Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej Alla.
Jag hittade några vita svampar med taggar under (tyvärr finns ej bild ),jag kollade på siten och det ser ut att vara vitt taggsvamp.
Jag tördes inte äta dem.
Är dom ätliga ?
Idag när jag gick i skogen hittade jag en lila svamp som var luden på hatten. Den var kanske 7-10 cm hög och hade en rund hatt som var lite innåtböjd på kanterna. Är det någon som kan ha en aning om vad det kan vara för art?
Hej!
Jag söker kontakt med framtida leverantörer av kantareller. Maila mig till christer.z@telia.com
I denna tråd http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=181219&fnr=1&sok=%22JAS%22#
finns inga namn men nu har jag dem:)
Bildserie 1 = Craterium minutum
——”——2 = Diachea leucopodia
——”——3 = Aecyria pomiformis
——”——4 = Stemonitopsis typhina
——”——5 = Physarum cfr robustum
Det blev blev hela 7 nya arter för min del vid denna utflyckt:)
Jag har en motorcykel som jag kör med lägsta fart längs skogsvägar, samtidigt som jag tittar åt båda håll. Min erfarenhet är att om man använder en motorcykel eller cykel på detta vis, hittar man minst 5 gånger så mycket svamp som om man promenerar i skogen.
Detta uppfattas väl av många svampkännare som fusk, men det är ju det slutliga resultatet som räknas.
När jag stod och skivade KJ för glatta livet i söndags kväll började jag fundera hur man kunde göra jobbet lättare. Mandolinen är ju ett förträffligt redskap! Har någon provat? Hårda soppknoppar funkar säkert alldeles utmärkt, men mjukare svamp?
Hej!
Vi hittade dessa små skönheter i en skog utanför Kil i Värmland och visst är det väl kruskantareller?! Jag tog upp ett exemplar i tron att det var tratt eller svart trumpet, men då vi inte kunde begripa vad vi hittat lämnade vi kvar resten och efter ha kollat våra svampböcker och kollat på bilder så kom vi fram till att det måsta vara kruskantareller. Kul i så fall:)
Ska göra en tråd med mina fingersvampar i år, enklare att samla specifika svampar i för arten speciella trådar.
Fann idag kritvita fingersvampar under ormbunkar, spröda och efter en tid i dosa luktar dom menthol?
Kan jag torka svavelticka med gott resultat? Och blek taggsvamp?
Lyfter frågan från tidigare tråd, och jag behöver hjälp fort!! :)
I går blev det en kundkorg fylld med kremlor, sträv- och sandsoppar - och fyra kantareller.
Dessutom en annorlunda grönkremla? och några mycket annorlunda luktande och smakande trattkremlor. Senast förra året plockade jag många och åt – har faktiskt alltid gillat delica - men dagens individer luktade som mandelriska i kubik, spetsad med surströmmingsspad; fjolårets, och smaken… Först kändes inget, sen blev en del av tungan smått förlamad…och sen kom en otrolig skärpa som bed…mer…
Dessa små växte på marken i en blandning av barr och mossa. Det fanns flera små “familjegrupper” Ett ganska risigt blandskogsparti där skogen nyligen gallrats. Fruktkropparna ca 1,5 - 2 cm höga. Fruktkött vitt. Hela svampen liknar en röksvampsminiatyr.
Tacksam för hjälp med artbestämning.
Hej alla svampälskare!
Tycker mycket om skog och mark året runt men hösten är ju så klart den bästa. Och denna tur hittade jag något jag inte hittat tidigare. En skivling med kastanjefärgad sammetshatt och även sammetsfot i samma färg fast något mörkare, skivorna är beiga. När man delar svampen är köttet vitt med bruna inslag och den blir snabbt lite “sotig” där man skurit. Storleksmässigt sett är hatten ca 10cm i diameter och foten ca 5cm i diameter. Höjden ligger på dryga ...mer…
Trodde att jag hittat en fårticka men när jag vänder på svampen så har den vita skivor och fingrarna blir kletiga av saften som rinner ur skivorna. Vill veta om denna är mycket giftig eftersom jag senare plockade kantareller när jag fortfarande hade kletet på mina fingrar.
Jag undrar en sak angående hur svampar växer.
Antag att du hittat ett ställe med massor av svampar av en viss sort. Svamparna har tyvärr hunnit bli ruttna, så det är ingen idé att plocka.
Om det regnar en vecka senare, kan man förvänta sig att hitta svamp på samma ställe igen? Eller måste man vänta till nästa säsong för att de ska dyka upp igen där?