Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 759 visningar
21 svar

Johnny Depp i skogen!!!

Charlotte B

29 sep 2011 kl. 16:58

Nytt svampigt inlägg för er som hänger på.

http://www.bondmoran.nu

Hittade förresten mitt första ställe med svart trumpet idag på egen hand :-D Har plockat förut med en vän men denna gången hittade jag ett nytt själv. KUL!!!

0 202 visningar
1 svar

Vad kan det här vara?

gunhild i Kåddis

30 sep 2011 kl. 18:53

Kanske nåt mögel eller? fanns i fuktig gammal granskog.

0 937 visningar
7 svar

Jordmusseron God?

Enelie, lkpg

30 sep 2011 kl. 20:52

Jag tror att jag har börjat lära mig Jordmusseron nu.

Är det någon som brukar äta den?
Är den god?

0 265 visningar
2 svar

Jätteskål!

Gula

30 sep 2011 kl. 22:45

Råkade titta lite närmare på det oranga som glimtade fram på hygget idag. En jättestor skål! 25 cm bred! Är det en vanlig mönjeskål som förvuxit sig eller nåt annat?
På andra bilden vanliga.

0 296 visningar
1 svar

Svamputställningen Rosendal

Annette L, norr om Sthlm

30 sep 2011 kl. 18:56

http://www.rosendalstradgard.se/section.php?id=0000000015

Jag tänkte ta mig dit i morgon, med dotter och ev lite svampar! Är det någon mer som skall dit, förutom Mattias då, som har lust att iaf säga “hej”?

0 262 visningar
2 svar

Gotland 30/9

BaWa

30 sep 2011 kl. 20:04

Dagen började i Tjaukle, ett av Gotlands vackraste utflyktsmål. Det var ovanligt lite svamp där men det kan ha berott på att mycket redan hade plockats av andra svampintresserade. Ett ovanligt stort exemplar av sotmurkla hade dom iaf missat.

0 1339 visningar
5 svar

Svamp i Funäsdalen?

Catarina

27 sep 2011 kl. 11:29

Skall till Funsädalen i helgen och undrar om ngn vet om det varit frost redan o svamsäsongen är över? Förstod att det varit mkt trattisar, trumpeter, taggisar o kantisar - men är det för kallt nu?

0 292 visningar
5 svar

Kan inte lägga upp bilder?

Sabina E

30 sep 2011 kl. 22:25

Någon mer än jag som har problem? Efter att ah försökt 120 talet ggr och skrivit om texten så blir man trött på det :)
Kommer upp Internal Server Error..

0 903 visningar
11 svar

Svart trumpet/kruskantarell?

/ Sara S

30 sep 2011 kl. 15:41

Hej!

Vad jag har förstått är det mycket diskussioner om svart trumpet och kruskantarell just nu. Själv är jag amatör och har blivit lite osäker på vad jag egentligen plockat, är det svart trumpet eller kruskantarell (elelr både och)? Som jag förstod kan kruskantarellen variera mycket i utseende för dessa svampar var svarta/grå/bruna och inte alls så gula som många av er visat på bild, eller om man googlar på svampen.
De är ploclade i skogarna runt landstället i Värmland och…mer…

0 262 visningar
9 svar

Jas

klas jaederfelt

26 sep 2011 kl. 22:47

hjälper du mej med denna.

Micke varför kan jag bara lägga in bilder från Firefox?

0 309 visningar
4 svar

En jättestor svamp!

Maja

30 sep 2011 kl. 21:29

Kannågon berätta vad detta är för en svamp!?

0 419 visningar
5 svar

Hur självlär ni er?

skrutt

30 sep 2011 kl. 15:03

När ni inte har tillgång till kurser eller kunniga vänner som följer med ut i skogen, hur gör ni för att lära er mer om svamp?
Själv har jag min första höst i ett hus mitt i svampskogen, och både jag och sambon har blivit som galna, men på lite olika sätt. Han är den som yr fram med spanande blick och ser det gula guldet på 1 km avstånd. Själv har jag blivit mer och mer intresseras av ALLA svampar, såväl ätliga som oätliga. Köpte mig två tjockare svampböcker, och har unda…mer…

0 1152 visningar
12 svar

Tillreda svart trumpet?

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 19:40

Idag har jag sprungit upp och ner för mossiga slänter. Det var någon här på forumet som gav detta eminenta förslag på den svarta trumpetens växtplats. Det resulterade i två liter! Men blev nu lite osäker på hur denna ska tillagas. Stämmer det att den ska blötläggas först? Hur länge i sådana fall? Och skall den sedan kokas ur innan tillagning? Är den god att bara äta stekt, få så sätt som kantareller är? Eller bör den hamna i en soppa eller liknande? Många frågor då jag…mer…

0 241 visningar
0 svar

Jätteskål!

Gula

30 sep 2011 kl. 20:13

Har gått förbi några gånger och sett ‘färgen’ skymta men aldrig tittat närmare. Idag gjorde jag det. Vilken jätteskål! 25cm bred! Kan det vara vanlig mönjeskål som blivit ‘välgödslad’ eller är det nåt annat?
Den andra bilden på mer ‘normala’ skålar…

0 253 visningar
2 svar

svamputflykt

klas jaederfeldt

30 sep 2011 kl. 11:38

i morgon lördag kl. 10.30 är det en svamputflykt i Eskisltuna Kronskogen -Stenby äng
samling Rekarneskolans parkering
det är ett av Länstyrelssens utflykter och ledare för utflykten är Hasse Rydberg och jag den slutar kl 13.00

0 385 visningar
6 svar

Lila skivling

Håkan Bråkan

27 sep 2011 kl. 16:30

Hej vänner!
Mitt förra spörsmål fick inga svar hoppas inte denne råkar ut för samma öde. Denna lilla lila skivlig hittades i veckan i centrala Blekinge i en blandskog. Ser någon vad det är?

0 566 visningar
4 svar

Svart Trumpetsvamp i Skellefteåtrakten?

svamptant

30 sep 2011 kl. 01:32

Jag har hört att det ska finnas svart Trumpetsvamp nära Skellefteå. Någon som kan bekräfta eller dementera påståendet?
Dessutom.. vilken sorts “norrlandsskog” ska man leta i? I mina böcker finns det beskrivet var den står i södra Sveriges typ av skogar.

0 228 visningar
4 svar

Vacker ticka!

Jan A, Uppsala

30 sep 2011 kl. 12:21

Den här har jag följt i flera år utan att ha fått något svar jag varit nöjd med! Den har växt som klumpar på en lövstubbe,”omvänt resupinat” med ryggen upp!  Nu har en hunnit fram till stubbkanten och visar där sitt rätta jag.
Men vad är det? Tegelticka eller något annat? Skulle vara kul att få svar! Bilderna timsgamla…

0 6368 visningar
13 svar

Svart Trumpetsvamp

Stefan

28 sep 2011 kl. 20:29

Jag har nyligen fått upp ögonen för svampplockning och har plockat massor av kantareller,trattisar och taggsvampar men nu skulle jag gärna plocka svart trumpetsvamp så mina frågor är
1: ungefär vart hittar jag dom är det i äldre skogar tex ca 60 åriga träd eller ska skogen vara ungefär 30 år kom gärna med tips
2: trivs trumpetsvampen på torrare mark eller ska det vara blött
kom gärna med många tips och jag håller till utanför Borås om det har betydelse
tack på förhand

0 256 visningar
1 svar

vad är detta

anna

30 sep 2011 kl. 14:16

hittade denna ute i skogen när jag var ute o plockade tratt kantareller, vacker i färgen men jag har ingen aning om vad det kan vara… skulle vara intr att veta

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone