Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 420 visningar
12 svar

Gulköttig storskål?

svampstaff

28 jun 2010 kl. 12:03

Blev lite fundersam på ett flisfält, väldigt stora gyttrade skålar upp till 15cm, men efter en stund blev dom gula i köttet?

0 426 visningar
12 svar

Ett par frågor?

svampstaff

2 jul 2010 kl. 21:08

Dom här känns inte riktigt bekanta?

0 399 visningar
3 svar

Nytt nummer av Holmen Skog & Virke kom i går.

Jan A, Uppsala

30 jun 2010 kl. 00:09

http://www.holmenskog.com/main.aspx?ID=6a459515-55a0-4d4d-ab69-8ca791ea2b2c

Innehåller en del intressanta artiklar, bl.a. om andelen skyddad skog i Sverige, om biodrivmedel och kanske framför allt—- om Hällestads bergslag i norra Östergötland, där verkligt skogsbruk bedrivits i 800 år - och så ett recept på Rabarberpaj med italiensk maräng!

0 221 visningar
1 svar

Kantareller

Åsa J Umeå

2 jul 2010 kl. 08:26

Är kantarellerna ovanligt tidiga i Umeåtrakten år? Igår fann jag en del som var en aning större än en femkrona, jag har aldrig hittat så tidigt förut. Till min stora glädje förstås.

0 350 visningar
1 svar

miniticka

greger

3 jul 2010 kl. 19:57

hej, hittade denna igår
denna miniticka växte på lite gammal
björkved. svampen var bara 4-5cm stor.
foten lite brunspräcklig längst upp
vid hatten.
bildkvaliten inte den bästa jag beklagar, men det kanske går att säga vad det är ändå?
(sommarticka?)
tacksam för svar

0 221 visningar
6 svar

kamskivlingar

Lena M

2 jul 2010 kl. 18:41

som jag har svårt att artbestämma.
Är det saffransgul kamskivling eller solblekta bruna ?

Jag har sett dem på två lokaler här i byn och de första växte på gräsmatta med björk i närheten.

De andra i hästhagen där både björk, gran och tall finns.
Är det samma art och vilken i.s.f

0 510 visningar
4 svar

Thelephora penicillata, trollskägg!

Jan A, Uppsala

30 jun 2010 kl. 19:57

På samma lokal som fjolårsfyndet i augusti
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=152032&fnr=1&sok=trollskägg&Start=0&Offset=50&9
hittade jag idag nya trollskägg på gång. Kuddarna var mycket stadiga men fjädrande.
Ska bli kul att följa skäggväxten.
Lokalen har inte blivit sämre av att jag hittade bl.a. bombmurkla där i våras!

0 291 visningar
4 svar

Skål på kulturen..

svampstaff

1 jul 2010 kl. 20:15

Besökte trehörningens masugn och kolmila för skojs skull, och där fanns några skålar bl.a, intressant område med mkt. tippad kol.
Bild 2-3 fanns i ett ex. en brungul ganska tunnköttig skål?

0 300 visningar
7 svar

Illa,illa..

svampstaff

30 jun 2010 kl. 20:13

Tillbringade ett par timmar på omberg idag, och det finns inte ens en hätta!
Lite skålar på bajs och ostronmusslingar, här måste bli regn och det fort!

0 197 visningar
1 svar

Små spikar

Karin W

1 jul 2010 kl. 18:07

Vad kan det här vara för små spikar? De växte på en låga nedsänkt i ett kärr. Hattbredd 2 mm, höjd ungefär 1 mm. Funderade på bäckspik men det är väl en betydligt större art, eller kan det vara början på sådana?

0 407 visningar
1 svar

Små gula svampar

Alf Pallin

1 jul 2010 kl. 21:08

Kantareller i Trönö Hälsingland. 1:a juli 2010, det finns hopp om ett bra svampår.

0 589 visningar
15 svar

Cortinarius?

Karin W

26 jun 2010 kl. 22:22

Kanske en Cortinarius, som växte i kanten av ett kärr. Träd som fanns i närheten var gran, tall och björk. Går det att säga någonting om vad det kan vara? Samlad i dag så om det är en Cortinarius är det väl ganska tidigt, kanske kan vara till hjälp vid artbestämning? Bild 1 och 2 är samma svamp, 3:an växte några meter bort, men jag tror att det är samma art.

0 1092 visningar
8 svar

vad är detta, en champinjon?

Kira

6 jun 2010 kl. 15:42

mitt sista svampinlägg idag;)  troligtvis;)
hittade denna i mina föräldrars trädgård…skivorna är vad jag kan se vita och det stämmer ju inte direkt med champinjon…ser inte ens något rosa inslag i skivorna…  men annars tycker jag den ser ut som en champinjon
börjar längta till höstsäsongen… de höstliga svamparna är jag bättre på;) men har gett mig den på att bli säker på en del av de tidigare sorterna i år

0 403 visningar
3 svar

Kantareller

Kira

1 jul 2010 kl. 11:13

Hittade ganska många kantareller i bra storlek i Värmland utanför Karlskoga vid Våtsjön….  samt många små knappnålsstora…  men flera var helt ok att plocka och steka hela till abborre:)
Hemma i Östergötland har jag dock inte hittat några än… men heller inte letat så mycket….

0 219 visningar
3 svar

Kantkremla

Kira

1 jul 2010 kl. 11:19

Hittade även en kantkremla, maskäten men dock, vid Våtsjön i Värmland på gränsen till Närke, är det inte lite tidigt med kremlor

0 363 visningar
3 svar

Vad är detta?

Nihad

1 jul 2010 kl. 15:06

Hittat en jättestor svamp som växer ur en trästubbe - ung. 25cm i omkrets! Vad kan det vara?

0 291 visningar
3 svar

Myxomycet

Lena M

30 jun 2010 kl. 10:01

Den sista för ett tag, jag lovar.

Såg denna på en stubbe ( gran ? ) samtidigt med de vita skivlingarna 26 / 6 och det enda jag kan komma fram till är bikakssvamp/ dyna.
Den slutsatsen drar jag bara för den rosa färgen som fanns, något för Jas som lyser med sin frånvaro, men det finns andra som kan förhoppningsvis.Vad är det ?

0 333 visningar
12 svar

Midsommardagsmorgonen..

svampstaff

26 jun 2010 kl. 15:51

Gav iaf. lite svamp, medans andra sov:)
Först vita i ren tallskog?

0 464 visningar
2 svar

Kronrost

Jan A, Uppsala

30 jun 2010 kl. 18:11

Det finns inte bara de sällsynta kronbrudarna och kronskålarna utan också den betydligt vanligare kronrosten, Puccinia coronata.
Vacker sådan hittade jag idag på årsskott, blomknoppar och blad på brakved, tidigare Rhamnus frangula, numera kallad Frangula alnus.
Bilderna visar en ung ”skålkorv”, två bilder på en mera utvecklad sådan och i serie 2 bilder på skålar på bladundersidor. Den sista visar hur ”högväxta” de små skålarna är.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/ex...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone