Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 830 visningar
9 svar

GÃ¥r inte att ta fel

Mattias

20 sep 2011 kl. 20:45

Finns det fler goda och vanliga svampar som likt kantarell, är näst intill omöjlig att ta fel på.

0 470 visningar
10 svar

Svampbilder mykologiveckan i Jokkmokk

Michael Krikorev

22 sep 2011 kl. 22:44

Hej!

Här kommer lite av mina bilder från årets mykologivecka i Jokkmokk:
http://mycena.dyndns.org/gallery/jokkmokk/

Kan inte garantera att det funkar. Har testat exportfunktionen i Lightroom för att skapa ett bildgalleri automatiskt.

Tyvärr är bara de vetenskapliga namnen med eftersom etiketterna är hämtade direkt från bildernas metadata.

0 271 visningar
2 svar

Ticka?

NadaL, Umeå

23 sep 2011 kl. 20:41

Aldrig sett något liknande! Växer på sälg.
Tacksam för era förslag.

0 325 visningar
10 svar

Konstig svamp

Michael RÃ¥berg

23 sep 2011 kl. 16:23

Hva i all verden er dette før svamp som er funnet i Oslo?

0 297 visningar
8 svar

Regnet i Piteå

+75

23 sep 2011 kl. 09:35

Här i Piteå har det regnat i flera dagar så något besök i svampskogen är otänkbart. Till veckan åker vi till södra delen av Sverige och förväntar oss fint väder. Hoppas att det fortfarande finns lite svamp kvar till oss. Jag har aldrig fått uppleva att plocka trattisar i de mängder som så många skriver om. Tack alla som skriver och svarar på frågorna, jag får lära mej mycke av inläggen.

0 245 visningar
3 svar

mångkransad eller vad

Draken

23 sep 2011 kl. 11:33

Spindelskivling i Haninge, någon som vet?

0 222 visningar
5 svar

Spindling ?

Lena M

23 sep 2011 kl. 09:16

Jag såg för någogon vecka sedan den här svampen som jag tror är en spindling. Växte på sidan av grusig skogsväg, granskog på ena sidan och gran, al, rönn på på den andra.
Smakade aldrig på den, är det någon som kan säga vad det är utefrån bilderna ?

0 327 visningar
6 svar

Kruskantarell

Morgan

3 sep 2011 kl. 10:06

Sambon var och plockade svamp och kom hem med dessa, det fanns rätt mycket men tog bara dessa som referens. Inga ekar och ingen hassel i närheten, men visst är det kruskantarell?

0 246 visningar
2 svar

Vad kan detta vara

G.G

23 sep 2011 kl. 19:13

Växte på en aspstubbe

0 266 visningar
7 svar

Brödkorgssvamp

Kapten Hammock

22 sep 2011 kl. 21:38

De här små filurerna har de senaste åren dykt upp i rabatterna och under en rhododendron alldeles utanför huset. Ändå byts täckbarken ut varje år.

0 281 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Christina

23 sep 2011 kl. 15:00

Växer på gräsmatta

0 542 visningar
5 svar

Fler fingersvampar i gräsmattan

Skogsfrun i Obbola

23 sep 2011 kl. 14:06

Man går inte gärna ut i det väder som råder i Västerbottens kustland denna vecka, men någon gång måste man ju ta ut komposthinken. Vips hittar jag en ny art i min gräsmatta. Visserligen tuktad av gräsklipparen, men ändå! Ängsfingersvamp, ingen ovanlighet, men ett fint tillskott till samlingen!

0 818 visningar
6 svar

Bleksopp

Roger F

23 sep 2011 kl. 00:03

Är det någon svampkunnig som vet något om Bleksopp? Jag har nämligen plockat och torkat lite och tänkt proväta men har läst att den är oätlig. Vad innebär det egentligen? Är den bara tråkig eller kan den ge några biverkningar?

0 312 visningar
7 svar

Panerade fårtickor

Göran N.

22 sep 2011 kl. 08:39

Ska fårtickor paneras råa eller efter förvällning?

0 1608 visningar
11 svar

trattkantareller

adhdl

22 sep 2011 kl. 09:35

Varför blir en del trattkantareller svarta när man torka dom på galler?

0 384 visningar
11 svar

Trattisar, trattisar, överallt trattisar

Som en tratt

22 sep 2011 kl. 23:05

Jag har aldrig sett så mycket trattkantareller som det finns nu (men så har jag bara varit aktiv ett par år). I går plockade jag 20 liter på ingen tid alls, och då har jag redan plockat ca 20 liter vid ett par tidigare tillfällen. Till slut var jag tvungen att ge upp, ville inte se en trattkantarell till. Men ändå var de överallt, till och med mitt på stigen! HJÄLP!! Vad ska jag göra?

0 1048 visningar
9 svar

Kj-odling i komposten ?

Birgitta F

22 sep 2011 kl. 12:27

För tre år sedan slängde jag KJ-rens i komposten nu är där 3 st jättefina KJ är det någon annan som upplevt något liknande ?

0 265 visningar
3 svar

några svampar

Ceegee

22 sep 2011 kl. 19:25

1. Fransad jordstjärna?
2. Lömsk flugsvamp?
3. Vaxing?
4. ?

0 635 visningar
15 svar

Billig svamptork.

Stefan hbg

22 sep 2011 kl. 14:45

Min OBH drog sin sista suck sÃ¥ vad göra. Det här funkade alldeles utmärkt. Ta en FlyttlÃ¥da och gör ett hÃ¥l för fläkten och ett hÃ¥l högt upp pÃ¥ motsvarande sida. Dom blÃ¥ “champinjonlÃ¥derna” kan du fÃ¥ gratis i vilken större livsmedelsbutik som helst. Värmefläkten inköpt pÃ¥ Harald Nyborg i vÃ¥ras för 99KR. Resultatet blev perfekt utan “svarta trattisar”.
Med lÃ¥dorna knökfulla tog det drygt ett dygn innan svampen var knastertorr. Tror jag behÃ¥ller den här nödlösningen istÃ...mer…

0 747 visningar
9 svar

Fina tallblodriskor!

Mattias Roos

22 sep 2011 kl. 20:39

Gick en sväng i en talldunge nära hemmet i eftermiddags för att hitta tallblodriskor. Då jag aldrig har hittat sådana förr var inte förväntningarna höga. Men jag hittade snabbt, följt av en massa fler! Det blev sammanlagt 30 riktigt fina riskor, alla utan larver. Blev även några fina smör och grynsoppar. Fyllde hela jackan som fick fungera som provisorisk svampkorg.:)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone