inte så aptitligt namn?
Nyfiken.
Den stationära datorn har pajat, allt borta, så nu måste jag börja om på ruta 1. Den bärbara funkar bara att skicka , läsa mail och ibland lyckas jag få iväg en bild innan den stänger sig. Hå, hå, ja, ja.
Alltså, ny dator ! Har ni några tips att komma med vad man skall tänka på,prestanda, utrymme, märke m.m. Tacksam för alla råd !
Gick en sväng i det fantastiska vårvädret vi har haft idag. Jag hittade läderskål på al, vilket kändes ovanligt. Men också flera frågetecken som jag hoppas få hjälp med.
Serie 1: Ticka på lövved vid sjöstrand. Funderar på hartsporing Ceriporiopsis resinascens, men har aldrig sett den så jag kanske är helt fel ute.
Serie 2: På samma lövpinne växte detta småknottriga skinn. Tyvärr är bilden dålig.
/Users/boris/Desktop/Fästingarna vaknar till – dags att vaccinera sig - DN.SE.webarchive
Hej alla,
Hittade en vitblek (zonig) ticka idag med fin borst eller finhårig, mjölvit under, finsporig. Växte på lövträd, tror att det var en mindre eklånga. Hittar ingen liknade ticka i tickboken. Är det värt gå tillbaka och ta en bild, först tänkte jag på blek borstticka, men jag brukar ju ha fel på tikor ;-) Förutom på Rosentickan.
Nu har det tydligen kommit ut en receptbok i kölvattnet av programmet på tv4.
Senaste ons- och torsdagen var konstiga dagar. Onsdag 29/2 ”Sällsynta dagen”
och torsdag 1/3 ”Långsamhetens dag” – Den senare dagen ska visst vara en avstressningsdag för behövande. Hittade namnen här: http://temadagar.se/kalender-2012/
Nåväl, ”ovanliga dagen”, skottdagen, gick hunden och jag ut för en inventering av träsktrollen.
Vi hittade massor, men först tittade jag till den konstiga sak jag visat tidigare. Nu var den mycket lik en pytteliten och söt kuddticka. I…mer…
Att jag skulle få se ett lodjur klockan 19.30 spatsera på vägen helt orädd när jag kom med bilen.
Jag var cirka 15 meter ifrån det,lodjuret vände aldrig på huvudet eller började springa utan gick helt lugnt in i skogen vid en lite sommarstuga.
Jag trodde först att det var en hund,ovanligt litet och ljusgrått i färgen i lyktornas sken.
En fantastisk upplevelse!
Var har jag sett som hastigast en tidig morgon vid vägkanten,men det skulle jag gärna vilja se igen,det finns en i skogen h…mer…