Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 852 visningar
22 svar

Vilken svamp?

Karin

12 sep 2011 kl. 00:25

Hej! Jag hittade några svampar i rabatten som jag först trodde var stolt fjällskivling. Det är det dock inte. Dessa har bruna sporer, och ringen är mer som en “kjol” Kan det vara kungschampinjon? Hittade några likadana på samma ställe i juni, och så nu, så de verkar ha lång säsong.

0 338 visningar
1 svar

Artbestämmningar

Annika

23 sep 2011 kl. 11:13

Hej!

Bild nummer ett; ca 10-25 cm hög. kan inte lukta på den eftersom jag är förkyld. Växte på tallmark intill en vattenhåla.Vad kan det vara?

Bild nummer två; Ca 15 cm hög, lite misshandlad svamp eftersom den skumpat runt i min bil i hopp om att stöta på en kunnig svamp person som kunde hjälpa mig med vad det är för svamp. Stötte på Bert K men han va osäker om det är en stolt fjällskivling???
Den växer i alla fall i min trädgård precis intill en gammal granhäck.

0 169 visningar
1 svar

Ovanlig form!

Ewa Lilliesköld

22 sep 2011 kl. 23:32

Är detta gyttrad röksvamp, har aldrig sett denna formen tidigare. Tycker de brukar vara mycket rundare, eller….
:)

0 430 visningar
1 svar

Vad är detta?

brst

23 sep 2011 kl. 07:57

Hej alla svampälskare.
Dessa svampar finns inte i nån svampbok. Hitade de i mörk och torr skog med mycket löv på marken. Ser ut och känns som tvättsvamp. Se bifogade bilder

0 713 visningar
3 svar

Svamp i älgbajs?

Bissa Östergötland

22 sep 2011 kl. 23:18

Jag är så nyfiken på vilken art detta är som växer upp ur älgbajshögarna lite varstans i skogen där jag går.

0 585 visningar
3 svar

På oxel!

Ewa Lilliesköld

22 sep 2011 kl. 23:35

Vad är det för svamp som växte på trädet?
Först och främst var trädet halvdött och jag tror det är en oxel men vad heter svampen tro?
:)

0 203 visningar
1 svar

Sommarsopp?

Fischer

8 aug 2011 kl. 06:22

Är detta sommarsopp? växte vid tall i kalmar. blånar inte varken vid tummning eller snitt.

0 278 visningar
5 svar

Vad månne detta vara?

Janne

22 sep 2011 kl. 19:18

Hallå!

Vad är detta. Växte på gammal (löv?)ved. Trodde först på igelkottröksvamp, men det stämmer inte riktigt. Tacksam för hjälp!

0 242 visningar
5 svar

vilken buskväxande svamp kan detta vara?

Sofia

22 sep 2011 kl. 21:35

Har tyvärr bara en kass webbkamera här.

Svampen väger över ett kilo och består av en buskliknande struktur. Botten och grenarna är inte helt olik blomkålssvamp även om den är vitare och glesare.

Svampen mynnar ut i något som liknar hattar som är melerade i grått och vitt. Hattarna är formade ungefär som musslingar, med fästet vid kanten. undersidan saknar både rör och skivor, liknar en ticka.

Något förslag?

0 296 visningar
4 svar

Fråga på tallhedsvamp

gunhild Nordås

21 sep 2011 kl. 21:16

Är inte säker på denna som finns rikligt på tallheden.

0 965 visningar
4 svar

Älglus I ÖRAT!!

Charlotte B

20 sep 2011 kl. 22:22

Ja,tro det eller ej men det hände idag.
Läs mer här om ni vill

http://www.bondmoran.nu

(ny adress nu för er som varit inne förut och läst om mina eskapader i skogen)

0 283 visningar
6 svar

Vilken vit svamp?

smulan

21 sep 2011 kl. 10:44

God, ätbar eller giftig??

0 293 visningar
3 svar

vilken spindling ? no.3

lisa stockholm

22 sep 2011 kl. 19:20

need help with one more cortinarius. Tack

0 272 visningar
1 svar

Cantharellus friesii

Kapten Hammock

22 sep 2011 kl. 21:23

Var och tittade till mina små “älsklingar” idag. Tredje året i rad på samma plats. Såg totalt åtta fruktkroppar på en yta av ca 1-2 kvadratmeter, men särskilt stora är de ju inte. Nu hade en hassel vält rakt över dem, så en del var rätt illa tilltygade. Har flängt runt rätt flitigt i närområdet, men än så länge har de bara visat sig på den här lilla plätten. Så vitt jag vet är det Sveriges hittills nordligaste fynd (Dalbobergen, strax norr om Vänersborg.)
Tyvärr är i…mer…

0 190 visningar
3 svar

Vad är detta ???

Linda

22 sep 2011 kl. 20:43

Var ute i skogen igår och sprang på dessa “lustiga” svampar..
Har aldrig sett något liknande..
Är det någon som vet vad dessa heter???

0 351 visningar
1 svar

Trattkantareller?

Leif

22 sep 2011 kl. 16:23

När jag var ute och plockade trattkantareller hittade jag ett bestånd som bestod enbart av helt gula trattkantareller. Både fot och hatt är alltså helt gula.  Svampen ser i övrigt ut precis som en vanlig trattkantarell, åsar, ihålig fot etc.

Är det här trattkantareller, mutationer, kusiner eller någonting annat?

0 305 visningar
2 svar

Lömsk flugsvamp?

Jeanette P, Lulé

22 sep 2011 kl. 20:09

Har sett denna svamp på två ställen i år, så nu är jag nyfiken på vad det kan vara för något. Är ej bra på dessa svampar med ring och strumpa, men det jag hittat som ligger närmast är Lömsk flugsvamp. Stämmer det?
De båda växte i tallskog med några mils avstånd. Tyvärr hade jag inget annat än mobilkameran att fota med, så tyvärr är bilderna lite överexponerade, men hoppas det syns bra ändå.

0 580 visningar
10 svar

Fleggarna på parad

Karl S

22 sep 2011 kl. 19:21

Här är några bilder från Rättviksheden i morse. Massor av “ädelfleggar” — sällsynta spindlingar av undersläktet Phlegmacium, vackra, stora, oftast med bred fotknöl.

1. Cortinarius aureofulvus (gyllenspindling). En mycket vacker art av vår gamle vän Moser, tyvärr inte längre bland oss. En del minns kanske när Moser besökte lokalen och hittade många av sina arter.

0 394 visningar
6 svar

Mussling?

NadaL, Umeå

21 sep 2011 kl. 09:52

En enda ex, växer på roten av gran och är 2,5 cm i diameter.

Tacksam för era förslag.

0 346 visningar
3 svar

svamptur med hjortbonus

den danske svampe

22 sep 2011 kl. 16:11

arrangerade i går en svamptur og madtaften med horsens seglarklubb och byns bedste restaurang. på vår inledande svampetur hvor 10 pers samlede cq 10 kg blandet upplevde vi noet helt speciellt. i skoven mellan viborg og silkeborg løpte en flock med ca 20 kronhjortar framfør oss med ett avstånd på ca 50 meter. helt magiskt !!trodde ikke sådan vildmark fanns i danmark !! och bemærk hjortarna var ikke i hegn utan helt frilevande. gissa om det var en stor upplevelse før oss alla på turen, ...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone