Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 265 visningar
4 svar

Vårmusseron?

Birgitta L

14 maj 2011 kl. 10:47

En vän till mig har hittat dessa. Jag har lärt mig ta vårmusseron på lukten, och vågar inte säga nåt med bara en bild. De växte i grupper i en gräsmatta, så så långt är det rätt. Tvekar lite kring skivornas form - men vad kan det annars vara än vårmusseron?

0 359 visningar
1 svar

Torka stenmurklor

Göran N

15 maj 2011 kl. 15:39

Vilket är bäst för att torka stenmurklor

- ute, tio gr varmt och fuktigt eller
- svamptork, lägsta värmen, trettiofem gr

?????????

0 334 visningar
3 svar

Nu drar jag söder ut!

Kjellin

15 maj 2011 kl. 18:54

Tyvärr missar jag toppmurklorna i värsta fall!
Sticker till Munich & Reims idag och är borta 3 veckor :( Har blivit lovad att få kamma till skogs 2 eftermiddagar i Bouzy av min kolega. Har nån någon erfarenhet av vad man kan finna för svamp i Champagne i Maj?

Tacksam för svar!
Ps Bilder kommer.

0 283 visningar
1 svar

Vårmusseroner i Skåne

Egon

14 maj 2011 kl. 10:34

Trots en torr vår i skåne, så hittade jag 4st, där det i fjol fanns c:a 60st

0 603 visningar
8 svar

Toppmurkla?

Lars

13 maj 2011 kl. 18:41

Vad kan detta vara om inte Toppmurkla?
Växer i barkmull i Göteborgstrakten.

Tacksam för hjälp
Lars

0 270 visningar
2 svar

Första parkett!

Elisabeth Jansson

13 maj 2011 kl. 15:11

Trodde att jag skulle få uppleva något som jag aldrig sett, det kom en älgko och lade sig ner på andra sidan våran stenmur,där låg hon i nästan en timme,det var mycket varmt,men om man kollade med kikaren så såg man att hon hade börjat få värkar,jag trodde hon skulle ligga kvar tills kalven kommit ut,men hon valde att flytta på sig när jag hade gått in.
Ännu har jag inte sett någon kalv,men hennes förra kalv springer här på  skogen.
Nu är det rena rama barnkammaren i nature…mer…

0 292 visningar
7 svar

Toppmurklor

Lena M

13 maj 2011 kl. 10:34

Jag var en kort sväng till ett ställe nära hemmet och 5 ex. av toppmurklor, så nu börjar jakten :).
Det är en f.d granskog där de bränt matken för några år sedan. Två st, av den här fanns också , kände ingen skak / doft, vad kan det vara ?

0 306 visningar
1 svar

Italienskt

Tina Nordberg

13 maj 2011 kl. 14:01

Har varit en vecka i Toscana, italien och letat svamp. Det är lika torrt där som här.
Hittade inte mycket att komma ned,
tre arter.
Det var gott om fåglar växter och
insekter.
Bjuder på biätare, gråhäger och silkedhäger.
Den förstnämnda är riktig ögongodis med sina vackra färger.

Återkommer med svamparna ska klura lite på dem.

0 218 visningar
4 svar

Ny fyndplats...trollhand

gunhild i Kåddis

13 maj 2011 kl. 14:21

Är jättelycklig över dagens fynd inte så långt från den plats där konsulenter från norr ska träffas inom kort. Dessutom regnade det, dubbel glädje.

0 253 visningar
13 svar

Äntligen

Lena M

12 maj 2011 kl. 10:11

kom regnet och med det förhoppningar om att svamparna skall våga sig upp.
Det började strax före 7 med ett rejält åskväder och sedan strilade det ner, mera önskas. :))

0 307 visningar
3 svar

Limesvamp?

Men hon sa ju...

12 maj 2011 kl. 14:49

Hej Svampvänner! Var att finna den så sällsynta Limesvampen? har sökt den nu 3 månader med ljus och lykta. Tacksam för svar!

0 319 visningar
2 svar

jkamafk

lennart

12 maj 2011 kl. 14:43

Men om man är alldeles för gammal då?

0 259 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Sven Hansson

12 maj 2011 kl. 14:45

Hej

Nu är det så att jag har hittat en svamp som jag inte kan namnet på. Den har gulröd fot och blå hatt med fransar. Kan någon hjälpa mig? Jag blev rätt dålig i magen men är inte säker på om det är svampen.

Tack på förhand!

0 738 visningar
18 svar

Några frågatecken

NadaL, Umeå

9 maj 2011 kl. 16:34

På en stor asplåga nästan utan bark,som bävrarna fällde för länge sedan,hittade vi dynor,gelesvampar,slemsvampar. Tacksam för förslag.

1. Sammanfltande dynor. Stroman först tunn,slät,ljusbrun, sedan dynlik ca. 0,5 cm tjock, vårtig och sist svart.

0 323 visningar
1 svar

dvärgbandmask

birgitta s

11 maj 2011 kl. 18:53

Hur ska man veta att det är fritt fram att äta bär o svamp utanför de områden jordbruksverket rekomenderar.

0 359 visningar
6 svar

toppmurkla

Pär

9 maj 2011 kl. 16:16

När ska man bege sig ut att leta toppmurklor här uppe norrland (skellefteå) Är det på samma ställen som stenmurkla ??

0 248 visningar
5 svar

Göken gol idag

Jan A, Uppsala

9 maj 2011 kl. 18:56

när vi avslutade hundrastningen. Egentligen i OSO, men vi bestämde att det var en östergök!

0 359 visningar
3 svar

Annorlunda tickor på granstubbe

Jan A, Uppsala

10 maj 2011 kl. 20:44

Idag hittade vi några överåriga tickor på stubbskäret på en gl granstubbe.  Det radiella mönstret påminner om den mlm vita ticka jag frågat om några ggr, senast avbildade i serie 3 och 4 i tråden
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=196855&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&8
Hjälp mottas mycket tacksamt!
Som tack visar jag en dagsfärsk bild på mina finaste vitsippor från botan i Gbg.

0 347 visningar
2 svar

Kepsticka!

Håkan Bråkan

9 maj 2011 kl. 23:52

Jätte kul va! Har för mig att jag inte frågat om denna, men det är så torrt tills i helgen) så jag tar då en repris. Har ni snälla människor något förslag på denna. Kan det vara eldticka på björk eller?

0 298 visningar
15 svar

Sköna maj ???

Lena M

2 maj 2011 kl. 12:11

Gullvivor, sädesärla, blåst och hagelskurar och 6 + i Gästrikland.
Är det lika illa i övriga landet ?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone