Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
http://www.holmenskog.com/main.aspx?ID=6a459515-55a0-4d4d-ab69-8ca791ea2b2c
Innehåller en del intressanta artiklar, bl.a. om andelen skyddad skog i Sverige, om biodrivmedel och kanske framför allt—- om Hällestads bergslag i norra Östergötland, där verkligt skogsbruk bedrivits i 800 år - och så ett recept på Rabarberpaj med italiensk maräng!
Är kantarellerna ovanligt tidiga i Umeåtrakten år? Igår fann jag en del som var en aning större än en femkrona, jag har aldrig hittat så tidigt förut. Till min stora glädje förstås.
På samma lokal som fjolårsfyndet i augusti
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=152032&fnr=1&sok=trollskägg&Start=0&Offset=50&9
hittade jag idag nya trollskägg på gång. Kuddarna var mycket stadiga men fjädrande.
Ska bli kul att följa skäggväxten.
Lokalen har inte blivit sämre av att jag hittade bl.a. bombmurkla där i våras!
Kanske en Cortinarius, som växte i kanten av ett kärr. Träd som fanns i närheten var gran, tall och björk. Går det att säga någonting om vad det kan vara? Samlad i dag så om det är en Cortinarius är det väl ganska tidigt, kanske kan vara till hjälp vid artbestämning? Bild 1 och 2 är samma svamp, 3:an växte några meter bort, men jag tror att det är samma art.
mitt sista svampinlägg idag;) troligtvis;)
hittade denna i mina föräldrars trädgård…skivorna är vad jag kan se vita och det stämmer ju inte direkt med champinjon…ser inte ens något rosa inslag i skivorna… men annars tycker jag den ser ut som en champinjon
börjar längta till höstsäsongen… de höstliga svamparna är jag bättre på;) men har gett mig den på att bli säker på en del av de tidigare sorterna i år
Hittade ganska många kantareller i bra storlek i Värmland utanför Karlskoga vid Våtsjön…. samt många små knappnålsstora… men flera var helt ok att plocka och steka hela till abborre:)
Hemma i Östergötland har jag dock inte hittat några än… men heller inte letat så mycket….
Hittade även en kantkremla, maskäten men dock, vid Våtsjön i Värmland på gränsen till Närke, är det inte lite tidigt med kremlor
Den sista för ett tag, jag lovar.
Såg denna på en stubbe ( gran ? ) samtidigt med de vita skivlingarna 26 / 6 och det enda jag kan komma fram till är bikakssvamp/ dyna.
Den slutsatsen drar jag bara för den rosa färgen som fanns, något för Jas som lyser med sin frånvaro, men det finns andra som kan förhoppningsvis.Vad är det ?
Det finns inte bara de sällsynta kronbrudarna och kronskålarna utan också den betydligt vanligare kronrosten, Puccinia coronata.
Vacker sådan hittade jag idag på årsskott, blomknoppar och blad på brakved, tidigare Rhamnus frangula, numera kallad Frangula alnus.
Bilderna visar en ung ”skålkorv”, två bilder på en mera utvecklad sådan och i serie 2 bilder på skålar på bladundersidor. Den sista visar hur ”högväxta” de små skålarna är.