Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 355 visningar
2 svar

Cesium och Bequereel i Svamp

Peter i Stryn

17 sep 2009 kl. 20:23

Hej
Hur ser det ut med nedfallen efter Tjernobyl(1986)?
Är på tapeten här i Norge i dagarna iallafall!
Har inte cesium en halveringstid på 30 år?
Testas svampen i Sverige för olika ämnen?

0 291 visningar
3 svar

Vad?

Birgitta L

20 sep 2009 kl. 08:47

Vad kan detta vara? Tycker den har åsar, men har svårt att hitta något i kantarellsläktet som skulle passa.

0 310 visningar
2 svar

Örsopp?

Oscar

19 sep 2009 kl. 21:56

Jag har hittat denns sopp som jag trodde var örsopp, men har nu blivit osäker då jag set örsoppar på bild. Den är plockad i barrskog, växer i grupp mycket tätt, hatten mycket seg och mjuk som skumgummi. Har jag plockat de jag tror?

0 398 visningar
4 svar

Vacker skivling

gunhild Nordås

19 sep 2009 kl. 21:04

Den här såg jag i dag på en skogspromenad.

0 329 visningar
4 svar

avkokta riskor

guza

19 sep 2009 kl. 20:18

ska skogs- eller skägg-riskor bli delvis blågröna efter avkokning eller har jag förväxlat nån av de med nåt annat? saften var vit på båda

0 315 visningar
1 svar

Örsopp?

Oscar

19 sep 2009 kl. 22:09

Lägger in en bild till

0 307 visningar
5 svar

Dagens fynd

gunhild Nordås

19 sep 2009 kl. 21:06

Vill visa några från i dag.

0 327 visningar
3 svar

Vad heter tickorna?

Lis

19 sep 2009 kl. 08:12

Den första, stor som svampkorgen.
Den oranga 5 cm.
Jag undrar om den sista lilla gulröda är nån
sorts fingersvamp?
Tacksam för svar.

0 381 visningar
4 svar

Kantarellår 09

Totte Gbg

18 sep 2009 kl. 22:11

0 315 visningar
1 svar

Rödgul trumpet

Alfa

19 sep 2009 kl. 21:28

Nytt försök :-)

0 245 visningar
0 svar

Rödgul trumpet

Alfa

19 sep 2009 kl. 21:27

Visst är den vacker!

0 936 visningar
11 svar

Ovanlig röd sopp

Birgitta Andersson

18 sep 2009 kl. 22:56

Vad är detta för en sopp? Har inte hittat i någon svampbok.

0 237 visningar
0 svar

Rödgul trumpetsvamp

Alf

19 sep 2009 kl. 21:10

Visst är dom vackra!

0 304 visningar
2 svar

öst - väst

Maria J

19 sep 2009 kl. 10:20

har tillfälligt bytt östkusten mot västkusten, som svampkonsulent känner man sig helt förvirrad, måste ut i skogen, finns i området Landvett - Mölnlycke, finns det någon som kan ge bra tips vart jag skall ta mig för att överraska värdfolket med lördagssvamp(de plockar inte själva svamp) Tack på förhand!

0 607 visningar
20 svar

Gifthätting?

NadaL, Umeå

19 sep 2009 kl. 09:56

Serie 1.

Hoppas att vi äntligen hittat gifthätting, eller?
Växer vid stigen på en granlåga.

0 1994 visningar
13 svar

Linköping, svampsäsongen

Jonas Linköping

14 sep 2009 kl. 14:16

Börjar trattkantareller, rödgul, svarttrumpet, gula kantareller, fårticka mm att ta slut i skogarna kring linköping för er som plockar härkring?
I “mina” skogar där jag går börjar det se ganska så tort ut. Nästan alla av ovanstående svampar har torkat ut just i dom skogarna i alla fall. Var en sväng uppe i Vidingsjö, jag och alla andra “fotbollslag” med svampplockare… Där såg det lite bättre ut dock så kanske är det skog till skog.

mvh Jonas

0 684 visningar
6 svar

champignondoft

Cora Falkman

19 sep 2009 kl. 09:32

Varför envisas författaren till svampguiden med att beskriva champignonens doft som en doft av mandel? Dom luktar ju anis eller lakrits och är mycket lätt att identifiera. Underbar doft för den som gillar den, förresten

0 841 visningar
20 svar

Generell info.

Benny

16 sep 2009 kl. 17:36

Jag vet att sådan info finns att söka, men vore trevligt med ett “samlat” enkelt svar här.

Alltså, generell beskrivning, vad är en tråding, spindling, riska, sopp, skivling, riska kremla osv ???

Förstår att det inte går att inbegripa allt, men några enkla raka ledtrådar till dessa ?

Tack på förhand.

//Benny

0 330 visningar
1 svar

inte vårtig röksvamp?

fritzmüllweiser

19 sep 2009 kl. 18:02

Hittade en vårtig röksvamp som var gröngul på insidan med andra ord inte en vårtig röksvamp. De är ju vita i köttet vad kan det då vara?

0 498 visningar
23 svar

Rapport Småländska höglandet

"JAS" Helsingborg

18 sep 2009 kl. 09:52

Efter Ramkvillaskogarna blev det en tur till ett område straxt öster om Nässjö. Hittade ca. 3 kg små trattisar och så en del roligheter och ? så klart. Serie 1. Interiör och 2 svamparter, vilka?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone