Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 318 visningar
4 svar

Rhizopogon

Skogsfrun i Obbola

20 nov 2009 kl. 13:54

Är det någon som har tillgång till en nyckel för svenska arter av detta släkte, antingen på nätet eller som pdf?

0 509 visningar
3 svar

Hur går det till / mycel

"JAS" Helsingborg

1 dec 2009 kl. 14:18

På senare tid när jag har varit och “kravlat” efter myxomyceter i förnan så dyker detta mycel (se bilden) upp rätt ofta. Det kanske inte är så bra att rota upp mycelen men lite kanske man kan leta reda på och fota eller kolla i mikroskop och då borde man göra detta i anslutning till att det finns en svamp som går att artbestämma i anslutning till mycelet så kanske man kan lära sig något nytt men man bör så klart gå varsamt fram så man inte skadar svamptillgången. Detta är ka…mer…

0 230 visningar
6 svar

Nåt annat

Mats Björkqvist

30 nov 2009 kl. 21:51

Jag är lika dålig på svampar som på att fotografera tyvärr. Kanske lär mig nåt någn gång.

0 196 visningar
0 svar

Torkad svamp, volym?

Göran

1 dec 2009 kl. 20:32

I ett recept står att jag ska ha 200 gram trattkantareller. Jag har massor av torkade sådana, men hur mycket torkad ska jag ta för att motsvara 200 gram färsk?

0 686 visningar
3 svar

Natur och trädgård

Jan A, Uppsala

1 dec 2009 kl. 11:37

Här finns en del att läsa om mistelodling, amaryllissådd, mördarsnigelbekämpning, hot mot lövträd m.m.
http://www.naturochtradgard.se/smattogott_mistel.html

0 900 visningar
1 svar

Kan Fläckig bitterskivling?

Egon

1 dec 2009 kl. 18:02

va lite fjällig el. småtrådig som denna? Växer på tallpinne. 50mmbred.

0 304 visningar
5 svar

"Gummiskivling"

Mats Björkqvist

30 nov 2009 kl. 21:46

Ser gummiaktig ut på bilden, som tyvärr blev lite mörk och dom andra bilderna blev suddiga.
Är det ändå nån som kan arta denna åt mig?

0 277 visningar
0 svar

Rimbachia

Tony S

1 dec 2009 kl. 16:51

Hans v E nämner Rimbachia bryophila, luden mosskåsa i Karin W:s tråd “Två lite udda”.
Idag hittade jag under en lavinventering på en kyrkogård en Rimbachia som ev. kan vara den arten. De växte på guldlockmossa på en rejält mossig grov levande alm. Endast millimetrar ifrån fruktkropparna fanns även alléskruvmossa, men jag tror inte denna användes som substrat. Fruktkropparna var jämnt runda skålformade, utan fot, luden vit utsida, tämligen jämnt hymenium endats svagt småkornig…mer…

0 511 visningar
1 svar

Knepig svamp

Arne

1 dec 2009 kl. 14:18

Hittade dessa på Järvafältet/Sollentuna/Uppland
2009-11-25
Gran och blandskog.
Ljusa skivor…

0 233 visningar
0 svar

Marklevandeticka2

Göran Frisk

1 dec 2009 kl. 09:53

En bild till skulle vara med!

0 268 visningar
0 svar

marklevande ticka

Göran Frisk

1 dec 2009 kl. 09:47

Hej hittade den här marklevande tickan i blandskog i Norduppland, Månkarbo. Någon som har en ide vad det kan vara?

0 385 visningar
9 svar

Hur går det till.....

Ewa lilliesköld

29 nov 2009 kl. 19:21

Har sett att det rapporteras in fynd av 1 eller flera mycel av olika arter på Artportalen, jag bara undrar hur man gör när man artbestämmer ett mycel?

:D

0 203 visningar
4 svar

Solar

Tina Nordberg

30 nov 2009 kl. 22:39

Nu ska vi piggas upp, bort från det gråa trista. Här kommer lite solar.

0 2110 visningar
8 svar

Japanska namn

Per Grunditz

27 nov 2009 kl. 11:20

Här är en utmaning. Jag har köpt japanska udon nudlar med svamp. De innehåller hela sju sorters nyttiga svampar men jag lyckas inte identifiera alla sju. Har sökt på nätet utan framgång och jag har skrivit till tillverkaren och den engelske importören men har ännu inte fått svar. Någon med en japansk svampbok? :-)

Så här ser listan ut:

Maitake (Grifola frondosa) Korallticka

Kiirotake ?

Chakitake ?

Shiitake (Lentinula edodes) Shitake

Red Reishi (Ganoderma lucidum) Lackticka
...mer…

0 373 visningar
10 svar

Två lite udda

Karin W

29 nov 2009 kl. 20:52

Åtminstone för mig. Den första växte på undersidan av en allåga i ett strandsnår. Är det en slemsvamp eller vad?

Den andra växte direkt på mossor som växte på en klippa i samma strandsnår. Det såg jättemärkligt ut. Vad jag kunde se växte den bara på takmossa (Syntrichia ruralis)

0 468 visningar
7 svar

Novemberfrågor

Fritjof Gbg

29 nov 2009 kl. 18:17

Här kommer några jag undrar över.Första och andra bilden från gammal tallskog,tredje på bok

0 281 visningar
4 svar

Dagens svamp

gunhild i Kåddis

26 nov 2009 kl. 22:50

Såg massor med frostvaxingar i dag kanske jag måste dit och plocka till en soppa….
Och så här såg bilen ut i går efter svampturen då hade jag ändå rengjort vindrutan för att kunna köra hem.

0 433 visningar
4 svar

Vit ticka

Tina Nordberg

30 nov 2009 kl. 09:06

på undersidan av en gammal granlåga.Det var flera ca 50-60 cm långa. Den här är ca 8-10cm.
Kändes ganska hård o seg.Inte lätt att lossa. Ändrade inte färg vid skrapning.
Behöver hjälp.

0 467 visningar
2 svar

Valkticka bl.a

svampstaff

30 nov 2009 kl. 15:40

Den hade jag inte innan, lite besvärlig då den var omgiven av vatten.
Alla svamparna är från björkskog/park, bild2 ser ut som nån musseron, bild3 vet ej, men dom var stora hårda och i fint skick?

0 203 visningar
1 svar

Violer igen

gunhild i Kåddis

30 nov 2009 kl. 15:51

Visst är dom vackra men svåra att bestämma om det är ticka tanding tagging mussling eller nån kombination.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone