Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Är det gott att förvälla trattisar? Hur brukar Ni göra för att få det bästa resultatet?
Har torkat en hel del.. Nu vill Jag testa å förvälla dem..
// Johan
Vi har varit ute i skogen och noggrant plockat massor av trattkantareller. När vi nu noggrant rensar dem upptäckte vi att vi ändå fått med en svamp som vi inte är säkra på om den är en trattkantarell eller ej, varför vi slänger den då den kan vara giftig. Men vad gör i med resten av trattkantarellerna? Kan vi behålla dem eller kan den osäkra svampen ha förgiftat de övriga svamparna så att vi måste slänga dem med?
Hoppas någon svampkunnig person kan ge oss ett svar!
Vänlige…mer…
Jag går i dessa dagar och grunnar mycket på hällmarkstallskogars naturvärden. Helt vanliga hällmarker på kalkfattig berggrund, ibland till och med utan större inslag av urgamla och döda träd. Sedan jag började intressera mig för taggsvampar för några år sedan har jag ofta noterat rödlistade arter just på hällmarker. Ändå tycker jag att det mest är tallskogar på sandiga marker som brukar framhållas som värdefulla svamphabitat. Är hällmarkstallskogarna underskattade i dett…mer…
Undrar hur långt in på hösten som Karl Johan växer. Bor i Stockholm och undrar om jag fortfarande kan hitta nya fina exemplar.. Tacksam för svar
Ställde tidigare fråga om gul trattkantarell. Har nu fått svar från uppmärksam bibliotikarie att den svampen är en egen art och heter Cantharellus infundibuliformis var. lutescens, till skillnad från den vanliga trattkantarellen som heter Cantharellus tubaeformis.
Jag bor tillfälligt i western massachusetts, USA, och i rabatten växer väldigt märkliga orangea svampar. Ca 5-10 cm långa, ser ut som en liten morot men fuktig och mjuk, ofta med något som ser ut som lera på toppen. Någon som kan tala om vad detta är???
Hejsan jag är ny här samt att jag är ny på svampplockning,Min kille hittade en jätte röksvam ute,den är helt vit i inutti,det vi undrar är den bra matsvamp? går det att frysa ner? tacksam för svar,
mvh mia
fick i dag ljusgula svarta trumpetsvampar från Hälleforsnästrakten som jag plåtat, och som jag skall sända vidare till herb.UPS, har letet på nätet efter en beskrivning på Craterellus konradii, om det kan vara den, men hittar bara namnet, någon som vet?
Jag blir så besviken på människor ibland.
Självklart är inte allt jag ser i skogen mitt och för mig att bestämma över. Men vart har folkvettet tagit vägen?
På min svamprunda idag skulle jag titta till mina tre trattisställen. Jag brukar ta de i plockstorlek och lämna de andra på tillväxt. Tidigare har detta funkat hur bra som helst. Visst har jag märkt att andra också går där regelbundet men det har aldrig varit något problem. Svampen har räckt åt oss alla. Tills idag.
...mer…
Hej,
Har idag plockat en kasse full med Biskopsmössa.
Det var i ett skogsområde där man bara för 1-2 år sedan öppnat upp i skogen. Svamparna växte bland högar av grenar efter avverkningen där det var blött och fuktigt i samband med traktor spår.
En del av svamparna växte verkligen i trävirket.
Jag är ganska säker på att det är vanlig Biskopsmössa men när man läser om den lömska som det inte verkar finnas några bilder på så blir man naturligtvis orolig.
Finns det några…mer…