Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 190 visningar
0 svar

Årets

Jan A, Uppsala

26 jun 2010 kl. 23:54

gulnande musseroner var i år c 2½ vecka senare än förra året. Men de fanns iaf i ogräs och grus vid kökstrappan på ”riktiga” midsommardagen, 22/6. Nästa skörd om c en månad.

0 278 visningar
1 svar

prickmusseron

Lena M

26 jun 2010 kl. 19:30

Kan det vara den som jag såg idag i blandskog,
i.s.f väldigt blek ?

0 324 visningar
4 svar

GLAD MIDSOMMAR

Alf Pallin

25 jun 2010 kl. 11:06

Vill bara önska alla svampguidens besökare en synnerligen trevlig midsommar. En bild från en regnig dag när det plödsligt öppnades en lucka i molnen på kvällen.

0 257 visningar
5 svar

Som små trumpeter

Lena M

25 jun 2010 kl. 08:56

Någon som vet vad detta är för svamp som växte på murken, blöt stambit?
Svamparna var ca: 10-12 mm höga och den största 3 mm över hatten, färg ljust gulvita.

0 399 visningar
9 svar

En fundering.....mindre hackspett

anithau

23 jun 2010 kl. 20:44

Vet någon hur vanligt förekommande mindre hackspett är häruppe i Västerbotten/Umeå.

Jag såg en idag och jag tror att den hade ungar i närheten, den blev galen när jag kom för nära.

0 339 visningar
12 svar

Vad är det här?

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 20:45

Det fanns en hel koloni i Karl-Johansbacken idag. Den som tror sig veta kan väl ligga lågt ett tag…

0 223 visningar
5 svar

Underbar Midsommar..

Madde Småland

25 jun 2010 kl. 09:40

..önskar jag er alla.

Har haft dåligt med tid att besöka guiden men vill iaf ge er alla en hälsning och hoppas att ni får det som ni önskar nu i midsommar:)

0 265 visningar
1 svar

Fynd - idag

anithau

25 jun 2010 kl. 13:57

Hittade dessa på tallåga.
Storlek max 1mm.
Vad??

Hittade även året första tallkallar, 3 st samt en björksopp. Alla hade torkat - men det var definitivt årets.

0 156 visningar
0 svar

Testing..........

anithau

25 jun 2010 kl. 13:43

Jag har fått tjall på bildprogrammet - måste kolla om bilden går att öppna

0 374 visningar
1 svar

Njuta av dom första "Bleke"...

Egon

25 jun 2010 kl. 11:39

Istället för sill ska jag njuta av dom första Bleka kantarellerna + Finluden stensopp. GLAD MIDSOMMAR TILL ALLA

0 332 visningar
3 svar

Fundering inför midsommarafton.

Bo Reyer

24 jun 2010 kl. 19:43

Hur är det egentligen?
Kan jag lägga sju kantareller under kudden i morgon natt, eller måste det vara sju olika arter?
Eftersom jag vill ha en framgångsrik svampsäsong vill jag gärna veta.

0 376 visningar
7 svar

Mörksporig art

Karin W

22 jun 2010 kl. 21:57

Denna dök upp vid rensning av trädgårdslandet idag. Jag blir inte klok på den. Den har mörka sporer och rödlila skivegg. Tacksam för förslag.

0 473 visningar
3 svar

Två hättor, triviallövskog ?

NadaL, Umeå

23 jun 2010 kl. 20:43

Serie 1.

En liten,vacker hätta,växte på en begravd lövpinne (troligen salix eller hägg).
Hatt 0,7 cm i diameter.Fot 3 cm lång,1,5 mm tjock.Foten under lupp vackert olivgul och svart randig och blir helt svart vid torkning.

0 658 visningar
1 svar

Shiemji - var hitta?

Päivi Heinonen

24 jun 2010 kl. 08:23

Hei!

Det har varit mycket skrivande om den svenska studien av hon-shimeji här i Finland de senaste dagarna. Till exempel var det i går en artikel i Helsingin Sanomat.

http://uutiset.msn.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lapista+l%C3%B6ytyi+arvokas+sienilaji/1135258097030

Man skulle nu gärna vilja veta var man ska söka denna sienet (svamp). Kan någon här ge råd om vilken tid på året och i vilken skog den lättast hittas?

0 750 visningar
8 svar

Vargmjölk i olika stadier - och annat -

Jan A, Uppsala

20 jun 2010 kl. 18:53

på en rätt färsk granstubbe, övervintrad bara en gång.
Första serien från i går fm, först översiktsbild, sen de två ”maskliknande” sakerna. Det violetta i ders bildöverkant (svamp eller kanske ägg?) upptäckte jag först nyss på datorskärmen och gjorde en givetvis suddig delförstoring!

0 628 visningar
14 svar

Stor brandbläckis mm

svampstaff

22 jun 2010 kl. 11:36

Hittade jag på morgonturen, innan häckklippniong stundar:(

0 286 visningar
4 svar

Artportalen

Frida T

23 jun 2010 kl. 14:07

Jag kommer inte in på artportalen alls. Är det fler eller är det bara jag som har det problemet?

0 493 visningar
9 svar

Silttallskog

Skogsfrun i Obbola

22 jun 2010 kl. 07:44

I sandtallskogar brukar ju svampfloran vara intressant. Men hur är det egentligen med tallskog på sedimentmarker med lite finare kornstorlek - silt? Brukar svampfloran få samma karaktär där, eller blir den mindre intressant? Marken blir ju inte lika torr som på sandmarkerna, och det kanske är avgörande? Det finns en del siltområden längs Norrlandsälvarna nedanför HK, och jag började fundera på saken när jag hamnade i en sådan skog häromsistens. Här på Svampguiden finns ju folk…mer…

0 364 visningar
13 svar

Den här kan jag inte....!

anithau

20 jun 2010 kl. 18:18

Hittade denna lilla plutt på en tunn kvist som tillhör ett lövträd, troligast al. Svårt att avgöra, även svår att fota.
Den är vit, jag fick en känsla av lite genomskinlighet. Kunde inte se om det fanns någon fot.
Storlek: 0,5 cm
Vet någon, blir jag glad.

0 382 visningar
3 svar

Våra årsförstlingar

Jan A, Uppsala

22 jun 2010 kl. 07:35

I går kom hundpatrullen hem med årets första, inte stora men många. (En, två, många!)
Och i morse hittade jag årets första björksopp i gräsmattan. Men jag var inte först - och det var faktiskt inte spanjorerna heller!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone