Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 442 visningar
2 svar

Att fira Linné 15 maj.

Jan A, Uppsala

8 maj 2011 kl. 20:18

Kanske inte så mycket svamp – men det finns också annat!

Linnéstigarnas dag 15 maj
Familjefest enligt tradition söndagen före Linnés födelsedag
10.00 buss från resecentrum. Samling vid Örnsätra i Jumkil för vandringstart 11.00. Efter ca 2,5 timmes vandring genom ojämn terräng väntar berättelser kring brasan om skogen förr. Ta med eget fika. Buss tillbaka, åter i Uppsala ca 16.00
Anmälan & mer information: info@biotopia.nu, 018-727 63 70
http://www.biotopia.nu/images/stori...mer…

0 517 visningar
7 svar

Importerade stenmurklor

"JAS" Helsingborg

8 maj 2011 kl. 12:13

kan låta lite konstigt kanske och det kan bli ännu konstigare om de är krukodlade!?
Jo så är det faktiskt med den ni ser på bilden, fast den är “bara” importerad från Småland hit till Skåne, kommer från pappas vedbacke och skall nu planteras ut i på försök i min hallonodling där det är gott om bark:) Fortsättning följer men den dröjer väl till nästa år.

0 477 visningar
4 svar

toppmurkla, vårmusseron

Birgitta D

8 maj 2011 kl. 12:00

Det finns inte en enda rapport om varken toppmurkla eller vårmusseron inlagda. Nu blommar gullvivorna brukar inte toppmurklorna komma då?

0 373 visningar
5 svar

Var så god

Lena M

4 maj 2011 kl. 17:18

Årets uppstickare nr 1, eller hur.
Växer på en kulle ute på en åker trots kyla och ibland hagel.

Försökte lägga in det i Maddes inlägg men det gick inta, undrar varför.Inga djurbäbisar till vilda djur har jag sett men nyfödda kalvar, lamm.

0 518 visningar
1 svar

Örtaggsvamp

Skogsfrun i Obbola

9 maj 2011 kl. 07:57

Tyvärr en ganska usel bild… Men ni ser den svarta hatten till vänster på kotten? Liten mörk taggsvamp med borsthårig fot på grankotte under stenmur. Kan det vara något annat än örtaggsvamp? (Nytt tomtkryss!)

0 313 visningar
4 svar

Svamp eller lav eller ...

Gula

7 maj 2011 kl. 18:55

... nåt helt annat?
Hittades i förrgår växande på mossa på en stubbe. Helhetsintrycket silvergrått. Området är våtmark intill en sjö.
Nån som vet??

0 1713 visningar
2 svar

portabella

Eva

8 maj 2011 kl. 14:39

kan man torka portabellasvamp?hur i så fall och kan man frysa in dom

0 482 visningar
0 svar

2xEllis, köpråd - svampbok

Ingemar - Borås

8 maj 2011 kl. 17:56

Har tänkt köpa en av böckarna från författarna M B Ellis och J Pamela Ellis
http://www.bokus.com/bok/9780855462468/microfungi-on-land-plants/

Någon som kan rekommendera den? Eller finns det någon annan bättre?
Verkar vara innehållsrik minst sagt. Främst kanske intresserad av discomycetes och pyrenomycetes i den.

0 1456 visningar
17 svar

Stenmurkla

Camilla i Järvsö

5 maj 2011 kl. 11:16

...hej hittade nyss stenmurklor i ett område kring Järvsö.
Hur farlig är de egentligen?
Om man förväller/förkokar dem flera gånger kan man använda dem som mat svamp då, eller ska jag slänga dem?

0 455 visningar
29 svar

Nu går det fort

"JAS" Helsingborg

26 apr 2011 kl. 22:45

så det gäller att hänga med!
1.
Vindstilla, havet ligger blankt ett svagt dis som påminner om tidig morgon vid medelhavet det är bara doften av nybakt bröd, sorlet från trottoarerna och kanske sådär en 10 grader till som är den avgörande skillnaden. Nu är det vår i Skåne och färden går för första gången i år upp till Söderåsen och första stoppet blir Klåveröds dammar, mat för själen som vanligt.

0 474 visningar
10 svar

Toppmurklorna kommer snart!

Kjellin

3 maj 2011 kl. 21:04

Vilket väder va :)

Fantastiskt för toppmurklan i alla fall, kommer det mer regn ett par dagar då kan man snart ut och skörda ;)

0 421 visningar
1 svar

Gulfotshätta

Jonas

5 maj 2011 kl. 12:23

Mycena renati har kommit i schweiz. Jag tror den gäller som karaktärssvamp för branta, fuktiga skogar. Lätt att känna igen på gula foten, nitratlukten och att den växer på våren.

Hälsningar från schweiz

0 354 visningar
1 svar

Svampfärgning Uppsala

Jan A, Uppsala

5 maj 2011 kl. 12:12

Så här står det på Uppsala Svampklubbs hemsida:
http://www.uppsala-svampklubb.net
Gå in där och kolla!

”Maj
2011.05.07 - SVAMPFÄRGNING
För andra året i rad samlas vi för en vårträff och färgar garn med svamp. Teori och prova-på-färgning.
Ta gärna med färgsvamp som du vill prova!
Medtag fikakorg!
Tid och plats: kl. 10.00. Plats meddelas senare
Kontaktperson för anmälan: Maria Backlund”

0 616 visningar
8 svar

Blek ostronmussling ?

Lena M

3 maj 2011 kl. 07:25

Det blev en liten sväng i går em. och jag såg några musslingar på död björkgren. Är det blek ostronmussling eller finns annan vit mussling ?
Ovansidan var sidenglänsande, kal.

0 503 visningar
3 svar

Färgning med svamp

Svampfärgare

30 apr 2011 kl. 14:17

Vill ni läsa om svampfärgning så finns mycket att hitta här:

http://www.svampkonsulent.se/www/upl/files/nr_32010_till_pak_2_169.pdf

0 534 visningar
5 svar

Skogsbolag mm under lupp.

Chorus

1 maj 2011 kl. 09:21

Hej Kaliber i P1 sänder idag 12:00
en granskning av Skogsbolagen i Dalarna samt Skogstyrelsen.

har visst kommit ny statistik som försökt tystas ner mm mm…..

0 299 visningar
0 svar

Nu är det vår/ försommar:-)

Madde Småland

4 maj 2011 kl. 16:06

En liten paus i jobbet så passar på att berätta att nu har älgarna börjat få sina kalvar:-) Såg precis en ko med kalv längs med vägen jag körde. Tyvärr blev det inget kort då det var en 90 väg. Även gässens ungar har krypit ur sina ägg och även det har jag sett idag:-) 
Vilken härlig känsla det ger när man får se sånt här under arbetsamtid.

0 332 visningar
4 svar

Håkan Bråkan

Håkan Bråkan

21 apr 2011 kl. 23:06

Nu har ni mig här igen med mina jobbiga artbestämningar. Hoppas verkligen inte jag ställer till med besvär ;-)
Denn abild är tagen på en levande gammal sälg som står i årsta, Uppsala. Vad kan detta vara?

0 306 visningar
6 svar

Inga svampar

Dieter Endom

2 maj 2011 kl. 18:07

här men väl blommande körsbärsträd i Kungsan och så en vacker en som jag fick av min älskade.

0 812 visningar
13 svar

Trollhand ett bildspel:)

"JAS" Helsingborg

1 maj 2011 kl. 10:17

YouTube - Trollhand Hypocreopsis lichenoides 2009 - 2011 (2).wmv

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone