Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 367 visningar
2 svar

Mini svamp, identifiering?

Mats

5 dec 2010 kl. 15:58

Hej,

Jag tror inte denna är så svår att identifiera men den bok jag skulle kunna titta i finns inte här.
Bilden är tagen i Småland och som synes av mossan så är den väldigt liten.
Vad heter den?

0 674 visningar
2 svar

Klas

Tony S

4 dec 2010 kl. 19:58

...eller någon annan som kan en del om tickor.
Har blivit tveksam när det gäller att skilja på gullticka och isabellticka. Tycker numera alla jag hittar stämmer bäst med den senare, vilket känns märkligt då ingen annan tycks hitta den i Skåne.
Klas skriver i Tickboken om isabellticka (Skeletocutis carneogrisea):
“Unga fruktkroppar färgas röda av KOH som hos Skeletocutis amorpha, men färgen bleknar bort på ett par sekunder.”
Stämmer detta Klas? I så fall förenklar det bestämning…mer…

0 406 visningar
2 svar

Blåklocka

Karin W

5 dec 2010 kl. 12:07

Detta är ingen svampfråga, men kanske finns hjälp att få i alla fall.

Jag blir inte klock på den här blåklockan. Den är fotograferad i september i en vägkant vid en beteshage i Uppland. Bladen känns helt konstiga. Odlad variant? Är det någon som sett någonting liknande?

0 302 visningar
2 svar

Musseron?

Fritjof

4 dec 2010 kl. 17:47

Denna hittade jag i mitten av oktober på gräsmatta nära tall.Poppel och björk finns ca 15m ifrån.
Någon som har namnförslag?

0 366 visningar
25 svar

Fram med pulkorna på med skidorna

"JAS" Helsingborg

28 nov 2010 kl. 22:30

1.
Nu bär det av in i minnenas värld.
Där ute bortom kakelugnens värme viner vinden, i fönstersmygen drar den in med isande viskningar, brevinkastet har jag tejpat igen för att mota bort kung Bores intrångs försök. Trädens svarta grenar vajar och piskar, river som klor i den kalla luften, i gatlyktans gula sken dansar snöflingorna en vansinnig ringdans som aldrig verkar ta slut.  Därute begravs de sista svamparna under det tjocknade snötäcket, blommorna svartnar och dör, försvin…mer…

0 206 visningar
3 svar

Kan det här vara ...

Gula

3 dec 2010 kl. 19:01

... rutskinn? Bilden från slutet av april -  kommer inte ihåg trädslaget men kan vara ek.

0 451 visningar
15 svar

Hjälp men inte med svamp

"JAS" Helsingborg

29 nov 2010 kl. 22:08

Min dotter håller på med ett arbete om de fossila bränslena och dess miljöefekter. Jösses hon går i 8an. Nu har hennes lärare sagt att om all is vid polerna smälter pga. den globala uppvärmningen så skulle allt land dränkas!? Detta är så klart rent nonsens. Min fråga blir i stället- Hur högt stiger vattennivån om allt vatten som är bundet i is smälter? Jag har hittat siffror på allt från 27m till 4,5mters höjning. Är det någon här som har bra koll på detta, jag trodde a…mer…

0 299 visningar
9 svar

SOFIA 11år

Birgitta D

5 nov 2010 kl. 21:00

den 23’e januari önskar sig bara 1 sak i juilklapp och går det inte då går det bra till födelsedagen.  Hon önskar 1 st nystan, svampfärgat “lila” garn.  Skulle aldrig låtit henne titta i Hjuördis bok.
Någon som vill sälja lysticka eller byta till ngn annan färgsvamp?

0 835 visningar
20 svar

DiLeva

Annika

28 nov 2010 kl. 23:09

DiLeva säger att svamp är hälften svamp hälften djur?! Upplys oss om sanninghalten i detta.Vet att svampar bryter ned animaliska as…kanske det han menar “Du är vad du äter”.....

0 400 visningar
16 svar

Intressant om tickor

Jan A, Uppsala

20 nov 2010 kl. 10:22

i Uppsala Svamplubbs nästa sammankomst:

Måndagen den 29 november kl. 19.00: Den ryska urskogens tickor - iakttagelser och funderingar kring ekologi och naturvård.  Föredrag med Jan-Olof Hermansson.

Jan-Olof Hermansson är en av landets främsta kännare av barrskogens lavar och tickor och har en gedigen erfarenhet av ryska urskogar, vilka han besökt mer än 40 gånger.  Han berättar om sina erfarenheter av dessa miljöer med fokus på tickor, deras ekologi och naturvård.
Jan-Olof arb…mer…

0 461 visningar
6 svar

Svamp, biokemi

Lill, Skellefteå

30 nov 2010 kl. 17:51

Fick tips av Elisabeth Bååth om intresant läsning.
http://taffel.se/artiklar/torkad-svamp-grytgladje-och-sasraddning

0 455 visningar
5 svar

Apelsvampar

Håkan Bråkan

19 nov 2010 kl. 17:34

Hejsan i kylan (Nåja -1 är ju inte mycket att skryta med men det kändes rätt bistert). Nåja Var ute lite på lunchen idag och hittade bl.a. dessa två på en lind på Apelgatan, Salabacke, Uppsala. Skivlingen kanske är en grönmussling eller? Men vad är det för ticka. Kommer lite fler bilder senare tagna i stan. Tack så länge.

0 569 visningar
9 svar

Tomat, ”tomathätta”

Jan A, Uppsala

15 nov 2010 kl. 22:43

och okänd, möjlig rostsvamp?
Tomaten ”Green sausage”, är en god och vacker hängtoma.
Två tidiga oktoberbilder, 101002, av den dignande, treåriga moderplantan, övervintrad två gånger, c 70 cm i diameter och lika ”djup”, här före frosterna. Den är nu ”avvecklad”, alltför stor att ta in från kuvösen!
Tredje bilden på idag blommande stickling, med oskarp rost? skymtande till höger.

0 279 visningar
0 svar

Kamera - en fråga

anithau

1 dec 2010 kl. 07:57

Är det någon som har lite mer kännedom om kameran Samsung NX100, som nu lanseras ganska flitigt?

0 190 visningar
3 svar

Ur gömmena

Håkan Bråkan

30 nov 2010 kl. 20:12

När man går igenom alla bildmappar med naturbilder (och det är många) hittar man då och då fynd man nästan glömt. Denna skivling är nog kanske svår. Men jag fotade den i Stadsskogen, Uppsala 2009-10-14

0 240 visningar
1 svar

Vacker morgon

Tina Nordberg

30 nov 2010 kl. 13:33

Det går ju när man njuter av den vid köksföndtret, inifrån. Och björkklabbarna knastrar i vedspisen.Och isrosorna har kommit under natten för att hälsa på några timmar.Just då och endast då, får det vara vinter och -13°.
Lyckades fånga vinterns första.

0 278 visningar
9 svar

Ticka, tagging eller poring

"JAS" Helsingborg

24 nov 2010 kl. 15:45

Hjälp vad är detta för en? Den växer på fågelbär om jag inte tar fel.

0 295 visningar
4 svar

Hjälp

King

30 nov 2010 kl. 13:11

Hjälp mig identifiera dessa svampar. Tack på förhand!

0 491 visningar
24 svar

Våra roliga svampbilder

Tina Nordberg

23 nov 2010 kl. 10:38

Nog har väl de flesta av oss hittat skojjiga svampar, tagit en galen bild eller på annat sätt hittat humorn i svampskogen.
Låt oss skapa en skojjig bildtråd.
Jag börjar med Fnöskapan.

0 1368 visningar
3 svar

Kantareller i skåne?

camilla

16 nov 2010 kl. 13:35

Hmm, jag har aldrig plockat svamp förr och undrar nu om jag någonsin ska få se en endaste liten kantarell??
Var hittar ni era kantareller?
Har varit runt ekeröd och romeleåsen och inte hittat en enda, och läser nu att det är ganska dåligt runt söderåsen och klåveröd också, där jag tänkte åka nästa gång..

Nu är kanske svampsäsongen över iofs?

Har spenderat hela sommaren med att träna min vovve att hitta och markera svampar(som jag köpt i affären och gömt ut i förväg),...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone