Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 435 visningar
6 svar

JAS-svamp m.m.

Jan A, Uppsala

18 maj 2011 kl. 20:20

Gårdagens hundtur gick till ett tämligen ”onoga genomkollat” område med bl.a. ung och gl granskog med mängder av gla diken, små bäckar i raviner, surdrog, kärr m.m. Nästan allt är gl kulturmark; beten, slåtterkärr och -myrar och en hel del tidigare brukad jord finns närmast de ännu odlade markerna.  Stora mängder av mycket gamla hasselbuskar finns hod, bevuxna med mängder av kantöron, hasseltickor m.m. – det mesta utom trollhand.  Ingen rökpipsvamp har heller ännu påträ...mer…

0 303 visningar
2 svar

Vad är detta?

gunhild i Kåddis

17 maj 2011 kl. 14:16

Har kollat bombmurklor och tulpanskålar och såg denna som växte på en mossig kvist. Vet ngn vad den heter?

0 362 visningar
1 svar

Phallus Impudicus

Gunnel

19 maj 2011 kl. 08:17

Hej Svampvänner! Jag blev inatt anfallen av ngt märkligt, men jag tror att det var en Phallus Impudicus för min hund som är tränad på detta gav skall - aj aj aj - det smärtar i olika kroppsdelar! Är det ngn av Er som kan tipsa mig - HJÄLP!?

/Gunnar

0 324 visningar
2 svar

Positivt besked!

Ewa Lilliesköld

18 maj 2011 kl. 17:17

0 331 visningar
3 svar

Nu är jag lat!

anithau

17 maj 2011 kl. 23:07

Vet någon?
Granstubbe.

Tack på förhand

0 362 visningar
4 svar

Hej!:)

Marie

18 maj 2011 kl. 12:46

två svampar har ploppat upp i min kruk med aloveraväxter. Vita, nästan lite gröna skivlingar med strumpa. Toppig hatt och är Ca.7cm
Någon som har en aning om vad det kan vara för svamp?? Tacksam för svar!

0 569 visningar
2 svar

Gul liten svamp

Lena M

18 maj 2011 kl. 11:21

Alldeles utanför grinden i grus och gräs fann jag den här lilla svampen idag och har inte en aning om vad det är. Hatt, skivor och fot i ljustgult,den största ca: 1 ½ cm. Någon som vet eller kan tipsa mig om släktet ?

0 222 visningar
1 svar

Föränderlig tofsskivling

Lena M

17 maj 2011 kl. 19:14

De först exemplaren av den goda svampen såg jag idag.

0 294 visningar
7 svar

Tacksam för tips???

anithau

17 maj 2011 kl. 17:28

Bild 1-3, växer på asplåga.
Något tips?

Bild 4-5, växer på granlåga.
Något tips?

Tack på förhand

0 243 visningar
5 svar

Krös m.m.

gunhild i Kåddis

16 maj 2011 kl. 16:56

Jag har en bursit vid ett muskelfäste i vä höft och har svårt att gå, men har upptäckt att det går bra att cykla så nu har jag utforskat en del av strandleden vid Baggböle. Regnet (12mm)tack för det, har gjort krösen fina.

0 921 visningar
3 svar

Laxticka hit och dit

Skogsfrun i Obbola

17 maj 2011 kl. 18:17

Jag satt nyss och la in lite gamla artuppgifter i Artportalen. Upptäckte då att Hapalopilus salmonicolor inte var gångbart längre för laxticka. I stället får man välja mellan Hapalopilus aurantiacus, med det svenska namnet laxticka, och Erastia salmonicolor. Är det någon som känner till den där Erastian och vad det är för något? Jag ser att de finns med i Niemeläs tickbok, men jag orkar inte försöka översätta just nu. Kanske finns här någon som vet?

0 315 visningar
0 svar

Barfota i storskogen

Rudolf L

17 maj 2011 kl. 16:56

Hej alla svampälskare! Jag vet att detta inte riktigt är rätt forum men ni kanske har koll på detta också för ni verkar ha sån koll på allt(många års läsning i det här forumet).

Mitt problem är det att mellan min stortå och den andra tån till höger finns det ett vitt, lite krispigt lager, som smular sönder sig. Jag tar bort det så gott jag kan men det växer tillbaka över natten. Kan det vara svamp av något slag?

Om någon vänlig själ kunde hjälpa mig med detta så hade ...mer…

0 427 visningar
5 svar

Trädfråga.

Fritjof

16 maj 2011 kl. 20:23

I brist på svamp blir det ett träd och en lök jag undrar över.
Först ett träd jag inte kan som växer vid en å på sandmark där det i övrigt mest växer tall.
Vilket trädslag?

0 263 visningar
9 svar

Ja, jag vet.

Ragnhild

14 maj 2011 kl. 16:46

Ja, jag vet att detta är ett forum för svamp. Vill bara inte undanhålla er dessa skönheter.

0 526 visningar
9 svar

Tropiska svampar

Caspar

3 maj 2011 kl. 18:16

Jag har varit i en regnskog i Costa Rica och plåtat alla svampar jag hittat. Hojta gärna om ni känner igen något. Laddar inte upp något här utan hänvisar till mitt flickr-konto: http://www.flickr.com/photos/60172932@N06/sets/72157626639008144/

0 528 visningar
16 svar

Vårrödhätting?

NadaL, Umeå

14 maj 2011 kl. 23:41

Idag blev det årets första utflykt till barrskog som börjar vakna efter den långa vintern. Vid lilla bäcken hittade första svampar.Kan det vara vårrödhätting,Entoloma vernum?

0 318 visningar
2 svar

Bläcksvamp

Lena M

17 maj 2011 kl. 08:23

Är det glitterbläcksvampen igen eller annan art?
De här växte efter skogsväg i gräs och lövsly bakom. Hatten gick i grått med ljusbrun topp och hatt / fot beströdd med små vita gryn / fjäll, foten var vit, lång och bräcklig.
Jag gissar på dunfotad bläcksvamp !

0 269 visningar
1 svar

Hur snabbt växer toppmurkla?

Sten

16 maj 2011 kl. 19:44

Jag har inte sett någon än i västra Uppsala län, men nu har det ju regnat lite och ska komma mer imorgon. När kan man hoppas att de har kommit upp i plockbar storlek? Fyra - fem dagar efter att det regnar?

0 340 visningar
4 svar

Liten toppmurkla

Lena M

15 maj 2011 kl. 10:59

Igår hittade jag två små, runda murklor bland de ” vanliga ” toppmurklorna, är det liten sådan tro ?

0 1584 visningar
11 svar

Häxringar

Ranghild

7 maj 2011 kl. 13:17

Nu är det en perfekt tid att gå ut på gräsmattor och titta efter ringar där det kanske kommer att finnas vårmusseroner eller champinjoner längre fram. Åtminstone här i Sthlmstrakten.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone