Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 571 visningar
1 svar

Uppföljning. Tickmussling?

Enelie, Linköping

14 apr 2010 kl. 10:11

1 år senare.
Jag fick förslag på ev. Tickmussling på den här förra året.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=142006&view=open&fnr=1

Den verkar växa långsamt men har utvecklat sig.
En del har utdragna porer.
En del har små hattar, ca. 1 cm.
De största rundade porerna på hattarna är 1 mm.
Jag antar att det fortfarande lutar mot Tickmussling eller kan det vara något annat?

0 217 visningar
3 svar

Hallansås/Vallåsen 04-12.

"JAS" Helsingborg

13 apr 2010 kl. 08:42

Nej det gick inger bra denna vår med “snösmältningskants” levande myxomyceter tyvärr. Efter 15-20timmars krypande, sökande med lupp och makroobjektiv så blev det inte en ända myx :(. Däremot blev det lite andra saker, några fågelbajsar och lite annat som lurade mig att tro att jag hittat “plasmoider” men icke sa Nicke! Serie 1 är i alla fall något som lurade mig ordentligt innan jag hittade några som kommit lite längre i utvecklingen. Men vad tusan är det?

0 850 visningar
8 svar

Tuvad mörkskivling?

Svampsmurfen

13 feb 2009 kl. 01:25

Idag när jag köpte en gammal bok av Bengt Cortin, så läste jag att det finns en svamp, kallad Tuvad mörkskivling, Psilocybe spadicea och ska vara en god matsvamp, något som jag aldrig har hört talats om, eller hittat i någon svampbok.

Någon som känner till den?

0 209 visningar
8 svar

Ett Klick, Ett Klick!!!

"JAS" Helsingborg

4 apr 2010 kl. 18:47

Det Klickas alldeles för lite, bara 3165 klick igår!!!! Alldeles för dåligt, kom igen nu.

0 823 visningar
6 svar

Smultronkantarelltårta

Eva i Piteå

11 apr 2010 kl. 23:01

Här hos mig i norra Sverige ligger snön fortfarande djup, vilket medför att det är dåligt med svampfynd. Därför var det extra roligt med denna fina smultronkantarelltårta, som min sonhustru bakat till mig på min födelsedag. Gissa om jag blev glad, den var även jättegod.

0 257 visningar
7 svar

Skålar idag +fråga

Enelie, Linköping

12 apr 2010 kl. 14:18

Idag var jag ute och sökte efter 3 arter skålar och fann 2 av dem.
Legeskål och Kotteskål.
(Mina första ex. av båda fö.)
Kotteskålen verkar inte ha så bra ‘spridningseffekt’. Endast 1 st. kotte på ca. 1 ha granskog.

Svart vårskål lyste däremot med sin frånvaro än.

Bild 3:
Hittade någon sorts påväxt på en grankotte.
Någon som en idé om vad det kan vara?

0 274 visningar
3 svar

Årets första kantareller

Helena A

12 apr 2010 kl. 17:26

Jaha, så var då årets första kantareller hittade!!!
Fast egentligen är de nog sen förra året och klarat sej bra under snön.
Trodde inte att jag såg rätt när svamphunden började markera.
Stenmurkla tittade jag efter så det tog en stund innan jag såg vad han menade.
De finns på Sörmlandsleden etapp 22

0 223 visningar
4 svar

Dagens ???

Gula

12 apr 2010 kl. 21:42

Växte på en hög (drygt 2m) tallstubbe. Och jag har som vanligt inte en aning om vad det är!

0 218 visningar
5 svar

Jippie, Ny lokal

BirgittaD

12 apr 2010 kl. 13:49

för scharlakansvårskål, ca 10 fruktkroppar.

0 274 visningar
3 svar

Skinn, orange?

Enelie, Linköping

12 apr 2010 kl. 14:52

Litet och tunt.
Troligen på tall.

0 235 visningar
4 svar

Lite helgfynd

Tina Nordberg

11 apr 2010 kl. 21:47

Har varit ute hela dagen och letat
vårskålar de där vackra röda sch,
men icke!
Hittade en hel del annat. Gubben och jag tävlade, han skådade fåglar o jag svamp. Det blev ett 30-tal flygfän och 51 svamparter.
Nu gäller det bara att namnge dem.
De här går rätt bra.
Läderskål
Aspskål
Ekticka (tror jag)

0 470 visningar
3 svar

Årets största stenmurkla

Jan A, Uppsala

12 apr 2010 kl. 14:47

Men de ‘gångvägsavståndiga’ bombmurklorna är ännu under isen - eller åtm. vattnet…

0 230 visningar
4 svar

På fallen Asp

Lill, Skellefteå

12 apr 2010 kl. 13:42

Plumsade genom djupsnön några meter in i skogen till en fallen Asp.
Hade turen med mig. Hittade två tickor. Någon som kan ge mig ett namn på de?

0 308 visningar
6 svar

Vad sitter fast i svamphatten?

Dotter till honom

10 apr 2010 kl. 23:37

Jag och min far var ute och plockade/ letade svamp i en bokskog för typ ett år sedan. Mitt i allt bråte av kvistar och löv såg jag en stor svamp (eller ja, en ganska klen stam men en kraftig hatt). Så jag gick närmare för att se vad det var och till min förvåning ser jag att något har vuxit fast i svamphatten. Kan det vara ett frö? eller en nöt? I don’t know, you name it.

0 222 visningar
1 svar

Vårtecken!

Lill, Skellefteå

12 apr 2010 kl. 11:55

I dag såg jag årets första tofsvipa. Det kallar jag vårtecken!
Fast jag tror den kommer att få det lite tufft. Snön ligger fortfarande 2-3 decimeter tjock på åkrarna.

0 368 visningar
2 svar

Kantareller i norrbottensfjällen?

Lappgumman

12 apr 2010 kl. 10:48

Jag undrar om någon vet om man kan hitta kantareller i norrbottensfjällen runt polcirkeln?

0 948 visningar
12 svar

Ticka eller kantöron?

Gula

11 apr 2010 kl. 19:41

Hittade två fallna jättar (granar) idag som var nedlusade med kantöron! Men när jag gick runt och lyfte lite på en barkbit som satt delvis lös, hittade jag den här tickan! Eller är det också kantöra??

0 414 visningar
9 svar

Yes, vårskål

Lena M

11 apr 2010 kl. 17:43

Har nyss varit en liten sväng här hemmavid och där stod ett 15-tal skönheter. Undras hur det blir på mitt ” riktiga ” stället om en vecka eller två ( när snön sjunkit undan ), nu går det fort med solens hjälp :))

0 470 visningar
18 svar

Vojne, Vojne - ny lokal i sikte

anithau

10 apr 2010 kl. 14:37

Tröttnade på att vänta att snön ska försvinna. Drog iväg.
Vad hittar jag nästan på en gång - jo en ny lokal med trollhänder.
Tyvärr för mycket snö, kunde inte undersöka ordentligt. Så skulle jag då försöka bestämma trädslaget. Tvillrig i huvet. Jag får det till al, kan det vara möjligt. Alkottar fanns, bifogar bild på det.

Vandringen fortsatte och det fanns både smått och gott. Det ser lovande ut trots all snö.

0 238 visningar
2 svar

Går det att säga vad detta är??

anithau

11 apr 2010 kl. 19:41

Fanns på en björk i en urgröpning i stammen.
Vet någon?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone