Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 277 visningar
2 svar

Vad kan detta vara?

Fritjof

11 dec 2011 kl. 17:57

Jag hittade denna den 8/9 i blandskog med ek,bok,asp,björk och gran.Den största är ca 10cm bred.Hatten har samma färg som skivorna,lite ljusare mot kanten.
Den luktar bränt gummi.
Några förslag?

0 228 visningar
0 svar

Tina N!!!!!!!!

Helena A

11 dec 2011 kl. 13:15

Tina jag skulle behöva komma i kontakt med dej.
Kan du vid tillfälle mejla mej på
vargkramare(a)hotmail.com

0 442 visningar
18 svar

Trollhänderna dör!

"JAS" Helsingborg

16 nov 2011 kl. 17:51

För snart en månad sedan påbörjade jag ett liten amatör uppföljning på Trollhand, Hypocreopsis lichenoides. Jag vill följa dem under minst ett år och försöka få klart för mig när tillväxten är som störst och hur länge de lever och hur substratet förändras mm.
Till min stora sorg så verkar det som om mitt projekt kommer att gå i stöpet. Detta beror på att något mögel, eller annan parasit (detta skall undersökas nästa vecka, förhoppningsvis) dödar alla individerna i d…mer…

0 323 visningar
10 svar

Vinterskivlingar

Sakari

8 dec 2011 kl. 12:37

Vinterskivling, Flammulina velutipes

Jag hittade nogra vinterskivlingar. De var jätte mörk morgon i skogen.

Mvh Sakari

0 856 visningar
23 svar

Kinasvamp

Tina Nordberg

30 nov 2011 kl. 16:04

Har varit på resa till östra Kina,
bodde i “lillstaden” Wuxi. Lyckades iaf komma ut lite på landsbygden med billig taxi.Det var riktigt torrt i markerna och svampfattigt. Hittade de här söta mycket torra musslingarna på döda lövkvistar.Blötlade dem och de blev så här fina. Blir naturligtvis glad om någon har en aning on vad det är för art.Drygt 1 cm breda och ulliga.

0 484 visningar
9 svar

Esket, Trollträsket, Råå 2011-12-10

"JAS" Helsingborg

10 dec 2011 kl. 18:20

Serie 1.
Viden piskar trädens kronor, den viner runt knutarna, fiskmåsarna leker i vindbyarna och jag längtar ut till skogen. På med långkalsongerna, kängor och mössan ner över öronen, så bär det iväg. Ingen lång bit bara ner mot havet och trollträsket ute vid Råå.
Någon har kanske ett horn i sidan på mig men vad gör det, jag har rejält med skinn på näsan.
Xylaria hypoxylon, stubbhorn,
Chondrostereum purpureum, purpurskinn,
Vuilleminia comedens, frätskinn

0 282 visningar
4 svar

Torkade Trattisens klagan

Tina Nordberg

7 dec 2011 kl. 21:26

Är alls inte fager och inte så skön,
ej heller färggrann i röd, gul o grön.

Förut stod jag så ståtlig och rak,
nere i mossan under granarnas tak.

Nu är jag torkad så vissen o grå,
nerpackad i burk med locket på.

Hoppas innerligt jag på något sätt,
kommer till pass i gastronomisk rätt.

0 711 visningar
8 svar

Riskträd

H-O T Käglinge

16 okt 2011 kl. 15:52

Ny dansk bok ”Risikotræer” (riskträd) av Iben Thomsen & Simon Skov. Boken är på 285 sidor, 127 sidor med beskrivningar och foto på 45 vedlevande svampar.  158 sidor behandlar mekaniska skador och svampangrepp på träd, totalt ca 450 foton i boken. Huvudkapitlen är Felaktigheter och skador på krona och stam, Barkskador, Rotskador och Svampskador. Jag var på presentationen av boken i Köpenhamn och fick med mig en bunt hem, om någon är intresserad har jag några exemplar kvar.

0 229 visningar
3 svar

Vad är detta

Pochahontas

8 dec 2011 kl. 15:05

Hittade på lövträdsstubbe. Någon som vet

0 327 visningar
7 svar

Aldrig tidigare sett sådan svamp!

Linnea på Linneaberg

18 nov 2011 kl. 14:51

Vi har hittat flera svampar av en sort som vi tidigare aldrig sett i våra rabatter (sorgligt ovårdade nu i höst). Finns det någon som kan stilla vår nyfikenhet på vad detta är?
Lika tacksam som nyfiken!

0 308 visningar
4 svar

Kung Bore

Dieter Endom

7 dec 2011 kl. 21:07

Ännu lyser kung bore med sin frånvaro (iaf här i Solna) och gräsmattan på andra sidan gatan år faktisk grön. Min fru tog ett foto av en rabatt med någon näva (tror vi) den första december och samtidigt blommar vår novemberkaktus, fantastisk.

0 424 visningar
22 svar

Forumregler

Grethe F

29 nov 2011 kl. 16:36

Nu är där ingen respect igen här på svampguiden. Så ledsamt när folk blir anfallen som det har hänt den senere tid.

0 3493 visningar
13 svar

Sälja torkad svamp

Pochahontas

3 dec 2011 kl. 15:58

Vet att jag läst något om detta förut men antingen är jag för datorkorkad eller för lat för att hitta inlägget. Vad är rimligt priser för torkad
Trattkantarell
Svart trumpetsvamp
Rödgul trumpetsvamp
Spindelskivling
Sotvaxskivling
Mandelriska

På ett ungefär. Ser att Swamping säljer 15 g trattkantarell för 56 kr och 15 g karl-Johan för samma pris

0 392 visningar
5 svar

Lång säsong för trattisar

Irene A

26 nov 2011 kl. 18:55

Om jag minns rätt, började vi plocka de första trattkantarellerna häruppe i Umetrakten redan i augusti.

Under första halvan av oktober, efter mycket regn och värme, började många redan visa tecken på att börja bli dåliga.

Döm om min förvåning när jag hittade massor av stora och fräscha exemplar idag, sex veckor senare - och inget hade jag med att plocka i!

Det blir nog en tur dit imorgon igen :-)

0 433 visningar
7 svar

livet är oppåner

klas jaederfeldt

6 dec 2011 kl. 19:44

ʇnls ʇǝp ɹǝɐ uɐpǝs’ɐuɹɐdɯɐʌsʞɔǝɐlq ɹǝɯɯoʞ ɐɐs ʇɹɐus ‘ɐuɹɐdɯɐʌsʇýʞs pǝɯ ɐɐd ƃɐɾ ɹǝllɐɐɥ ɐɐs ʌlǝɐɾs ‘dɯɐʌs ƃýloɹ uoƃɐɐu ʇɐʇʇýɥ ɹɐɥ uǝƃýl&#...mer…

0 309 visningar
3 svar

Judasöronen lever!

Jan A, Uppsala

4 dec 2011 kl. 14:21

Idag uppstod en aning ljus - och jag gick ut för titta på kantarellmusslingarna, men kollade också fläderbusken som i våras var i dålig form efter extremvintrarna.
Och det lönade sig att titta efter!
Nu har judasöronen stora möjligheter att hitta substrat. Bild 2, från mitten av oktober, visar busken med mycket dött och lite levande. Märkligt och roligt att öronen klarat supervintrarna…
och nu regnar det igen…

0 3185 visningar
4 svar

Torkad svamp/färsk svamp

Malin

6 dec 2011 kl. 13:10

Jag har fått lära mig att ca 40 gram torkad svamp motsvarar ca 1 kg färsk svamp. Men detta måste väl skilja sig mellan olika arter? Någon som vet? Finns ngn tabell el dyl att kolla i? Bok?

Jag tänker särskilt på Mandelriska, blek taggsvamp, kantarell, fårticka, soppar och trumpetsvamp.

0 699 visningar
5 svar

Mönjesopp

Roger F

28 nov 2011 kl. 19:58

Hej alla svampkunniga!
Jag fick häromdagen en fin liten gåva av min fru, ett par gamla svampböcker från 50-, 70- och 80-talet. Jag fick då med egna ögon se hur flera svampar har bytt namn och/eller omvärderats. Men vad är Mönjesopp för något? Bilden är inte helt lik någon sopp jag känner till. Det latinska namnet (Bolétus miniatóporus) stämmer inte med någon här i databasen men beskrivningen i texten får mig att tänka på blodsopp. (“Snarlik eldsoppen men saknar fotådernät…mer…

0 286 visningar
3 svar

Dagens Ostronmussling

"JAS" Helsingborg

4 dec 2011 kl. 18:43

Idag var jag och fick lite assage för ryggen och på dit vägen hittade jag judasöron, mitt första fynd så långt från kusten, nästan två mil. På hemvägen bestämde jag mig för att kolla “mina” ostronmusslingslågor, någon hade varit där innan och det fanns inget men då styrde jag kosan mot de jag aldrig nämnt till någon inne i urskogen. Vist det blev en hel korg, orensat nästan 20kg. rensat och konserverat 14st 0,5 lit alltså 10kg:)

Så skall jag oxå dementera alla rykten om ...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone