Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 215 visningar
4 svar

Rökslöjskivling?

Mr Bengt

2 okt 2011 kl. 11:11

Kan det vara det, satt på en murken granstubbe?

0 229 visningar
2 svar

Några sånna här följde med...

Diana

2 okt 2011 kl. 17:21

Jag tyckte att dessa liknade trattkantareller när jag plockade. De har en gul fot och ljusbrun hatt. Är ganska så slemmiga i hela kroppen. Är de dugliga tro?

0 1285 visningar
3 svar

Scharlakansröd vaxskivling?

Ingegerd, Mellanskåne

2 okt 2011 kl. 11:52

De här färgglada svamparna har jag plockat på betesmark i Mellanskåne. Jag tror att det är scharlakansröd vaxskivling, men vill gärna ha synpunkter på detta. De visar ingen tendens att svartna, vilket borde utesluta toppvaxskivling, som tydligen inte är så nyttig precis. Jag trodde först att det var ängsvaxskivling, men den har väl nedlöpande skivor?

0 241 visningar
0 svar

Vit salladsvamp?

Agneta

2 okt 2011 kl. 16:23

Hej
Jag hittade en svamp idag som var vit och där varje svamp hade en undersida som liknade kantarell eller musseron men som växter tillsammans som ett salladshuvud. Vad är det?

0 394 visningar
9 svar

Finlandssvenska svampguidare?

Viktoria

1 okt 2011 kl. 14:59

Hur många finlandssvenskar/finnar har vi här? Varifrån kommer ni? Jag har sett några inlägg där skribenterna uppgett att de är från Finland och blev nyfiken.

Själv bor jag och plockar i Borgå men har rötterna i Österbotten :)

0 269 visningar
4 svar

Vem är jag??

anithau

1 okt 2011 kl. 17:53

Hittade denna i dag när jag var ute och jagade svart trumpet och trattisar.

Klubbsvamp - men vilken?
Tacksam för hjälp.

0 258 visningar
9 svar

Kolla här vilket fynd!!!!!

Oskar 10år Småland

1 okt 2011 kl. 19:28

Titta vilken fin blomkålssvamp vi har hittat under en tall!Den är ungefär 20cm i diameter.

0 949 visningar
4 svar

Varför blir svampen svart, torkar med värme?

Nette

2 okt 2011 kl. 14:40

Jag blir galen på detta torkande av trattkantareller! Nu provade jag med en bilfläkt och det som händer är att den blir nästan svart direkt. Varför blir det så? Är det farligt? Går det kanske över om ett tag?
Jag har letat efter liknande frågor men inte riktigt hittat detta problem.

0 323 visningar
3 svar

Rödgul trumpetsvamp säljes?

lilly

1 okt 2011 kl. 20:58

Hej.
Idag hittade vi förutom ca 25 liter trattisar även ca 0,5 liter rödgul trumpet.
Eftersom vi mest tycker om att hitta denna vackra svamp men inte känner skillnad på smakerna mellan en rödgul och en trattis undrar jag om nån finsmaker vill köpa dessa och hur mkt du då vill ge för dem?

0 240 visningar
0 svar

knepigt

Birgitta F

2 okt 2011 kl. 08:52

Igår plockade jag ungefär 15 liter trattkantarell. Jag gick igenom mer än hälften i går.
Idag är det genomgågna kompost och det jag hade kvar att ta rätt på imorse både ser ut och luktar knepigt.
Jag var väldigt noga vid plockandet och tog bara dom finaste nu åker allt i komposten.
Vad kan ha hänt ? Allt har stått svalt över natten.

0 285 visningar
8 svar

Irene À med stjärna

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 23:15

Har inte sett dig på ett tag här. Hoppas allt är väl. Du är saknad :)

0 320 visningar
0 svar

Biskopsmössa

Simon Grook

1 okt 2011 kl. 22:18

Kanske dags att någon stjärna reder ut det här med biskopsmössa. På forumet finns rubrikerna Stor biskopsmössa, Är detta biskopsmössa och Någon som ätit biskopsmössa, Det finns tydligen lömsk biskopsmössa (Gyromitra ambigua), vanlig biskopsmössa (Gyromitra infula) och stor biskopsmössa (Gyromitra ?) i Sverige och dessutom Gyromitra longipes. I Italien finns tydligen också påvlig biskopsmössa (Gyromitra ??) , vet inte om den är ätlig.

0 721 visningar
8 svar

Taggsvamp/kräftsmak

Evis

1 okt 2011 kl. 13:16

Hej hopp, nu är jag här igen med samma fråga som jag ställt för typ ett år sedan..
Det var någon som gjort en syltning/inläggning med rödgul taggsvamp (tror jag det var) som gick att jämföra med kräftstjärtar? Minns jag rätt. Igår hittade jag en fotbollsstor sådan. Trodde först det var en fårticka. Men den har taggar, även om det pga storleken och hur den växt såg ut som långa rör på vissa ställen.. men OJ vad den doftar skaldjur. Så jag tog hem den rackarn och tänkte ...mer…

0 261 visningar
1 svar

blodspindltng säljes

Ingela Gustavsson

1 okt 2011 kl. 19:25

Torkad blodspindling säljes, rek till att färga ullgarn. Ej matsvamp.

0 492 visningar
2 svar

Håkafot och Gäddede?

Älgen

1 okt 2011 kl. 09:51

ska till Håkafot nästa helg med ett par väninnor. vi tycker om att plocka svamp alla tre så nu undrar jag om någon vet hur det är med kantareller i det området!

0 239 visningar
3 svar

och hur tänkte jag här ???

Birgitta F

1 okt 2011 kl. 21:29

lördagkväll och jag släpar hem detta under dagen….förutom färgsvamp , skördad squash igen , tack och lov för bild 2 och 3 där min dag började

0 326 visningar
6 svar

Grå kantarell? eller svart trumpetsvamp?

Portifino

1 okt 2011 kl. 15:25

Hej!

Vi hittade denna svamp idag när vi var på jakt efter svart trumpetsvamp. Vet någon om det är det? Själva svampen ser ju ut som en kantarell men jag blir osäker på den ljusa foten.

MVH

0 404 visningar
5 svar

Stor Biskopsmössa??

Malin

30 sep 2011 kl. 23:25

Trodde det var 3 st biskopsmössor i grupp, när jag såg denna svamp på avstånd..vid närmare titt var det en STOR svamp som “delade” sig åt 3 håll-dock med en och samma fot. Växte vid en gammal granstam. Tog tyvärr ej hem den-vilket jag ångrar-men har någon en teori om vad det möjligtvis kan vara som jag fann?? Skogen bestod av björk och gran-mestadels..

0 926 visningar
4 svar

Rottryffel och Hjorttryffel?

Enelie, lkpg

17 sep 2011 kl. 17:35

Det är borde vara någon form av Rottryffel, tror jag.

(Men hur många sorter finns det och hur skiljer man dem åt?
Är det bara mikroskop som gäller?)

Växte ovan hjort intill ek i bortskrapad jord.

0 1522 visningar
15 svar

Är detta Biskopsmössa?

Daniel Åström

29 sep 2011 kl. 20:45

Var ute en sväng i skogen och hittade lite blek taggsvamp och sen murklor men jag är osäker på vilken sort.
Tog med mig ett stort exemplar med mig hem och misstänker att det är biskopsmössa och tyvärr lömsk sådan för den växte direkt på marken även om det var mycket ved som låg på marken så kan jag inte vara helt säker.
Var blandskog med björk, gran och tall.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone