Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 468 visningar
1 svar

Hjälp med gräsmattesvampar

Kjell Rilbe

25 aug 2010 kl. 16:14

Hittade dessa (och rätt många fler) i gräsmattan hos lillans förskola. Dessa barn är fortfarande i stoppa-i-mun-åldern, vilket gjorde mig aningen orolig.

Snälla, vad är det för några? Antar de tre ljusa är samma och den mörkare lite rosaaktiga är en annan.

Stort tack!

0 198 visningar
1 svar

Snygg stolpe

klas jaederfeldt

25 aug 2010 kl. 13:03

sammetstickor

0 308 visningar
4 svar

Vad är detta?

Gröngölingen

25 aug 2010 kl. 11:52

Hittar dessa i min kantarellskog. Har alltid trott att det är falsk kantarell. Är det så el vad är det för art?

0 455 visningar
0 svar

Grå hinna i glasburken,vad gör man??

Svampfia

25 aug 2010 kl. 12:43

Hej!
Skrev ett inlägg om grå hinna i glasburken där jag har torkad svamp. Hoppas att det inte bara drabbat mig. Jätteglad om någon vet och vill svara.

0 512 visningar
3 svar

Karl-Johan?

Gröngölingen

25 aug 2010 kl. 11:57

Är det en sådan?

0 627 visningar
16 svar

vaxingar

Lena M

25 aug 2010 kl. 11:04

Kollat vaxingarna på grannens gräsmatta och den lilla helgula, hatt, fot och skivor är kanske
spetsvaxing, gul vaxing ?

Sen en större kraftigare vaxing med ljusa skivor, hatten har inslag av grönt och aningen rött, foten längst ner är vit.
gröngul vaxing ?

Tacksam om någon kan hjälpa mig att artbestämma dem .

0 457 visningar
13 svar

Snygg spindling!

Jan A, Uppsala

24 aug 2010 kl. 20:08

Karl, den spindling du brottas med i den här tråden knoppas igen
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=163628&fnr=1&sok=Jan
En knopp, baksidan uppäten, finns på bilden från gårdagen. Går igenom alla procedurerna när de kvarlämnade vuxit lite.

0 401 visningar
2 svar

Vilken champinjon?

Svampsmurfen

25 aug 2010 kl. 00:15

Vilken champinjon är denna?
Hittade den i en klunga i gräsmattan.
Luktar champinjon.

0 1958 visningar
5 svar

Goliatmusseron

Helena

25 aug 2010 kl. 09:32

Har plockat en det goliat och det finns mer men till min fråga vad ska jag göra med den torka, frysa färsk eller, avkoka och frysa ? och vad smakar den gott i gjorde soppa i går på färska goliat och karl-johan och det smakade gott men är det nån som har nåt mer försag.

0 1146 visningar
10 svar

Älglusfuga !

Markus

23 aug 2010 kl. 19:35

Nu är dom här !Var ute i skogen på jakt efter kantareller med kompisen idag,hita en hel del kantareller men dom där äckligt vidriga älgflugorna eller vad dom kallas på vägen hem i bilen kände vi båda hur det kröp i håret o visst hade vi flera stycken på oss var tvungen att stanna bilen för att få kål på dem vidriga asen!
Markus Linköping..

0 341 visningar
3 svar

Vilken Arcyria

Tina Nordberg

24 aug 2010 kl. 17:06

Har jag hittat i mossan på en lövstubbe i trädgården?
Gissar på Arcyria denudata.
Önskar hjälp.

0 305 visningar
1 svar

Att läsa om Goliat

Tina Nordberg

25 aug 2010 kl. 09:59

Nu är det väl daz att göra en resa till nordliga breddgrader?
Se här: http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article724424.ece

0 309 visningar
5 svar

Augustirea

greger

25 aug 2010 kl. 09:24

Hej

Har en massa bilder från Augusti som jag delvis har ett hum om, delvis inte. Det rör sig om Cortinarius.

Skulle vara kul om jag fick veta nåt mer om svamparna.

Någon som vet vad det kan vara?

Bild 1+2 Liten Myxacium som jag misstänker kan vara C. vibratilis.
Fuktig granskog

0 303 visningar
1 svar

Torkad trattis

Svampfia

25 aug 2010 kl. 09:50

HEJ.
Jag har massor av torkad svamp i glasburkar, MEN en del har en grå hinna på insidan. VAD ÄR DETTA? ÄR svampen oätlig ????
Tacksam för svar

0 241 visningar
10 svar

Dagens små trevliga.

svampstaff

24 aug 2010 kl. 21:52

Vita fingersvampar under ormbunkar, spröda och doftar menthol?

0 328 visningar
7 svar

Cortinarius agathosmus

Karl S

24 aug 2010 kl. 17:28

Liten hälsning från Cortinarius-veckan i Borgsjö, Medelpad.

0 183 visningar
0 svar

Vilka är svamparna?

Susanne

25 aug 2010 kl. 07:28

Jag är ingen svampexpert men tycker alltid det är spännande att leta svamp när jag är ute med hunden. Hittade idag två sorter jag inte känner till. Någon som vet? Se bifogade bilder. Den ena har en gigantisk got i förhållande till hatten och den andra har mycket hal hatt!

0 676 visningar
9 svar

En JAS-svamp?

Jan A, Uppsala

17 aug 2010 kl. 07:07

Var ute och hälsade på i en ’hot spot’ i går kväll. Där fanns ingenting ’hot’ att se – utom dessa små på en gran med kådig körskada nedtill.
Och en bit ifrån finns ett ”något omaka” växtsamhälle!

0 1001 visningar
4 svar

Gallsopp ?

Herman A

22 aug 2010 kl. 10:59

Har på Linderödsåsen i bladad lövskog mest bok och ek funnit sopp i stor mängd med ljus brun hatt och vita eller ljus grå rör. Fotens ådernät gör mig osäker. Ådernätet är vitt närmast hatten men nedtill är ådernätet tveklöst mörkt. Bilderna visar även stensopp från samma lokaler. Är svamparna till höger i bild gallsopp? Upplever inte smaken av den färska svampen som besk.

0 499 visningar
4 svar

Fynd idag, luddticka

Alf Pallin

23 aug 2010 kl. 20:03

Luddticka, innonotus tomentosus.
Gammelgranskog örtrik sydsluttning mot liten tjärn.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone