Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 226 visningar
2 svar

Fingersvamp?

Rebecka

28 aug 2011 kl. 12:38

Hittade en annan svamp i samma skog ( se tidigare inlägg - Ticka?) Jag anar att det är en typ av fingersvamp men har inte hittat nån bild på den nånstans. Den var fast men väldigt mjuk, köttet vitt, växte tätt men fristående från varandra, inte högre än 5cm. Gulbrun färg.

0 210 visningar
3 svar

Gallsopp?

Hultet

28 aug 2011 kl. 11:02

Är detta en gallsopp? Smakade på den men tyckte inte den var besk. Tyvärr hade jag skurit bort rören innan jag tog bilden.

0 192 visningar
2 svar

vad är detta för sopp?

Emil

28 aug 2011 kl. 11:04

hittade denna utanför luleå, har aldrig sett något liknande, någon som har nån aning vad det är?

0 8287 visningar
19 svar

Magsjuk av soppsvamp

Peter8689

23 aug 2011 kl. 11:25

Jag har genom åren plockat mycket soppsvamp och skulle nog påstå mig vara ganskakunnig på området. Nyligen har det dock inträffat en incident som förbryllar mig. Förr om åren har jag uteslutande plockat soppsvampar i Skåne och då i blandskog. Jag har stött på alla möjliga typer av soppsvamp och vissa har smakat mer eller mindre bra, men jag har aldrig blivit dålig av att äta dem. Nu har jag flyttat till västra götaland och för några veckor sedan hittade jag några exemplar, ...mer…

0 285 visningar
11 svar

Svampar runt lingonmarken

Jan A, Uppsala

26 aug 2011 kl. 09:57

Det duggade lätt igår, men hundpromenaden gick ändå till ett raskt igenväxande lingonhyggge.  På en övermossad gammal granstubbe växte dessa snygga svampar. Någon som vet?

0 248 visningar
4 svar

Konstig svamp!

Damien

27 aug 2011 kl. 23:57

Hej.
Jag undrar helt enkelt om någon vet vad detta är för svamp.
Den ser inte ut som en röksvamp och än mindre ser den ut som det inuti.
Den kändes mjuk (slemlagret innanför skalet förklarar det) men skalet var hårt och hållbart.

0 306 visningar
7 svar

liten + stor

greger

25 aug 2011 kl. 19:53

hej

hittade två ovanliga spindelskivlingar idag.

först en ovanligt liten (phlegmacium?) grönolivfärgade lameller. myrspindling igen?

0 522 visningar
12 svar

Svampkärra?

gunhild Nordås

27 aug 2011 kl. 07:34

Det är tungt för en pensionär att bära på svamp (kallar och goliat). Har ngn nån ide om en lätt kärra med hjul att använda på tallhedarna? Jag hittade häromdan ett renhorn som jag använde som ok, men det la hundarna beslag på när jag kom hem.

0 616 visningar
4 svar

Stinksvamp?

Linda

10 aug 2011 kl. 14:16

Hej hej! Jag har på ett ställe hittat ganska måna exemplar av vad som ser ut som sk häxägg, längre ut i skogen står fullt utvecklade “stinksvampar”. Vet att det finns flera olika varianter av röksvampar och liknande som ser nästan likadana ut, men hittar inga bilder som stämmer överens med hur dessa ser ut när man skär itu dem. De är kolsvarta (och väldigt fasta i konsistensen), utan tendens till “kärna”, som ska bli fot. Ser riktigt unga stinksvampar ut så, eller är det något…mer…

0 348 visningar
2 svar

Rödffotad sopp

Saijuli

27 aug 2011 kl. 18:36

Hej! Hoppas jag lyckas skicka bilder på de vackra soppar jag hittade idag. Varken eldsopps eller blodsopps beskrivning passar helt med deras utseende. Mörkbrun hatt svartröda rör lysande röd fot, formen lik Karl Johan,Någon som vet?

0 2989 visningar
5 svar

jätte vit svamp

Affe

27 aug 2011 kl. 13:54

Jätte stor vit svamp som en boll !

0 832 visningar
2 svar

Klubbtrattskivling?

Madde Småland

27 aug 2011 kl. 20:20

Har kollat i några böcker och tycker att Klubbtrattskivling är den som är mest lik men stämmer det? Lukten är söt, köttet vitt och mjukt. Foten är i verkligheten mörkare grå än vad som syns på bilden och skivorna mer gula.
Största svampen ca 5cm i diametern och foten 6cm. Växer i gallrad granskog.

Finns det ngn annan det annars kan vara? Tycker att själva formen är så speciell och har inte hittat ngn annan med den färgen och den formen men vet att böcker inte tar upp alla ar…mer…

0 43096 visningar
14 svar

Hur tillagar ni svart trumpetsvamp?

Elisabeth Jansson

22 aug 2011 kl. 23:39

Alla är som galna efter den här svampen och jag vet inte vad jag gjort för fel när jag tillagat den.
Jag tar bort foten och klipper med saxen till mindre delar (saxen använder jag till att få mindre bitar av kantarellerna i stekpannan) steker sedan i smör och saltar.
Första gången jag åt den tyckte jag konsistensen var som papper.
Andra gången hade jag den i en maträtt jag minns inte vilken och då var den okej!
Om man torkat den,hur gör man då?
Och hur äter ni den?

Sägs att de…mer…

0 245 visningar
2 svar

Svampheaven

zingo

25 aug 2011 kl. 22:02

Var på mitt rödgultrumpetsvampställe idag och tittade OCH hittade! Plockade raskt en påse med 2 kg och hade inte ens kommt dit de egentligen växer. De har spridit sig över ett jätteområde sista 2-3 åren och det är kusligt mycket där. Jag som aldrig hittar stora mängder av nån svamp känner mig plötsligt som Joakim von Anka.

0 222 visningar
5 svar

Champinjon? Sopp?

Helena

20 aug 2011 kl. 19:17

Hej!
Jag har hittat två svampsorter som jag inte kan artbestämma själv. Den vita växer i en torr dunge och den gula i min gräsmatta.

0 251 visningar
6 svar

Härliga Höst!

Totte Gbg

27 aug 2011 kl. 12:48

Vad jag tycker om hösten! Måste bara få säga detta! Naturen har mycket att erbjuda denna tid.

Har fiskat mycket makrill i år och även rökt makrill själv, det blev mumsigt :)

Har skördat bra med svamp redan o fantastiskt att få ha hittat mandelriska o svarttrumpetsvamp som jag letat efter sedan 2002.

Fortsätt njut av hösten svampvänner :D

0 246 visningar
1 svar

Svart taggsvamp ??

Stefan

27 aug 2011 kl. 13:13

Vad är detta för svamp??
Den är Svart/brun på ovansidan och grå på undersidan

0 213 visningar
2 svar

Hjälp, vad är detta för svamp?

Carina Modén

27 aug 2011 kl. 17:23

Hej, är det någon som kan hjälpa mig med vad detta är för svamp och om den är ätlig?

0 322 visningar
6 svar

Flamskivling

SvenD

27 aug 2011 kl. 00:32

Växte på stubbe av odef trädslag. Aningen bitter. Ingen lukt.
Jag gissar på röd flamskivlig (Pholiota astragalina). Nägon som kan bekräfta eller dementera?

0 235 visningar
3 svar

Silvergrå flugsvamp?

Gula

26 aug 2011 kl. 15:27

Hittade den här idag i en riktig blandskog: tall, gran, björk, hassel, ek, sälg, asp…. Förr om åren har det också vuxit både vit och gulvit flugsvamp i närheten. Den är ju inte fullvuxen så jag ville inte ta loss den.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone