Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 329 visningar
7 svar

Musseron

Anders

3 sep 2009 kl. 20:00

Vilken musseron är detta?

0 369 visningar
2 svar

Diplomerad Svampplockare

Katrin Tyringe

5 sep 2009 kl. 21:46

Det var någon som skrev om diplomerad svampplockare o la ut en länk om den.Kan någon vara snäll o göra det igen för jag hittar inte den. Tack

0 352 visningar
6 svar

Vad är det för sorts svamp?

Lis

5 sep 2009 kl. 22:09

Tror att den första är en sopp, hatten liknar mocca, växer mellan björk och gran, höjd 6cm dia hatten7cm. Mild smak.
Den vita runda, dia 6 cm höjd 7 cm, växer vid björk och vide.
Den sista har brun hatt, foten går
i orange och skivorna är grå, dia hatten 5 cm, höjd 8cm, växer vid tall, björk och körsbärsträd.

0 276 visningar
2 svar

Fingersvamp, ej ramaria?

Alf Pallin

5 sep 2009 kl. 18:13

Hittade denna idag, växte invid tall i blandskog med löv, asp och björk samt gran i närheten. Fuktigt ganska örtrikt möjligen kalkhaltigt fanns rödgul och svart trumpetsvamp intill samt mycket blad av blåsippa mm. Hjälp med bestämmning släkte, art?

0 634 visningar
4 svar

Vad är det för slags svamp?

Martin Oscarsson

5 sep 2009 kl. 15:03

Hej.I granskogen bland kantareller växer dessa svampar i massvis. Kan ej hitta dom i svampboken. Undrar vad det är för något och om man kan äta dem. Luktar lite nötigt o friskt. Har ingen fot och tunna små skivor som löper längs med svampen ner mot där den sitter fast. Den är fast i köttet. Flera växer i varandra. Hittat på Orust 4/9-09. Jättetacksam om nån kan svara. Martin.

0 252 visningar
1 svar

Orange kantarell?

Marie

5 sep 2009 kl. 12:15

Jag blev lite fundersam nu efter jag plockat och rensat vanliga gula kantareller.
Har några kantareller som inte ser ut som vanliga kantareller. Jag är inte direkt svampkunnig, men så mycket kan jag se, att dom är mer orange i färgen, men det som utmärker sig mest är att åsarna är förgrenade och att kanterna är tunnare och mer oregelbundna än på dom andra kantarellerna.
Kan det vara orange kantarell? Bor i Dalarna. Har inte möjlighet att bifoga bilder nu men har dom på kameran. ...mer…

0 299 visningar
2 svar

Uppsalabor,

Jan A, Uppsala

5 sep 2009 kl. 19:06

kolla Uppsala Svampklubbs program för Svampens dag i morgon söndag;
http://www.uppsala-svampklubb.net/program.html
Kom och var med och/eller besök den fina svamputställningen på Fytoteket!
(Har just varit ute och plockat en hel del nytt som ska dit.)

0 197 visningar
10 svar

Vilken flugsvamp?

Ewa lilliesköld

9 jul 2009 kl. 22:00

Kan det vara lömsk, panter eller vad? I Barrskog!

0 264 visningar
2 svar

Vad är detta?

Lindskoug

5 sep 2009 kl. 20:28

De pyttesmå har jag ingen aning om vad det kan vara. Söta är de iaf.
De större är det kanske gulnavling, de växte på en mossbeväxt stubbe tillsammans med några trattkantareller. Rätt mycket sol på platsen, trodde kanske den gula färgen kom därav. Kanske är det en färgvariant av trattisar eller….........?

0 349 visningar
2 svar

Vilken mussling

HIK

5 sep 2009 kl. 20:11

Vad är det här för mussling som växer på nedbruten ticka?

0 385 visningar
9 svar

Några kluriga?

HIK

4 sep 2009 kl. 21:20

Alla svampar växer i bokskog skåne några förslag? taggsvampen har jag fått förslag om grå taggsvamp och kompakt taggsvamp tror mest på zontaggsvamp men gärna mer förslag

0 313 visningar
2 svar

Cortinarius bayeri?

Irene A

5 sep 2009 kl. 20:06

Har varit på kantarelljakt i hällmarkerna idag och hittade en pyttespindling som jag är säker på att jag aldrig har sett förut..
I Funga Nordica (nycklarna där fungerar faktiskt bra till många svampsläkten) kom jag till slut fram till att det skulle kunna vara Cortinarius bayeri.

Jag har ingen linjal på bilden (glömde det), men svampen är 5 cm hög och har 15 mm breda hattar. Det syns inte så bra här, men velum är blekt ockrafärgat.

Sporerna är avlångt äggformade till en ani…mer…

0 285 visningar
4 svar

Jag önskar

Tina Nordberg

5 sep 2009 kl. 12:50

er alla en trevlig svampens dag i morr´n söndag. Själv drar jag till Kolarbyn i Skinnskatterg, kommer inte hem förrän det blir mörkt på söndagkväll.

0 283 visningar
3 svar

Irene A. igen!

Älgen

5 sep 2009 kl. 19:16

Tack för era svar!
Det jag blir lite förvirrad av är att i min svampbok av Pelle Holmberg och Hans Marklund står det att både Tallsopp och Fläcksopp inte mörknar vid tillagning??

0 230 visningar
0 svar

Fler bilder på fingersvamp

Lena Nilsson

5 sep 2009 kl. 19:56

Tidigare har jag skickat in bilder på vad jag efter läst i svampboken trodde var fläckfingersvamp. Kanske dessa bilderna är lättare att se på

0 323 visningar
1 svar

Fläckfingersvamp, Ramaria Sanguinea

Lena Nilsson

5 sep 2009 kl. 19:34

Hittade dessa svampar i en ring i enbokskog på gränsen mellan Skåne och Småland. Är det fläckfingersvamp eller?

0 349 visningar
4 svar

Champinjon?

MariaW

5 sep 2009 kl. 17:30

Idag stötte jag på dessa och nu undrar jag om det möjligen kan vara någon sorts champinjon?

När svampen skars itu dröjde det inte länge innan den började ändra färg till svagt rosa.

0 180 visningar
2 svar

Vad är detta?

Katrin Tyringe

5 sep 2009 kl. 10:48

Tog denna bild i en granskog

Hej,
Jag hittade massor av trattkantarreller/rödgul trumpetsvamp på ett nyfunnet svampställe. Dock var svamparna endast i knappnålsstorlek och några exemplar lite större. Hur länge, under rådande väderförhållanden (v 36 2009 runt Södertälje), tar det innan de är lagom att plocka? Vad är normalstorlek för en fullvuxen trattkantarell/rödgul trumpetsvamp?

0 447 visningar
15 svar

Lennart S?

svampstaff

4 sep 2009 kl. 11:09

Var det du som var intresserad av Ramaria?
Skulle du vilja kolla på denna åt mig, så jag får klarhet i min sömnlöshet?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone