Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 307 visningar
1 svar

skogsriska

Berit Lidar

18 aug 2011 kl. 00:17

Skogsriskan kan väl få vara med bland matsvamparna eftersom både skäggriska och pepparriska är det

0 1575 visningar
8 svar

Blomkålssvamp?

mari

17 aug 2011 kl. 21:13

Hej,
Jag hittade den här när jag var ute och promenerade på lunchen idag. Det ser för mig ut till att vara en blomkålssvamp, men jag är lite skeptisk till svampar jag inte har sett förut. Någon som kan säga säkert?

Bilden är inte den bästa, men svampen har ungefär samma storlek som en lite tillplattad fotboll och växte bredvid en tall.

0 221 visningar
3 svar

Hygrophoriopsis rufa

klas jaederfeldt

18 aug 2011 kl. 00:22

hittade i dag på vedrester brrved denna svamp som enligrt Fungan bör vara H.rufa, det står inget om att den skall ha brun fot, kan det vara sjuka H.aurantica (narrkantarell) eller H.a. som torkat. i populationen fanns det unga små H.aurantica

0 336 visningar
2 svar

Bittersopp ?

Lena M

18 aug 2011 kl. 08:03

Kan det verkligen vara den jag hittade igår i granskog, Gästrikland.
Porlagret var gult och blånade vid beröring, foten gick i rött, hatthuden matt och brun.
Den soppen läser jag skall förekomma med ek och bok , det är första gången jag hittar den här.

0 319 visningar
0 svar

Hygrophoriopsis rufa ?

klas jaederfeldt

18 aug 2011 kl. 00:16

hittade i dag en del svampar på barrvedsspill enligt Fungan så kommer man till H.rufa men det står ingenstans att svamparna skall ha bruna fötter, kan det ev.vara sjuka H,aurantica eller kanske den blir sån när den torkar,i populationen fanns de små unga svampar som såg ut som H.aurantica (Narrkantarell)

0 312 visningar
0 svar

Hygrophoriopsis

klas jaederfeldt

18 aug 2011 kl. 00:10

kan detta vara H.rufa, ingenstans står det att den skall ha brun fot
eller är det en H.aurantica som blivit sjuk, eller blir de såhär när de torkar. bland alla mörka svampar som växte på fliset,fanns det små unga frk. som såg ut som H aurantica (narrkantarell)

0 2178 visningar
15 svar

Svart trumpetsvamp

Anette

2 aug 2011 kl. 19:16

Lägger in lite bilder på vår stora skörd från den 31 juli och augusti. Jag har aldrig hittat svart trumpetsvamp så tidigt.

0 343 visningar
6 svar

Vackra svampar

Tina Nordberg

17 aug 2011 kl. 10:26

Hittar inte mycket att äta i min hemskog, men vackra.
En ståtlig brun flugsvamp och en Krljohan igår.

0 315 visningar
2 svar

lila svamp?

Lena

17 aug 2011 kl. 17:31

Hej! Någon som vet vad detta är för svamp? HIttad i Danmark.

0 365 visningar
9 svar

Smålarvigt!

Bo Reyer

16 aug 2011 kl. 19:48

Kan någon ge en rimlig förklaring på varför det är så mycket larvangrepp i år jämfört med förra året?
Förra året plockade jag mängder av rimskivling. Inte ett spår av angrepp, inte ens på de större exemplaren. Denna säsong har jag inte hittat en enda oangripen.

Sak samma med ängschampinjonerna!
Är det för varmt, eller finns det någon annan förklaring?

0 286 visningar
0 svar

Två blåa och en blek??

Kerstin, Lindome

17 aug 2011 kl. 17:38

Hittade dessa under gårdagens övningar. Inbillar mig att de två är Blåsopp och den andra Blek Björksopp. (Smak mild).
Båda är nya för mig och blir mkt tacksam för hlälp.

0 297 visningar
2 svar

Hjälp med sopp och ticka

Stefan

17 aug 2011 kl. 13:19

Hej! Nybörjare när det gäller de här typerna av svampar. Skulle uppskatta all assistans jag kan få :)
MVH Stefan

0 348 visningar
21 svar

Skånesvamp

Karin W

16 aug 2011 kl. 20:17

Efter några dagar i sydöstra Skåne har jag en hel del frågor på svamp jag stötte på där. Hoppas på hjälp med dessa.

Serie 1: Scleroderma
Bild 1 och 2 S. bovista (potatisrottryffel)?
Bild 3 S. septentrionale (sandrottryffel)?

0 311 visningar
3 svar

vilka kremlor?

Jeanette i Trollefjäll

17 aug 2011 kl. 00:02

Hoppas ju på något ätbart…. =)

0 269 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

Henrik

16 aug 2011 kl. 21:58

Såna här svampar ploppar upp när jag vattnar blommar, och enbart i denna kruka.

0 386 visningar
2 svar

Kan det regna för mycket?

Peter i Skåne

17 aug 2011 kl. 09:56

Jag tror det.

I Skåne har det regnat nästan dagligen de senaste veckorna. Och det finns ingen svamp alls i skogarna där jag vanligtvis brukar hitta mycket. Efter fjorårets (jo det får stavas så)otroliga svampmängder som kom efter rejäl värme och torka som sedan följdes av ett par veckors ihållande regn, börjar jag fundera om det inte växlingen torka och regn som är en förutsättning för stora svampskördar.

År 2009 var också fruktansvärt blöt och svampfritt. Därmed är d…mer…

0 297 visningar
2 svar

Skojig ticka!

Jan A, Uppsala

16 aug 2011 kl. 22:27

Två stora (14-15 cm) och en liten växte på rotfull mark i tallfröställning på c 15-20 år gammalt hygge. Kan det vara den berömda tallhartickan? De är iaf snygga och över natten instängda i kanintom bur. Orkar bara visa tre underbilder i dag. Som synes är foten lång och vacker.

0 376 visningar
6 svar

Svarta trumpeter

Lena Strömstad

16 aug 2011 kl. 15:34

Hipp hurra! Idag hittade vi svarta trumpeter, äntligen. Har letat i några år nu :-) Men de växte inte alls där jag trodde. De här växte under blåbärssnår vid gran, björk och tall. Inte en hassel så långt ögat kunde nå.

0 330 visningar
2 svar

Fårticka

Thomas Mattsson

16 aug 2011 kl. 20:22

Detta måste väl ändå vara Fårticka?
Hoppas på det i alla fall, har aldrig hittat innan, bor i Blekinge.

0 1075 visningar
6 svar

Taggsvamp eller Fårticka

Thomas Mattsson

16 aug 2011 kl. 20:34

Är lite osäker på denna.
Växte tillsammans med Fårtickan.
Men det ser ut som den har små små taggar..Ursäkta den dåliga bilden ej så lätt att se undersidan.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone