Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 355 visningar
3 svar

Sässongen över?

Sofia

29 okt 2010 kl. 16:27

Är svampsässongen över nu när det varit en del minusgrader vissa dygn? Det skiftar ju så i temperatur så nu känns det ju nästan som vår i luften igen. Men hur reagerar svamparna på det här..?

0 397 visningar
4 svar

Trollhanden trivs

gunhild i Kåddis

28 okt 2010 kl. 16:12

Det är 3 år sen jag upptäckte den första trollhanden på det här döda trädet, som då hade mycket kantöra. Nu är den snart täckt med trollhänder och jag undrar hur länge den ska kunna stå kvar?

0 483 visningar
5 svar

Glödande svamp

Tina Nordberg.

29 okt 2010 kl. 10:58

är temat i dagens Fredagstok.
PS är kul, man kan skapa nya fantasiarter. Kan ni klura ut vilka det är som stått modell?

0 406 visningar
1 svar

Nytt namn /slemsvamp

"JAS" Helsingborg

25 okt 2010 kl. 22:08

Hej på er som är intresserade.

Bikakssvamp har bytt namn från Tubifera ferruginosa till Tubulifera arachnoidea.

Nu får man hoppas på ” bytt, bytt kommer aldrig mer igen” :)

0 681 visningar
6 svar

Ännu en svampfråga

SvenD

27 okt 2010 kl. 12:32

Kan detta vara fläckig bitterskivling (Gymnopilus penetrans) trots storleken - musseronlik? Växte vid bok. Har hittat rikligt med fläckig bitterskivling i höst men de har varit tunnköttiga med
smalare fot.

0 459 visningar
7 svar

vilka matsvampar kan jag plocka än?

svampanna

27 okt 2010 kl. 15:25

MÅÅÅÅSTE bara ut och leta, men vad ska jag leta efter nu? Några frostnätter blandat med mildare har det varit här i småland.

0 684 visningar
7 svar

Gul blodsopp o tack

Titti A Mölndal

25 okt 2010 kl. 22:09

I augusti hittade min väninna Ann, detta som vi tror är blodsopp. Stämmer det?
Jag bröt höger fot den 8 sept o trodde säsongen var över, lite deppigt….
Men den blev i stället helt fantastisk med er hjälp. Har följt inlägg o frågor här i svampguiden och det har varit så spännande. Har ”hittat” svamp jag inte sett på flera år.
Tack alla ni för att ni underhållit mig med skogens juveler och härliga kommentarer/diskussioner i höst. Tack JAS Helsingborg för att jag fått…mer…

0 686 visningar
6 svar

Suck! hjälp!

kgb

27 okt 2010 kl. 16:32

Skulle laga trattkantarellsoppa på torkade kantareller, i receptet stod inget om att de skulle blötläggas, så jag har fräst på direkt när de var torra ( hittade på nätet sen att de ska blötläggas först) Kan man fortfarande laga soppa, eller ska jag avbryta matlagningen innan katastrofen blir ännu större? Tacksam för svar!

0 357 visningar
2 svar

Svamp som mat m.m.

gunhild i Kåddis

25 okt 2010 kl. 17:40

Jag har anmält mig till en studiecirkel Svamp som mat, fem träffar,och hoppas få lite nya ideer. Nu när vintern kommit får man väl gå kurs eller pyssla lite, kanske göra små presenter att ta med till goda vänner.

0 911 visningar
5 svar

Tårspröding?

SvenD

26 okt 2010 kl. 20:56

Än finns det svamp. Såg i dag massor av rödbrun trattskivling i stora häxringar, likaså pudrad trattskivling. Svamparna på bilden växte i stora täta tuvor på fet gräsmatta. Kan det vara tårspröding
som uppträder så?

0 386 visningar
3 svar

Hjälp med ID

Ulla K

27 okt 2010 kl. 15:38

Pyttesmå svampar på sandig gräsmark.

0 270 visningar
3 svar

svampar i stockholm?

T

24 okt 2010 kl. 20:17

Jag undrar om det är möjligt att hitta trattkantareller även efter det snöade?  Jag ber om ursäkt.  Min svenska är inte så bra!

0 441 visningar
21 svar

Blandsvampar

Mats Björkqvist

12 okt 2010 kl. 17:45

Fem olika. Vem kan artnamnen?
Pris till de först öppnade rätta lösningarna :-)

0 316 visningar
3 svar

Vilken sort?

Bengt Saxmark

26 okt 2010 kl. 22:58

Hittade dessa vid en hagtornsbuske,
smak och lukt mild, hattdiameter 3-6 cm, tacksam för tips

0 361 visningar
4 svar

Åldrande trollhand

Jan A, Uppsala

25 okt 2010 kl. 20:09

Idag spenderade två människor och en hund en dryg timme i Hasseltrollunden utan att hitta ytterligare någon infekterad hasselbukett.  Svårt att se något i det alltför intensiva solskenet.
Men jag tog bilder och mått på Gammeltrollmor och den växande, äldsta dottern!
Gammelmor mätte idag 102 x 60 mm och har dessutom fortsatt att växa nedåt ”på baksidan. Hon är tyvärr till stora delar död, men nytillväxt finns ffa högst upp. (Bilden ska tänkas vriden ett kvarts varv medsols.)...mer…

0 1213 visningar
10 svar

Var i mellersta eller södra Skåne finns trattisar?

Lena i Svedala

25 okt 2010 kl. 15:00

Det är egentligen meningen att att jag ska åka till Värmland nu den kommande helgen enbart för att koppla av och plocka lite trattisar. Nu blir det inte så utan jag får bli kvar i Skåne och försöka hitta lite trattisar här nere. Men jag ber om hjälp finns det trattisar i Höör-området, hur ser det ur längre norrut kring Hässleholm? Finns det någon som kan säga var lite mer precis? Finns det längre söderut också? Tack på förhand

0 438 visningar
31 svar

Är säsongen över nu?

gunhild i Kåddis

12 okt 2010 kl. 17:33

Så här såg det ut i skogen i dag och trattkantarellerna var frysta.
Platsen strax utanför Umeå.

0 1823 visningar
4 svar

Saffransticka?

Caspar

15 sep 2010 kl. 20:50

Det som syns underst är jag säker på är saffransticka. Den översta trodde jag var svavelticka, men nu när jag såg bilden blev jag osäker. Någon?

0 449 visningar
6 svar

Sen blomkåkssvamp.

Fritjof Gbg

23 okt 2010 kl. 22:31

Ni kanske vet detta,men för mig är det hyfsat nytt.Det finns blomkålssvampar att hitta nu.Jag hittade en fin på tre kg idag och en nyuppkommen som får stå på tillväxt,Dom tycks klara frosten bra.Förra året hittade jag en fin i mitten av november,så kolla era blomkålssvamp-skogar!

0 299 visningar
7 svar

Fingersvamp?

Simon

24 okt 2010 kl. 19:47

Någon som kan hjälpa mig identifiera svampen i fotona?
Gräddfärgad, luktar behagligt svamp, växte på en fallen trädstam.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone