Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 277 visningar
0 svar

Mysigt mögel

Jan A, Uppsala

4 dec 2011 kl. 22:42

som ger lite vinterstämning. Växer på stickling av Hibiscus acetosella, men det spelar nog ingen roll. Oj, så småkulorna yrde när jag dumpade plantan.

0 324 visningar
2 svar

Svamphäften köpes

Kristina Moszko Fäldt

11 sep 2011 kl. 17:53

Söker häftena Plocka Svamp. Utgivna på Brevskolan. Saknar framförallt delen om Svampfärgning.Har du möjligtvis andra delar kan det vara intressant.

0 240 visningar
0 svar

Decembersvampar

Morgan

4 dec 2011 kl. 15:40

En liten promenad i skogen idag resulterade i dessa svampar.
Trattisar har jag plockat förut i december och t.o.m januari med aldrig kantareller.

0 265 visningar
7 svar

Klickrekord eller?

"JAS" Helsingborg

2 dec 2011 kl. 10:00

Igår gjordes strax över 5 900 klick, det måste vara rekord. Jag brukar hoppas på att nå som jag upplevt det genom åren den magiska femtusengränsen och igår slogs den med råge :)))))

KLICKA PÅ!

0 324 visningar
0 svar

På avstånd, snett uppifrån

Jan A, Uppsala

3 dec 2011 kl. 18:39

och i begynnande skymning med kraftigt regn – skönt att det är mildväder !-  såg de ut som ännu en (blek) kantarellmusslingkoloni, denna gång på en död plommonhögstubbe i vår skog av olika, rotäkta plommonsorter. Men från lägre nivå blev de på bild 1 något helt annat, förmodligen ytterligare en form/ typ av purpurskinn, väldigt borstig…

Kantarellmusslingarna
på sitt döda katrinplommonträd såg för c två veckor sedan ut som på bild 2 och 3.  Dagens bilder tyvärr ä...mer…

0 3274 visningar
24 svar

Ostronskivling/mussling?

Gustaf

29 nov 2011 kl. 11:56

Hej!
Hittade denna här i södra skottland,
växande på marken, men vid massa lövträd. De växte i klungor, storlek från ca 5 cm i diameter (denna), till uppemot det fyrdubbla. Kan det vara ostronskivling?

0 295 visningar
2 svar

frusen blomkålssvamp

sampo

3 dec 2011 kl. 13:34

var ute idag och hittade en blomkålsvamp som ser ut att vara i fint skick, dock är den lite frusen. kan man äta/konservera den ändå? tips någon?

0 824 visningar
13 svar

Vad kan det här vara då?

Jan A, Uppsala

16 jul 2011 kl. 13:45

I måndags, efter lång grantrollkoll och kort lunch, åkte jag till Trollträsket, iklädd bl.a. gummistövlar.  Såg inte en enda trollhand, trots att det efter förra vintern fanns hundratals och åter….  Kan nog tacka UU (och Skogsstyrelsen) för en katastrofgallring som kanske också knäckte bombmurklor, rökpipor och annat rart.

Men i dy, gamla löv och ung andmat under täta gråvidesnår söder om Playa Hans hittade jag massvis med ögonskålar (fanns runtom träsket) på döda pinna…mer…

0 475 visningar
14 svar

Några frågesvampar

Jan A, Uppsala

17 nov 2011 kl. 23:17

Ni har sluppit mig en kort tid, men inte längre.  Efter lite ”jobb” fre-sön besökte vi i måndags k-hufvudstadens avrustade gamla marina stridsledningscentral/skyddsrum på Skeppsholmen och betittade inkaguld av orimligt värde och prakt. Rekommenderas! http://www.etnografiska.se/smvk/jsp/polopoly.jsp?d=1697&a=19924
Men man hade inget så vackert som en guldkremla…
Idag var det bara skog med innehåll att betitta under hundrastningen.

Vi hittade bl.a. en vacker, vit ticka på en mycket…mer…

0 488 visningar
7 svar

Svamp/målarfärg?

Ewa Lilliesköld

1 dec 2011 kl. 16:10

Jag har precis för mig att jag har hört ett föredrag om att detta blåa skall orsakas av en svamp…pinsamt om det är målarfärg…är det någon som vet?
:)

0 394 visningar
11 svar

Svampar i december!

Ewa Lilliesköld

1 dec 2011 kl. 19:27

Under min skogsrunda idag hittade jag bland annat ett gäng med vackra vedmusslingar på en kraftig gran(?)stubbe och bredvid den stinmusslingar som lyste upp vackert ornage i den annars lite gråmulna skogen. Några fina exemplar av rökslöjskivling fanns där också.
:)

0 1728 visningar
46 svar

Rädda eken!

Lill, Skellefteå

17 nov 2011 kl. 21:13

Synd att man bor så långt bort! :-(
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13947048.ab

0 414 visningar
10 svar

Skitsnyggt m.m. (Test av Klas teori!)

Jan A, Uppsala

29 nov 2011 kl. 08:42

Förrförra veckan rastade vi hunden utefter en ”allé” av vitlurvig skit, mycket snyggare än slät, brun hundskit!
Men det fanns så mycket att jag inte kom mig för att fota skönheterna förrän vid allra sista möjligheten…
Skitfotoinspirationen infann sig först vid ett stigavsnitt där någon lagt sten på sten och en räv tillagt något ovanpå - som dekoration! 

0 282 visningar
3 svar

Decemberpremiär!

Jan A, Uppsala

1 dec 2011 kl. 16:31

Vi traskade idag 1/12 med två hundar men upptäckte ändå en hel del. Först något mycket glädjande; att den nyss avslutade gallringen vid mitt för två år sen upptäckta bombfält ser lika bra ut som vid hustruns –09 upptäckta lokal (den som efter gallring/utkörning besöktes vid min annandagpåskexkursion i år).
När virket på dagens lokal är utkört har vi lite ris att flytta.  Ska bli intressant att se hur båda lokalerna utvecklas.
Bombmurkelcentrum här finns vid granen mitt…mer…

0 442 visningar
10 svar

Musseron (talltuvskivling??)

Gustaf

1 dec 2011 kl. 13:57

Här är lite fler svampar som växer vid mitt jobb här i Skottland.
Dessa växer bara några meter ifrån ett ställe där jag hittade blåmusseron för några veckor sedan. Väldigt solida i kroppen, vilket får mig att tänka på musseron, men eftersom de är tuvade och växer under en tall kom även talltuvskivling upp i huvet, även om det är osasnnolikt.

0 439 visningar
8 svar

Väldekorerad stubbe.

Jan A, Uppsala

30 nov 2011 kl. 21:41

Förra tisdagen gick vi en bit österut på södra sidan av ån och hittade i en hyggeskant en snyggt dekorerad rönnhögstubbe, möjligen ännu inte stendöd. Första bilden från SE, med åravinen m.m. i bakgrunden.
Bild två och tre visar ostronmusslingar med många, snygga sambor.

0 363 visningar
4 svar

Hans v E/Mjölkmurkla

Dieter Endom

19 nov 2011 kl. 21:50

Fantastiskt med all denna kunskap här på forumet!
Lärde mig av Hans v E här att det finns en murkla som heter mjölkmurkla. Hade inte den blekaste aning om detta. Tack Hans. Nu till saken! Varje höst kommer det upp en ende och ganska missbildat helvi murkla upp i “gräsmatten” på vår skogstomt i nordöstra Uppland. Min fru tog ett kort på årets ex den 5.11.2011,
Kan detta va en mjölkmurkla?
Vita hattmurklor från andra fyndplatser har alltid sin karakteristiska hattform men inte våra…mer…

0 383 visningar
1 svar

Svampkonstnär

malin

29 nov 2011 kl. 14:14

I mitt jobb med projektarbetet för Svamkunskap steg 1 fann jag denna konstnär i Kanada..hon gör fantastiska svampar:-)

http://www.barbaracronk.ca

0 264 visningar
6 svar

skitsvamp 3

klas jaederfeldt

28 nov 2011 kl. 21:41

dagens skitsvamp får jag till att vara en Lasiobolus papillatus, det är en pytteliten svamp,ljusgul och den har hår, bilderna är frk. hårstrå, asci och sporer

0 358 visningar
0 svar

Fick denna av en

"JAS" Helsingborg

29 nov 2011 kl. 17:22

kompis i födelsedagspresent, bilden är lite märklig men märkligare är nog svampen, kanske inte underligt att jag har sprungit mellan sängen och toa i två dagar och då har jag upplysningsvis inte ens ätit den bara tittat på den :))
Tilläggas kan att min polare Peter. H både har gjort/tagit fotot och tillverkat den märkliga tingesten efter musikgruppen “Guru Gurus” logga =0)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone