Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 316 visningar
4 svar

Dagens mussling!

gunhild i Kåddis

26 okt 2009 kl. 13:39

Vet redan av Fridas svar att det är vintermussling. Det var massor av dem på en tall-låga där jag plockade trattkantareller i dag. Det är roligt att se att dom kommer nu igen efter frosten.

0 419 visningar
10 svar

Har frågetecken kvar.

svampstaff

26 okt 2009 kl. 20:00

I kameran, bara lite!
Kan det kanske vara gullticka på tall 1:an?
2:an får stubbhorn se ut hursom helst? växte direkt på marken i bokskog.
3:an har jag inte en susning om vad det är?

0 467 visningar
8 svar

Tickor på oxel

Håkan

25 okt 2009 kl. 20:13

Hittade en mängd tickor på en oxel i Karlskoga, någon som kan hjälpa med?
Samt om den är en parasit eller?

0 353 visningar
4 svar

mussling ?

Frida T

26 okt 2009 kl. 09:52

Dessa pyttesmå musslingar växte på en granstubbe. Tyckte först de såg ut som violettgeleskål, men när jag tittade närmare var det små små musslingar! Bildernas färg vart ej riktigt rätt, mer lila/brun.  Någon som vet?

0 562 visningar
8 svar

Tre svampfrågor

SvenD

26 okt 2009 kl. 16:19

1. Nagelskivling förmodar jag men vilken art kan ha denna tvådelade platta fot (gällde alla exemplaren!)
Mörk nagelskivling?
2. Kan detta vara stubbläcksvamp trots att den växte på “öppen” gräsmatta?
3. Vilken hätta har så här karakteristisk hatt? Rynkhätta?

0 342 visningar
5 svar

Innan regnet kom

Lena M

26 okt 2009 kl. 13:37

hann jag till en mindre granskog, där ligger också ett litet träsk med d.i.v på grenar / stammar av al. Jag tror att det kan vara

1. vedplätt
2. brun eller sockerkrös
3. ingen aning

Det sistnämda växte på både stammar och grenar.
I området fanns också rökslöjskivling, blåmusseron och vinterskivling.

0 288 visningar
2 svar

Svamp på stubbe

Hasse

26 okt 2009 kl. 16:54

hej alla glada svampplockare,
vad tror ni om denna, vad kan det vara månne? Svampen är från Nyland och kortet tagit i början av aug.
Tackar

0 364 visningar
3 svar

Inocybe?

Karin W

25 okt 2009 kl. 22:14

Jag gissar vilt. Kan detta vara en Inocybe?

0 310 visningar
10 svar

Rödgul ticka/ skinn på tallåga

Frida Snell

23 okt 2009 kl. 17:08

Hej! Jag fann denna ticka/ skinn på en barklös tallåga i Älvsbyns kommun. Den är mjuk, rödgul, skiftande i vitt, med till synes grunda porer. Är det någon som vet vad det kan vara för svamp?

0 426 visningar
5 svar

Liten dvärgbroskskivling?

Karin W

25 okt 2009 kl. 20:18

Den här lilla svampen växte på ett eklöv (på nerverna). Jag tycker det mesta verkar stämma för dvärgbroskskivling, utom storleken. Den är betydligt mindre än de mått som står i böcker jag har. Hatten är ca 2 mm och foten 5 mm hög. Är det dvärgbroskskivling eller kan det vara något annat?

0 295 visningar
3 svar

Kan detta vara sant???

Tveksam

25 okt 2009 kl. 19:46

Svamp som säljs för 37 000 kronor kilot, kan detta verkligen stämma?

Hoppas att någon blåstjärna eller annan kunnig kan reda ut detta.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2009/10/photo-niclas-bergius-matsutake-sold-at.html

0 569 visningar
10 svar

Lite från dagen.

svampstaff

25 okt 2009 kl. 19:32

Blev en liten sväng i urkväder, finns en hel del kvar ännu.Den första tror jag mig inte sett förut?

0 694 visningar
7 svar

olika skålsvampar

Lena J

26 aug 2009 kl. 21:32

Hittade dessa vid kanten av en skogsbilväg igår, mönjeskål och någon ögonskål gissar jag.
Barret finns med som storleksjämnförelse!.
Sista serien,vid eldplats.

0 291 visningar
2 svar

Inocybe 2?

Karin W

25 okt 2009 kl. 22:29

Jag försöker få ordning på släktena. Den här ser ut att kunna vara en Inocybe. Ja eller nej? Andra förslag?

0 272 visningar
1 svar

Kalkbro, slut för säsongen.

Lars Ekqvist

25 okt 2009 kl. 13:12

Det här vet jag inte vad det är.
Någon som gör det?
Jag tänkte att det var en spinkig musseron men hittar ingen som passar.

0 264 visningar
3 svar

? på stubbe

Karin W

25 okt 2009 kl. 21:03

Tacksam för hjälp med denna, vet inte ens vilket släkte det är. Den växte på en stubbe. Skivorna är rosa, men sporpulvret vitt.

0 430 visningar
8 svar

Minisvampar

Lena M

25 okt 2009 kl. 06:47

Vad är det som växer i hjulspåren efter skogsmaskin, avverkad barrskog?
Tyvärr får jag inte till någon skarp bild men de är aningen skålformade, 2- 3 mm och fanns från gult till skarp orange.

0 418 visningar
5 svar

Rökslöjskivling

Alf Pallin

25 okt 2009 kl. 14:00

Torka rökslöjskivling, någon som har provat?

0 236 visningar
0 svar

svart trumpetsvamp

Olle i Märsta

25 okt 2009 kl. 21:10

Jag och min flickvän var ute idag och plockade trattisar,kantareller,rödgul -och svart trumpetsvamp.(Rosersberg,Arlanda)11kg på 4 timmar.Ett par av de svarta var 19cm höga och 9cm breda i tratten!!Någon som plockat större?

0 294 visningar
0 svar

dvärggullhorn?

svampstaff

25 okt 2009 kl. 21:10

Kan det vara det?På gran.
Och skinn (typ). på gran.
Sista vet jag inte om det är nåt missbildat gullhorn?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone