Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 300 visningar
7 svar

Fingersvamp?

Simon

24 okt 2010 kl. 19:47

Någon som kan hjälpa mig identifiera svampen i fotona?
Gräddfärgad, luktar behagligt svamp, växte på en fallen trädstam.

0 417 visningar
5 svar

Är detta blodriska?

Ivan

22 okt 2010 kl. 21:11

Är detta (gran/tall)blodriska?

Den rikliga mjölken blir inte grön, utan förblir morotsorange eller ljust blodröd efter några timmar. Lukten är något frisk/syrlig. Lite citrusaktig.

Den är plockad i fuktig gran/tallskog.

0 247 visningar
2 svar

Vad är detta?

Bengt Saxmark

24 okt 2010 kl. 23:21

Hej, kanske några nattugglor uppe?
Jag borde veta vad detta är…, ngn boletus troligtvis men är inte säker. Hatten är vackert sammetsbrunt och varken köttet eller sporskummet missfärgas vid beröring eller bryning. Smaken mild. Storlek som en brunsopp.

0 257 visningar
7 svar

vad är deta för svamp

Josan

21 okt 2010 kl. 13:59

hittad i granskog

0 859 visningar
3 svar

Färgning med pottaska

Ann BH Mölndal

24 okt 2010 kl. 18:20

Är det någon som vet om det finns några nackdelar med att använda pottaska, istället för ammoniak i färgbad, för att höja PH-värdet?

0 287 visningar
5 svar

Svamp och tarmbakterier?

Christoffer

19 okt 2010 kl. 08:50

Penicillin kan som bekant slå ut nyttiga bakterier i tarmen, men hur är det med vanliga matsvampar? Vad jag hört, så ska alla svampar innehålla antibiotika för de själva.

Finns det någon forskning på detta?

0 6688 visningar
13 svar

Frusen tratt går det att använda

heidi

18 okt 2010 kl. 19:58

jag blir sugen att gå ut i skogen då jag ser att det finns tappra människor som inte ger sig. vad gör man om man hittar frusen trattkantarell tex . torka eller förvälla? är det värt att gå ut nu?

0 274 visningar
1 svar

hur länge lever tratten?

Mari

24 okt 2010 kl. 14:17

Har glömt mina trattkantareller i en stor papperspåse nere i matkällarn!!! Antar att den är dålig nu…eller?!

0 317 visningar
1 svar

Vad är dettta ?

Raffe

23 okt 2010 kl. 18:47

Nån som vet vad för sorts taggsvamp detta är ?
Den har geléaktig konstistens och växte på en stubbe. Färgen på “hatten” är vit grå till mörkgrå.

0 1187 visningar
2 svar

Torkad/fryst inlagd svamp???

Mickeleh

22 okt 2010 kl. 15:09

Går det lika bra att använda torkad eller fryst(inkokad) svamp till att lägga in??? Tänkte mest på kantareller/trattisar ev. svart trumpet,diverse sopp

0 305 visningar
10 svar

En trolland under 1 år.

"JAS" Helsingborg

22 okt 2010 kl. 20:15

Först en fråga, är det någon som har koll på när det börjar bildas nya fruktkroppar? Jag har inte sett en ända ny fruktkropp, inte något litet som börjar växa i det området som jag har rört mig i under det senaste året. Men i de sista bilderna skall jag visa lite vad som har hänt med en av fruktkropparna. De kommande 4 serierna visar en och samma fruktkropp mellan 2009-11-20 till 2010-10-06

0 431 visningar
3 svar

Vitgrå vaxskivling

Pochahontas

23 okt 2010 kl. 16:52

Finns det någon “farlig” förväxlingssvamp till rubricerade? Hur jag än googlar och kollar mina svampböcke kan jag inte få svampen till något annat men tycker inte att mina har så tydligt vattrade fötter.

0 299 visningar
4 svar

Nu börjas det

Tina Nordberg

22 okt 2010 kl. 10:07

snöandet. Vad annat att vänta då domherre med fru envisats med att uppehålla sig i knutaran i flera dagar.Solen kämpar på och det ser faktiskt ut som att solen är vinnare för ögonblicket.
Det har kommit lite fligor som låg på backen.
I Tullinge hade de 5cm på morgonen.
Fågelbordet är välbesökt, frukostgästerna har bänkat sig.
Ta det varsamt i trafiken o på ved vintersulorna!

0 444 visningar
17 svar

trattisar 249:- kg

Maria o Micke

2 okt 2010 kl. 02:02

Prisinfo Sthlm Söder Ica, Tratttisar betingar nu 249:-.... Ja visst om man inte orkar att plocka själv, men vi svampvänner kan ju dela med oss till våra kära äldre grannar som säkert skulle plocka om rullatorn inte var i vägen….Så vad säger ni, imorgon efter skörden ring på grannens dörrklocka och dela med Er..Kramisar

0 451 visningar
4 svar

FLUGSVAMP

Carin

20 okt 2010 kl. 06:08

Hej, gör ett arbetet i skolan om svampar som vi inte bör äta. Skulle behöva hitta ett antal som ex. lömsk flugsvamp, vit flugsvamp, giftspindelsivling bla. Är det försent att dyka på dessa i våra skogar i mellan sverige så här års. Tycker jag varit ute på flera olika ställen utan lycka, har hittat en och annan kantarell istället…:) Är sässongen förbi.?

/Carin

0 517 visningar
26 svar

Vilken underbar värld.

"JAS" Helsingborg

21 okt 2010 kl. 10:22

Även om hösten har slagit till ordentligt även här i sydligaste delen av landet så kan man göra en fin utflykt, häng med nu;)
Söndag morgon, frosten tindrar i gräset, solen första strålar stiger över hustaken i öster, första riktigt kalla morgonen – 5g här i Hbg. Dags att ge sig ut i den gnistrande naturen men först en bild från trädgården och så en från jordbruksområdet öster om staden 3an,  en bild från en liten park i Kågeröd en litet samhälle som fortfarande sov…mer…

0 1264 visningar
7 svar

Torka kantareller?

Geraldine, Vällingby

13 okt 2010 kl. 08:49

Har för första gången prövat på att torka kantareller, det blev bra. Hade dem framför en golvfläkt på tidningar 1 natt och imorse var de snustorra. Har inte prövat det tidigare för jag har hört av vänner att de blir sega.

Har någon erfarenhet av detta, att de blir sega vid torkning?

0 232 visningar
4 svar

Trattisfråga

Hasse

22 okt 2010 kl. 09:28

Hej jag undrar om när en trattkantarell har varit stelfrusen,fortsätter den att leva och växa om det blir blidväder?
Mycket tacksam för svar.

0 372 visningar
13 svar

Jag sörjer

Ingrid T

20 okt 2010 kl. 16:58

över att en riktigt duktig svampplockare har hittat “mina” svampställen. Känns lite tråkigt att aldrig hitta något när han har varit i farten. Kan inte ni som är riktigt duktiga lämna lite till oss som bara vågar plocka kantareller och soppar?

0 404 visningar
9 svar

Vid havet

NadaL, Umeå

21 okt 2010 kl. 11:04

Söndagsvädret lovade inget spännande (duggregn och vind), men vi hittade de vi sökte: sandjordtunga och hedfingersvamp.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone