Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
myxomyceter/slemsvampar. Det blir ingen poesi denna gång heller bara några bilder från de minstas värld. Jag har under två säsonger nu jagat, krupit, ålat och skitat ner mig från topp till tå och det har varit värt vartenda ögonblick. Det har blivit 54 arter så här långt, det har blivit en fotoutställning och en lång och det kommer ytterligare en lång artikel av mig i Puggehatten som handlar om dessa små udda varelser. Om inte det var nog så har jag också under hösten byggt ...mer…
hitta kommande säsong, nån svamp som ni eftersökt men gäckat er ?
Jag skulle bli jätteglad för att finna bombmurklan här i trakten, kan inte hitta någon rapport i artportalen.
Blåtryffel vore också en aha upplevelse, finns två fynd från Okelbotrakten men många ifrån Dalarna. Någon här på guiden som sett den ?
Som sagt, vad hoppas du hitta ?
Hej Enelie!
Jag vill komma i kontakt med dig.
Har tappat din mailadress.
Vill du maila mig:anithalundberg@hotmail.com
Hunden och jag bestämde oss för en långpromenad idag. Ganska snart passerade vi den gallrade beteshage jag beskrivit tidigare i tråden ”Märkligt väder”. Bilden tog jag dock först på hemvägen – av siktskäl – och visar östra delen av hagen. Till vänster finns ett ”V” som visar var en bombmurkellokal finns.
De blodtörstiga hästarna står i en annan hage, bakom ”The Electric Lichen Band”
Första svampbilden visar några av plommontickorna vid första exkursionsstoppet…mer…
Hej alla!
Vad är den tidigaste månaden när man kan åka ut till skogen omkring Stockholm och hitta svampar igen? Jag undrar om man kan hitta matsvampar i slutet av januari eller februari?
Laga cykel
Lille Bengt kom hem och hade en sprillans ny cykel med sig.
Den där är väl inte din påpekade modern.
Gossen förklarade att fått den av en tjejkompis då han hjälpt henne att laga den lite.
– Inte får man väl cykeln för det, försökte mamman.
– Jo, när jag var färdig drog hon ner brallorna och sade att jag skulle få ta vad jag ville. Då tog jag cykeln.
– Tack gode Gud för att du inte tog byxorna, de kanske inte alls hade passat.
Tycker ni att det är för lite sv…mer…
Årets skörd blev tämligen riklig.
11 st. 2 litersburkar med kallar, 8 burkar brunsopp samt 4 burkar med blandning av björksopp aspsopp och strävsopp.
Jag antar att det är säkert att påstå att vi klarar oss till nästa säsong.
Jag gör som JAS, lägger in bilder som jag inte lyckats klura ut.
Serie 1 - Tror att det är på tall
Men, vad är det?
Serie 2 - Vad kan det här vara, känner igen den, men kan inte sätta fingret på det.
Serie 3 - Är detta begynnande purpurskinn????
Serie 4 - Har frågat om denna tidigare, fick svar, men har tappat bort det.
traskade vi idag. Där var ofantligt mycket färska rådjursspår och färska ”pellets”, så hunden trivdes gott…
Vi besökte den enda hittills hittade infekterade hasseln och tog några bilder. En visar den gamlas (hittad i april –08) allt sämre status. Den yngre ser bättre ut. Och så blev det en bild på kuddticka på hassel, där den helt logiskt oftast är mycket tunnare och mindre än på sälg. Jag vänder på min gamla fråga: är det någon mer än jag, som aldrig sett trollh…mer…
Nu är det vinter i hela landet och vi är bara i november och kallare skall det bli. JAG HATAR DET VITA SKITEN!! Det är ok om det är vitt någon vecka runt jul men det får inte börja i mitten av nov. och hålla på till gud vet när. Ni i norr kanske tycker att jag är gnällig men jag har flyttat hit till södern för jag har haft nog av snö i mitt tidigare liv. Hur har ni det ute i övriga landet?
Ja nu när vädret är som det är så får man i alla fall lite tid över till att gå igenom sina bilder. jag har börjat med mina tickbilder och där är en del ? Några vet jag att jag har fått svar på tidigare men har slavat och har dålig koll på var när och hur. Jag får oxå krupp på några som jag borde veta och som är rätt enkla men jag tar hjälp av er i stället så det händer lite här på forumet:)
serie 1. Kan detta vara blek blåticka?
Korten är tagna 2009-01-11 och jag frågade även då om namnet men fick inget förslag. Kanske ngn kan hjälpa till nu? Har försökt hitta tillbaka till grenen för att ta bättre kort men inte hittat den igen:(
Färgen närmst grenen som jag tror kan vara översidan var svart, sen gick det över till grönt och sedan vitt. Växte på lövgren men vet tyvärr inte vilket trädslag.
Vet att bilderna inte är bra men kanske är det ngn som tycker sig känna igen det? Tacksam för alla försla…mer…
är det alldeles för ont om här på forumet.
Därför kommer en bild på minst två, tagen idag.
De små känner väl alla igen; Nectria cinnabarina och dess imperfekta stadium,Tubercularia vulgaris, på en död häggpinne. Och häggpinnen ligger på porsidan av en ätbar ticka!
I morgon kommer en ny, nytagen svampbild – hoppas jag.