Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 385 visningar
3 svar

Ung violticka?

Caspar

22 aug 2010 kl. 12:07

De här växte på en tallåga med många gamla violtickor. Antar att det är så här de ser ut som unga? Någon?

0 209 visningar
0 svar

Hjälp att identifiera.

Martin

22 aug 2010 kl. 16:31

Hittade några svampar idag men vi har inte lyckats ta reda på vad det är för svampar än. Hoppas någon kan hjälpa oss.

0 245 visningar
2 svar

Giftig?

Karin

22 aug 2010 kl. 15:03

Hej!

Är det någon som vet vad det här är för svamp? Den växer i vår trädgård som är en naturtomt.

MVH Karin

0 779 visningar
20 svar

Två taggisar och en ramaria

Fritjof Gbg

21 aug 2010 kl. 20:58

Första serien är uppföljning från förra veckan.
dom har ändrat utseende ganska mycket.Björk(Som jag glömde nämna sist)Och ek närmast,ca tio m till bok och klen gran.
Bild 1.Från förra veckan.
Bild 2,3.Idag.
Det lutar väl åt zontaggsvamp?

0 237 visningar
1 svar

Giftig??

Karin

22 aug 2010 kl. 15:04

Hej!

Är det någon som vet vad det här är för svamp? Den växer i vår trädgård som är en naturtomt.

0 358 visningar
1 svar

Vad är det för champinjon?

Micke J

22 aug 2010 kl. 10:53

Hej.
Jag hittade den här svampen i våran kompost och undrar vad det är för sort. Hatten är 16cm bred och fjällig ovanpå och insjunken något i mitten. Ändrar ej färg vid brytning eller beröring. Täta skivor som är brunröda och fria från foten. Längst ut på kanten har hatten flikar som sticker ut ungefär som om det har varit en inrullad kant som vänt sig ut och in och spruckit.
Foten är 5cm hög och smal i basen och blir tjockare upp mot hatten. Den känns hård och blir mör…mer…

0 217 visningar
0 svar

Tegelsopp

Gröngölingen

22 aug 2010 kl. 15:21

Visst är detta en tegelsopp, vill dubbelkolla då jag är nybörjare.

0 212 visningar
0 svar

Tegelsopp?

Gröngölingen

22 aug 2010 kl. 15:11

Är detta en tegelsopp? Är så gott som säker på det men vill dubbelkolla.

0 233 visningar
0 svar

mandelkremlor?

markus

22 aug 2010 kl. 14:43

tror detta kan vara mandelkremlor, men är inte säker. de växte i barrskog. tycker de stora smakar lite nötigt, men de små smakar nästan ingenting. de små är bruna, de stora rödbruna/lila.

0 202 visningar
0 svar

mandelkremlor?

Markus

22 aug 2010 kl. 14:36

tror detta kan vara mandelkremlor, men är inte säker. de växte i barrskog. tycker de stora smakar lite nötigt, men de små smakar nästan ingenting. de små är bruna, de stora rödbruna/lila.

0 187 visningar
0 svar

mandelkremlor?

Markus

22 aug 2010 kl. 14:36

0 159 visningar
0 svar

mandelkremlor?

Markus

22 aug 2010 kl. 14:35

0 1019 visningar
9 svar

Blandade känslor

Jan A, Uppsala

22 aug 2010 kl. 07:16

I torsdags var jag till en av ”mina” lundar för en koll och möttes av miljontals snygga hjulbrosk(skivl)ingar. En lövpinnkoloni fick följa med hem.
Trollträsktrakten, med den av Uppsala universitetsförvaltning delvis korrekt gallrade, delvis svårt och ”onödigt” sargade omgivningen:(, bjöd på en konstighet - men bara på avstånd. På den numera (för)fallna aspstam, som för några år sen inbjöd till ostronmusslingplockning med barkspade, lyste vad som såg ut att vara värld…mer…

0 202 visningar
0 svar

Giftig???

Karin

22 aug 2010 kl. 13:28

Hej!
Har planterat en massa smultronplantor på vår slänt och idag upptäckte jag att det växer en svamp bland alla smultron. Jag undrar vad det är för svamp. Kan det vara en panterflugsvamp?
Tacksam för svar!

MVH Karin

0 592 visningar
7 svar

Många fynd idag

Tony S

22 aug 2010 kl. 01:26

Puggehatten-exkursion till Balsberget, Skåne, 21/8.

Totalt bestämdes 127 arter.
Några av de roligaste fynden var:

Lepiota ochraceofulva (Doftfjällskivling)
Ramaria subbotrytis (Praktfingersvamp)
Russula incarnata (Laxkremla)
Russula globispora
Russula veternosa (Beskkremla)
Russula anthracina (Sotkremla)
Russula subfoetens (Gulnande stinkkremla)
Tricholoma filamentosum (pantermusseron)

samt mer förväntade arter som:
Cantharellus friesii (Orange kantarell)
Russula solaris (Solkremla)
Rus…mer…

0 339 visningar
3 svar

Sopphantering

Togga

21 aug 2010 kl. 21:11

Om man plockar björksopp/sandsopp för torkning. Ska man ta med rören ? Eller kastar man dom ? Och hattskinnet ? Tar man bort det ?

Tacksam för svar.

//Togga

0 348 visningar
2 svar

Pluggmusseron?

Kjell Rilbe

21 aug 2010 kl. 22:08

Kan detta vara en pluggmusseron? Eller vad är det annars?

Den växte i ett stråk (möjligen en bit av en häxring) i en gräsmatta, in i en häck (syrén eller ärtbuske - minnet sviker).

Jag kan ge lite mer detaljer om det behövs för identifiering.

0 286 visningar
3 svar

Soppfråga

Camilla

21 aug 2010 kl. 12:27

Är alla soppor med gula rör och bruna hattar ätliga?

0 193 visningar
0 svar

Vilken vaxing är detta?

anithau

21 aug 2010 kl. 23:13

Kan ej sätta fingret på vilken vaxing det här rör sig om.

Kan jag få hjälp, blir jag tacksam.

0 194 visningar
0 svar

Vilken vaxing är detta?

anithau

21 aug 2010 kl. 23:13

Kan ej sätta fingret på vilken vaxing det här rör sig om.

Kan jag få hjälp, blir jag tacksam.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone