Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Har torkat trattisar men dem blev väldigt svarta och det luktade lite illa även när dem var helt torra och låg i glasburken.Hade dem i ugnen ca ½ timme i 50 grader. Tills jag läste att det inte var bra att torka i ugnen. Går dem att äta ändå? Nästa ggn så låg dem på ett tidningspapper och torkade och blev bruna och luktade ej illa alls. Hur vet man när man har misslyckats med torkningen. Det är första gången som jag både plockar och torkar svamp. Tacksam för svar.
Jag tycker om att göra “trattis-mjöl” av mina trattkantareller och har bara mortel att tillgå. Tidigare säsonger när jag gjort det så har det tagit mig jättelång tid plus att trattkantarellerna tenderat sprätta utanför morteln runt i hela köket.
Mitt tips som sparat mig mycket tid denna säsong är:
1. “Förkrossa” trattisarna i handen.
2. Lägg in förkrossen i ett melitta-filter (såklart gärna oblekt)
3. Lägg ner melitta-filtret i morteln och gå lös på filtret m svamparna….mer…
Skulle du kunna kika in på min tråd “Frågetecken på Alm o Lönn” ? Kan trådticka växa på död Lönn gren? http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=166408&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&12
Tack på förhand
Eftersom jag inte har fått banka mig för bröstet på hela hösten kommer här en liten skrytis. Rökslöjskivlingarna går verkligen till nu, brunsopparna följde med av bara farten och det var “ena” riktigt fina. Ett par timmar på “åsen”, tror inte jag kom mer än ett par hundra meter från bilen. Inga rariteter men här varit riktigt dåligt så nu är man gla igen..
En kompis till mig hittade en “stolt fjällskivling” på sin kompost. Kan den verkligen växa på komposter? Jag sa till henne att vara försiktig men då hade hon redan ätit upp den, och mår enligt uippgift bra.
Hej,
tänkte fråga nån snällt och kunnig…Jag hittar ofta mycket trattisar, både i Värmland och runt Borlänge. Men jag såg aldrig nåt enstaka rödgul trumpetsvamp.Kan det bli så att dem växer i annat mijlö och därför ser jag inga? Eller kan dem bli ganska lika med trattisar,så jag märker ingen skillnad? Tack så mycket för tipset. PS.Jag plockar trattisar mest i lite blöttare granskog, helst på mossigt mark.
Hur stor är den största/tyngsta kantarellen ni plockat?
Största kantarellen vi hittade i år vägde 150 g.
Några bilder från söndagens rekande inför eftermiddagens svampkurs.
Kan det finnas nåt nu efter frostnätterna?
Första bilden…vad är det som glimmar bakom eklöven?
Sen inte mycket mer, men en ganska rolig skylt i skogen, vid kanten av den utdikade f.d. Markasjön, lite sydost om Örebro.
Men inte en matsvamp inom en 100-meterradie! Kan man stämma nån för falsk marknadsföring?
PÅ stubbe längre ut i sumpig granskog på f.d. sjöbottnen.
Vad kan det vara?
Jag tror jag hittade min första gifthätting igår - i en trattkantarellskörd. Nu rensade jag noga, så det var ingen fara… Men när jag läste på i böckerna så kunde jag inte låta bli att undra hur det egentligen är med denna hättings giftighet. Cortin ska ha menat att det var en fin matsvamp, och han sägs ju ha provsmakat allting själv. Är det någon som vet hur mycket gift det egentligen är i en gifthätting? Brukar det inträffa förgiftningar?
Hej, hittade ett flertal (tjugotal) sådana här i olika uppväxtstadier under en stor gran som jag har på tomten.
Först när jag såg dom på håll så trodde jag att det var stolt fjällskivling men det var det ju inte då de hade bruna skivor på undersidan och saknade kragring.
Den på bilden har en hattdiameter på 11cm och foten var ungefär lika lång.
Hade varit kul att veta vad det är för sort.