Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 770 visningar
32 svar

Din favoritsvamp?

svamptant

25 sep 2011 kl. 01:59

Visst är det skillnad att hitta drömsvampen att plocka och drömsvampen att äta?
Jag själv blir helt salig när jag hittar Kantareller, men den gastronomiska lyckan är för mig Rökslöjskivling i ensamt majestät på en varm smörgås.
Alltså är jag lycklig idag. Jag har funnit en hel del av det gula guldet och har ätit ovan nämnda varma smörgås :)

0 187 visningar
3 svar

......bara jag......

Birgitta F

1 okt 2011 kl. 19:11

......som inte kan se en enda bild i forumet just nu ?

0 450 visningar
22 svar

Facebook

Maric // Arlanda

29 sep 2011 kl. 14:04

Tycker Ni verkar så trevliga på denna sida.
Så adda på facebook.
Ann-Maric Tii…..heter jag där. Typ

I brist på chattfunktionen på denna sida.

0 344 visningar
12 svar

Igår i lövskogen

NadaL, Umeå

1 okt 2011 kl. 10:54

Inte förväntat oss att se så mycket på tanke att de är sent höst.
1.Blek blåticka, Oligoporus subcaaesius
2. Vid blek blåtickan växer Tilachlidium brachiatum.
3.Vita, små skålar(1,5mm),håriga på utsidan. Någon Lachnum kanske.

0 970 visningar
2 svar

Guldtofsskivling?

Ewa Lilliesköld

1 okt 2011 kl. 19:46

Fick se denna vackra svamp på “hundrundan” i dag, är det så att jag har hittat guldtofsskivling - phaeolepiota aurea? Jag fick se den en gång förra året, då på Billingen i Skövde!
Mycket tacksam för hjälp här :)

0 259 visningar
6 svar

cantharellus tubaeformis eller inte?

Sandra

1 okt 2011 kl. 18:46

Vi är oense. Han säger cantharellus tubaeformis, men det tror jag inte på.

Hatten är metallicbrun rund till vågig med en gnutt inåtböjd kant liten tratt eller “navel”. Skivor som går “omlott” med en off-white till ljusorange färg och går ner en bit på foten. Stammen känns mer eller mindre ihålig beroende på storlek och är off-white tilll ljusorange som skivorna. Hittade i skogen där fordon kört/stigar i barrskog med mycket mossväxt.

0 253 visningar
7 svar

Stenmurkla?

Mikael

1 okt 2011 kl. 15:34

Hittade denna svamp på ett kalhygge idag. Är det en stenmurkla trots fel årstid?

0 174 visningar
5 svar

Vad är det här?

Torbjörn / Haninge

1 okt 2011 kl. 16:17

Hej,

Var ute och plockade lite svamp idag när vi sprang på denna underliga svamp. Kan det vara blek pokalmurkla? Den är mycket gulare i färgen än vad bilderna här på sajten visar.

0 330 visningar
6 svar

Lena i Strömstad!

Stisse/Mjölby

30 sep 2011 kl. 09:38

Hej Lena! Jag håller till i skogarna ute vid Medvik innan Hällestrand!

0 824 visningar
1 svar

Är rödskivlig kanelspindelskivling helt ofarlig att äta?

Veronica

1 okt 2011 kl. 11:21

Min son åt en sån fick vi reda på efter artbestämmning av en expert. Jag tycker man kan få lite olika besked när man läser på nätet, men är den giftig?

0 223 visningar
0 svar

Grönskål

Karin Gyttorp

1 okt 2011 kl. 16:33

Ett par bilder på grönskål, Chlorociboria aeruginascens - hoppas jag i alla fall. Jag har i och för sig sett den ärggröna veden förut, men aldrig fruktkropparna. Fruktkroppen i högre nedre hörnet, den med två nästan parallella spindeltrådar, är högst 1 mm bred.

0 334 visningar
9 svar

Vilken vaxskivling?

Anders

30 sep 2011 kl. 07:51

Jag var i ekskogen igår och plockade denna vaxskivling. Vilken är det? Jag har plockat äggvaxskivling förr, och den här doftade precis likadant, men den är betydligt gulare på hatten.

En annan fråga: Jag plockade stora mängder scharlakansröd vaxskivling också, men när jag steker dem tycker jag de luktar illa (jordaktigt) och det bildas också skum. Jag har varit nog med att endast plocka unga, mögelfria ex, men tyder detta på att de ändå kan ha varit mögelangripna?

0 217 visningar
0 svar

Ibland har man tur

Birgitta Corbett

1 okt 2011 kl. 11:25

Sitter här helt förundrad över naturens gåvor som givits mig. 5 liter Svart trumpet på samma ställe. Tack så mycket.

0 199 visningar
4 svar

Irriterad!

Annette L, norr om Sthlm

1 okt 2011 kl. 07:56

Försöker lägga upp recept i receptbasen, skriver och skriver…skall sedan lägga in min mailadress och trycka på skicka…då länkas jag till Wikipedia och får en förklaring på vad internettroll är…känns så där!

Varför är min adress på något sätt förknippad med troll???

0 701 visningar
10 svar

INGET svampigt inlägg denna gången

Charlotte B

29 sep 2011 kl. 12:16

Hej goa svampvänner.
Denna gången har jag inte skrivit om svamp men jag vill lägga in en länk här i alla fall. Jag tycker det är ett viktigt budskap så jag hoppas ni ställer upp.

http://www.bondmoran.nu

Kram till er alla

0 576 visningar
6 svar

Svampställen online

Mycoleaks

30 sep 2011 kl. 09:14

Hej alla svampälskare.

Jag och en vän har precis lagt upp http://www.mycoleaks.info för att försöka samla lite svampställen online. Jag ville höra lite vad ni tycker om det här. Än så länge har det mest varit en grej mellan kompisar men många verkar tycka det är intressant och verkar uppskatta det. Vår tanke var att ifall många delar med sig av sina svampställen så får alla fler ställen att plocka på, något som inte fungerar ifall det bara är en handfull som delar med sig ...mer…

0 506 visningar
4 svar

Vad för svampar?

Sabina E

30 sep 2011 kl. 22:33

Vi gör nytt försök i Mozilla då.. :)

Första bilderna 1+2 är en lila skivling, växte i lövskog med kantareller och annat.
Bild 3 en vit..stinksvamp? På en annan jag närmare mig men inte såg..så satt det 1 miljon flugor som bara surrade upp när man kom i närheten..

0 378 visningar
3 svar

Förväxlingssvamp

Asiankitten

30 sep 2011 kl. 17:21

Finns det någon förväxlingssvamp till rökslöjskivling som har svarta / mörkgrå sporer?
Har gjort sporprov och de var just svart /mörkgrå. Iövrigt ser det ut som en rökslöjskivling.

0 1128 visningar
4 svar

Jättechampinjon

Lena M

30 sep 2011 kl. 17:38

I.a.f den största jag har sett .
Hatten mäter 24 cm rakt över, foten 18 cm hög och 14 cm i omfång längst ner. ( har ej skurit itu den ännu )
Svampen har den imponernde vikten av 372 gram, räcker nog till två måltider :)
Någon som hittat större snöbollschampinjon ?

0 231 visningar
1 svar

Strålande väder och

"JAS" Helsingborg

30 sep 2011 kl. 22:16

en del organismer tror att det är vår igen.
En utflykt till stranden gav, 3 arter vaxingar, tre arter röksvamp, ängsfingersvamp och så denna myxomycet som igentligen är en typisk vårart. Den växer oxå på ett för myxomyceter otypisk biotop, substratet är helt ok men platsen, endast 10 meter från Öresund, vindpinat och i gassande solsken men det sket de här fyra individerna i. Två på bild, på bild 3 syns den stora längst ned på endveden.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone