Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Är svampsässongen över nu när det varit en del minusgrader vissa dygn? Det skiftar ju så i temperatur så nu känns det ju nästan som vår i luften igen. Men hur reagerar svamparna på det här..?
MÅÅÅÅSTE bara ut och leta, men vad ska jag leta efter nu? Några frostnätter blandat med mildare har det varit här i småland.
I augusti hittade min väninna Ann, detta som vi tror är blodsopp. Stämmer det?
Jag bröt höger fot den 8 sept o trodde säsongen var över, lite deppigt….
Men den blev i stället helt fantastisk med er hjälp. Har följt inlägg o frågor här i svampguiden och det har varit så spännande. Har ”hittat” svamp jag inte sett på flera år.
Tack alla ni för att ni underhållit mig med skogens juveler och härliga kommentarer/diskussioner i höst. Tack JAS Helsingborg för att jag fått…mer…
Skulle laga trattkantarellsoppa på torkade kantareller, i receptet stod inget om att de skulle blötläggas, så jag har fräst på direkt när de var torra ( hittade på nätet sen att de ska blötläggas först) Kan man fortfarande laga soppa, eller ska jag avbryta matlagningen innan katastrofen blir ännu större? Tacksam för svar!
Jag undrar om det är möjligt att hitta trattkantareller även efter det snöade? Jag ber om ursäkt. Min svenska är inte så bra!
Hittade dessa vid en hagtornsbuske,
smak och lukt mild, hattdiameter 3-6 cm, tacksam för tips
Idag spenderade två människor och en hund en dryg timme i Hasseltrollunden utan att hitta ytterligare någon infekterad hasselbukett. Svårt att se något i det alltför intensiva solskenet.
Men jag tog bilder och mått på Gammeltrollmor och den växande, äldsta dottern!
Gammelmor mätte idag 102 x 60 mm och har dessutom fortsatt att växa nedåt ”på baksidan. Hon är tyvärr till stora delar död, men nytillväxt finns ffa högst upp. (Bilden ska tänkas vriden ett kvarts varv medsols.)...mer…
Det är egentligen meningen att att jag ska åka till Värmland nu den kommande helgen enbart för att koppla av och plocka lite trattisar. Nu blir det inte så utan jag får bli kvar i Skåne och försöka hitta lite trattisar här nere. Men jag ber om hjälp finns det trattisar i Höör-området, hur ser det ur längre norrut kring Hässleholm? Finns det någon som kan säga var lite mer precis? Finns det längre söderut också? Tack på förhand