Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 251 visningar
0 svar

skitsvamp 2

klas

24 nov 2011 kl. 10:59

den 3 arten är av släkte Schizothecium, klarar inte arten, sporerna ser kul ut, de har svans

0 354 visningar
7 svar

Trollträskets händer och annat

Jan A, Uppsala

23 nov 2011 kl. 09:57

Javisst! 
Men först några ord om en annan svamp i den snart 2½-åriga gallringen, ok utförd utom beträffande träskstränderna. Jag har aldrig någonsin sett så mycket talgsvamp som i höst, på mark och stubbar i de senaste årens avverkningar/gallringar.
Vinterskivlingar fanns på såväl de vanliga sälgarna, Salix caprea, som på ”det vanliga” gråvidet, Salix cinerea ssp cinerea.
Först på en alltid pålitlig ”vägkants”sälg, sedan på gråvidestammar just ovan träskytan…mer…

0 3480 visningar
21 svar

Skägglav?

Ewa Lilliesköld

20 nov 2011 kl. 20:37

Jag blir glad och får lite av en “urskogskänsla” när jag ser träd med någon typ av lav på sig. Däremot är jag inte kunnig nog att avgöra vad det är, så min fråga blir:
Vad är det för lav och hur vanlig är den?
:)

0 264 visningar
6 svar

Bestämningshjälp

Marion Jannes

23 nov 2011 kl. 15:04

Ticka växande på oxel.

0 356 visningar
2 svar

torkad svamp

mange

23 nov 2011 kl. 14:28

la torkade kantareller i blöt igårkväll sen vart jag tvungen o göra annat ställde in dem i kylen(i vatten o folie över), är de ok att använda dem idag?

0 2613 visningar
21 svar

Syltade kantareller

Lena M

17 nov 2011 kl. 09:19

Fick för mig att sylta lite kantareller, kan man använda sig av de som är förvällda, nedfrysta ?

Om inte så får jag väl testa trattkantareller som fortfarande finns att plocka.

0 1322 visningar
7 svar

skitsvamp

klas jaederfeldt

22 nov 2011 kl. 22:46

eller coprophila arter som det också heter, är kul att hålla på med nu när alla “riktiga” svampar försvinner. jag har plockat Dovhjortskit som jag frysit, (man måste göra det för att inte hela odlinen skall drabbas av mögel) första svampen som kom var slungmögel, en kul svamp som jladdar upp ett tryck i ett rör, och när trycket blir för stort så släpper kapsylen (peridolen) och far iväg. dåliga bilder det är svårt att fotografera genom lupp

0 281 visningar
4 svar

Tappra musseroner

AM

22 nov 2011 kl. 10:19

från norrland i nov.

0 277 visningar
3 svar

Två frågetecken.

Canon

19 nov 2011 kl. 17:27

Hej!

Först en spindling med lila skivor
och torr fot. sett den ganska mycket av den här i år. Kan det vara Cortinarius alboviolaceus?

0 539 visningar
5 svar

Vilken champinjon?

Jan Olsson

21 nov 2011 kl. 23:08

Här en mindre bra bild på en champinjon som jag fann i Östebo Dalsland förra året. Som framgår växte den i barrskog under gran. Den var på rodnande men på hatten gulnade den också lite. Liknade ängschampinjon och hade sporer som sådan men jag har aldrig tidigare funnit ängschampinjoner i en biotop som denna.

0 257 visningar
6 svar

helgens frågetecken

Bo E

21 nov 2011 kl. 13:39

ännu en helg med svampfynd

glada överraskningar

serie 1
bild 1-3

en kremla
mild, god, blåröd hatt med lite rimfrostliknande beläggning som försvann när man tummade på den
fot ihålig med lösare vit vävnad i
växte på gångstig under gran i blkandskog med gran, björk och yngre tallar
gissar vinkremla på den
vad tror ni
så är års
?

0 359 visningar
4 svar

Sommarkänsla i hagen!

Madde Småland

20 nov 2011 kl. 21:57

Hej igen:)
Ett tag sen nu men fann idag ngt oväntat som även väckte poeten i mig;)

I november mörkrets dvala när allting känns så grått
när julen kryper närmre och allting är så brått
då kan det faktiskt hända att små fröjder de glöms bort
man glömmer bort att kolla under dagsljuset så kort

Om ögonen är öppna de stunder man går ut
så ser man saker som nu borde vara slut
än finns det vackra färger ute i skog och mark
de växer i gräset och på trädens bruna bark

I ...mer…

0 247 visningar
4 svar

Testing

anithau

21 nov 2011 kl. 22:23

Nu testar jag hur det blir med bilderna enl det nya sättet.

0 229 visningar
0 svar

Vad är det för fel?

anithau

21 nov 2011 kl. 22:34

Helt plötsligt går det inte att lägga in flera bilder

0 625 visningar
2 svar

Kan det här vara....?

Gula

20 nov 2011 kl. 21:45

... pipklubbsvamp? C. 4-5cm höga. Dåliga bilder pga. ‘mörkt’ väder :-(

0 422 visningar
4 svar

konstigt svampår!

Roland Svensson

21 nov 2011 kl. 10:22

Är det fler som tyckt att året varit konstigt. Stora mängder vanliga kantareller (t.o.m. nykomna nu i helgen) och massor av trattkantareller. Men andra arter verkar ha uteblivit helt. Har två ställen med blodsopp, men inte en svamp i år. Örsopp i massor, men dåligt med brunsopp och Karl Johan. Inga fjälliga bläcksvampar. Väldigt lite kremlor, som gulkremlor och olika röda kremlor.
I alla fall så i Vättlefjäll vid Göteborg. Vet någon om svampar tar igen sig som fruktträd ofta g...mer…

0 387 visningar
7 svar

Svart trumpetsvamp?

Ragnhild

24 okt 2011 kl. 16:39

En svart trumpetsvamp som inte ser ut som en trumpet upptill utan liksom hopsnörpt, går den att äta eller är det något fel på den?

0 265 visningar
6 svar

Ögonfröjd

Dieter Endom

18 nov 2011 kl. 12:49

mäste bara visa dessa fina exemplar från min blåmusseronodling som har gett fruktkroppar i flera år nu.

0 285 visningar
6 svar

Färgrik, kort novemberlördagstur

Jan A, Uppsala

19 nov 2011 kl. 20:00

som började hemma i det döda plommonträdet med snygg grenklykslav, omgiven av ”normal” violett geléskål. Sedan mindre normal sådan på lundlövstubbe - kolla lönnlövet på bild 2!  Kan det vara den stora eller får den lilla vara så stor?

0 322 visningar
2 svar

Flammulina velutipes?

NadaL, Umeå

19 nov 2011 kl. 22:20

Växer på stubben av vide. Ovanligt ljus hatt med bruna fläckar och så vita skivor?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone