Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
hittad i granskog
Är det någon som vet om det finns några nackdelar med att använda pottaska, istället för ammoniak i färgbad, för att höja PH-värdet?
Penicillin kan som bekant slå ut nyttiga bakterier i tarmen, men hur är det med vanliga matsvampar? Vad jag hört, så ska alla svampar innehålla antibiotika för de själva.
Finns det någon forskning på detta?
jag blir sugen att gå ut i skogen då jag ser att det finns tappra människor som inte ger sig. vad gör man om man hittar frusen trattkantarell tex . torka eller förvälla? är det värt att gå ut nu?
Har glömt mina trattkantareller i en stor papperspåse nere i matkällarn!!! Antar att den är dålig nu…eller?!
Går det lika bra att använda torkad eller fryst(inkokad) svamp till att lägga in??? Tänkte mest på kantareller/trattisar ev. svart trumpet,diverse sopp
Först en fråga, är det någon som har koll på när det börjar bildas nya fruktkroppar? Jag har inte sett en ända ny fruktkropp, inte något litet som börjar växa i det området som jag har rört mig i under det senaste året. Men i de sista bilderna skall jag visa lite vad som har hänt med en av fruktkropparna. De kommande 4 serierna visar en och samma fruktkropp mellan 2009-11-20 till 2010-10-06
Finns det någon “farlig” förväxlingssvamp till rubricerade? Hur jag än googlar och kollar mina svampböcke kan jag inte få svampen till något annat men tycker inte att mina har så tydligt vattrade fötter.
snöandet. Vad annat att vänta då domherre med fru envisats med att uppehålla sig i knutaran i flera dagar.Solen kämpar på och det ser faktiskt ut som att solen är vinnare för ögonblicket.
Det har kommit lite fligor som låg på backen.
I Tullinge hade de 5cm på morgonen.
Fågelbordet är välbesökt, frukostgästerna har bänkat sig.
Ta det varsamt i trafiken o på ved vintersulorna!
Prisinfo Sthlm Söder Ica, Tratttisar betingar nu 249:-.... Ja visst om man inte orkar att plocka själv, men vi svampvänner kan ju dela med oss till våra kära äldre grannar som säkert skulle plocka om rullatorn inte var i vägen….Så vad säger ni, imorgon efter skörden ring på grannens dörrklocka och dela med Er..Kramisar
Hej, gör ett arbetet i skolan om svampar som vi inte bör äta. Skulle behöva hitta ett antal som ex. lömsk flugsvamp, vit flugsvamp, giftspindelsivling bla. Är det försent att dyka på dessa i våra skogar i mellan sverige så här års. Tycker jag varit ute på flera olika ställen utan lycka, har hittat en och annan kantarell istället…:) Är sässongen förbi.?
/Carin
Även om hösten har slagit till ordentligt även här i sydligaste delen av landet så kan man göra en fin utflykt, häng med nu;)
Söndag morgon, frosten tindrar i gräset, solen första strålar stiger över hustaken i öster, första riktigt kalla morgonen – 5g här i Hbg. Dags att ge sig ut i den gnistrande naturen men först en bild från trädgården och så en från jordbruksområdet öster om staden 3an, en bild från en liten park i Kågeröd en litet samhälle som fortfarande sov…mer…
Hej jag undrar om när en trattkantarell har varit stelfrusen,fortsätter den att leva och växa om det blir blidväder?
Mycket tacksam för svar.
över att en riktigt duktig svampplockare har hittat “mina” svampställen. Känns lite tråkigt att aldrig hitta något när han har varit i farten. Kan inte ni som är riktigt duktiga lämna lite till oss som bara vågar plocka kantareller och soppar?