Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1597 visningar
5 svar

Vilken förstoring för att se sporer?

Daniel Åström

15 dec 2011 kl. 20:54

Funderar på att köpa ett mikroskop för kommande säsong men hittar inte så mycket info vad som krävs.

Räcker 200x förstoring eller krävs det 500x eller kanske t.o.m. 1000x?

0 640 visningar
14 svar

blåmusseron

per dunhoff

8 dec 2011 kl. 15:56

3 flotta blåmusseroner och lite judasøra på dagens skogspromenad utmed fjorden.

0 323 visningar
4 svar

Vad är detta?

Birgitta

17 dec 2011 kl. 13:50

Hittade den här svampen i en komposthög med trädgårdsavfall idag. Någon typ av skivling men vad är det?

0 301 visningar
6 svar

Vad är detta?

Gunnel

17 dec 2011 kl. 17:21

Vill veta vad detta kan vara….

0 393 visningar
4 svar

Vem kan skilja dessa

"JAS" Helsingborg

16 dec 2011 kl. 23:50

från Vinterskivling, Flammulina velutipes?
På bilderna ser ni Vinternagelskivling, Flammulina elastica, ingen lätt sak utan mikroskop men som väl är så är de lika matnyttiga båda två arterna.

0 249 visningar
1 svar

Alf P.

"JAS" Helsingborg

16 dec 2011 kl. 17:27

Hoo Hooo, vilken glad överraskning :) Tackar och bockar ända ner till marken. Vilka fina bilder, har du tagit alla själv?! Ursnyggt i så fall.
Jag önskar dig innerligen,
En God Jul & Ett Gott Nytt År.

0 471 visningar
4 svar

Två krös?

Gula

15 dec 2011 kl. 18:45

Himlen mörknade av stora moln och bilderna blev därefter :-((

Hittade dom här två igår: det rödbruna växte på en björkstam och det andra på antingen björk, al eller sälg. Vet inte ens om det är ett krös… ?

0 348 visningar
4 svar

Hasselticka?

Gula

13 dec 2011 kl. 19:50

Det här måste väl ändå vara hasselticka som jag hittade på en stor, gammal hasselbuske!?
Urdåliga bilder -  alldeles för mörkt för fotografering….

0 534 visningar
16 svar

journalfilm

Ingrid

11 dec 2011 kl. 18:21

0 272 visningar
4 svar

Arthjälp två olika tickor

Göran

13 dec 2011 kl. 14:13

Hej!

Jag skulle behöva få hjälp att artbestämma två tickor, den ena växer på rönn den andra på ek. Stort tack på förhand för alla uppslag.

0 297 visningar
1 svar

Vit tuvskivling var det, men...

Edward Kapusta

14 dec 2011 kl. 16:06

Tack för svaren nedan. Efter en del letande hittade jag fler bilder från andra som visade med näst intill 100% likhet med mina och då var det klart med Tuvskivlingen. nu vet jag också varför man inte ska avnjuta den.

Till nästa fråga: Tror att de två små svampbilder som jag lagt intill varandra är samma art, Vinterskivling. De växte ca 20 m från varandra. Tror att de är sk individuell skillnad pga vilken näring de själva tar upp. Har inte kollat sporfärg - för kort tid. Efters…mer…

0 502 visningar
9 svar

Svampexkursion 11-12-13...

Jan A, Uppsala

13 dec 2011 kl. 20:23

Idag blev det lite blandat i ett likaså blandat hundväder.
De första, välkända ”fynden”, var några suddiga skinntickor invid en stig. Därifrån var det inte långt till grantrollens gallringsskog. De ser tämligen välmående ut. Undrar hur länge de överlever…

0 283 visningar
1 svar

Fråga på skinn på lind

Alf Pallin

11 dec 2011 kl. 18:36

Hittade idag ett skinn på lind, både resupinat och med små hattar. Färg ljust grå med ton i svagt rosa. Växer på nyligen avbrutan lindstamm. Det ända jag får fram via mikroskopering är söljor på de flesta hyfer, inga sporer eller inkrusterade cystider. Hjälp och tips på släkte / art, peniophora??

0 470 visningar
3 svar

Bolmörtsskivling eller Pudrad trattskivling?

Edward Kapusta

12 dec 2011 kl. 17:37

Hej, har påträffat många svampar av bifogade sort och känt en slags automatisk sympati för svamparna men har inte lyckats artbestämma med säkerhet. Bilderna kommer från bok- och lövskogar utanför Malmö. Luktar gott, fint vitt kött men självklart vågar jag inte tillreda svamparna.

0 2096 visningar
4 svar

Blek Ostronskivling/mussling eller...

Edward Kapusta

12 dec 2011 kl. 18:00

Bif svampar plockade jag idag 12 dec i ett naturområde som belagts med ganska dåliga jord för ca 30-35 år sedan. Mycket av trädbeståndet är al, sälg, hassel, björk od. Mycket har börjat ruttna ner av ålder och somliga svampar trivs där. Bl a har jag hittat Ostronmussling en bit härifrån och thailändska invandrare ses med jämna mellanrum här. Dessa vita svampar växte mestadels på marken och såg ut som pappersskräp på avstånd sedan sista stormen förra veckan. Klungorna satt…mer…

0 318 visningar
1 svar

Roligt fynd :)

"JAS" Helsingborg

12 dec 2011 kl. 10:47

I länken
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=214404&fnr=1&sok=%22JAS%22&Start=0&Offset=50&15#
Diskuteras en Prickdyna och som jag framförde där så var fyndet troligen inte grönpricksdyna utan någon annan.
Så här svarar.
Sven-Åke H. efter att ha fått svar från expert på dessa dynor.
Prickdynan på kantöra var, som jag förmodade, Hypocrea estonica.
Det är det andra skånska och svenska fyndet.

0 519 visningar
17 svar

Några ?

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 09:22

och några jag vet.
Serie 1.
Kan någon hjälpa mig med denna honungsskivling, hittar ingen som passar, inte med den intensivt gula färgen på foten. Tyvärr är kanske exen lite för unga och man ser då inte ringen ordentligt. Så en bild på den åtminstone här nere rätt vanliga Kvistskål, Hymenoscyphus virgultorum.

0 398 visningar
10 svar

Idag rök chansen

"JAS" Helsingborg

11 dec 2011 kl. 20:10

att hitta mycket vinternagelskivling, jag var och kollade mina säkra platser men tyvärr fanns det bara några få och intorkade samlingar. Det verkar vara kört med dem i år och det är klart man skall inte begära att all svamp skall gå till bra under en så lång säsong som det ändå har varit. Det fick bli lite annat och när det ändå var rökt så fick det bli lite bilder på annat som dessa gyttrade röksvampar t.ex.

0 363 visningar
2 svar

vad är detta?

k,jgkjg

11 dec 2011 kl. 14:44

letade frostvaxing och vinterskivling, hittade de här med är ju rädd för gifthättingar och giftiga skivlingar så... behöver lite hjälp :-)

0 373 visningar
0 svar

svamplitteratur

klas jaederfelt

11 dec 2011 kl. 21:40

jag börjar få trångt i mina hyllor så 14 nr av Agarica Medlemsskrift för Fredrikstad soppforening skall bort de är spridda nr från 1981 -1998, tidskrifterna innehåller svampuppsatser på engelska och norska är mellan (tror jag) 90 - 300 sidor jag vill ha minst 100: (att göra pkt, och sända iväg dem) för dem (passa på att bjud) + vad frakten kostar

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone