Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 304 visningar
6 svar

Liten nätt blomkålssvamp

Helena A

30 aug 2009 kl. 16:23

Hittade en liten nätt blomkålsvamp idag.
Tyvärr så går min våg bara tilll 2 kilo.
Men uppskattar att den väger runt 5-6 kilo minst.
Korgen som den fyllde helt rymmer 25-30 liter.

0 1639 visningar
4 svar

Vit rund geleklump??

Lena Strömstad

30 aug 2009 kl. 22:32

Naturligtvis låg kameran hemma….. Kanske kan ni hjälpa i alla fall. Hittade idag bredvid rödgula trumpetsvampar och trattkantareller en konstig svamp. En rund ganska tung boll ca 7-8 cm i diameter. Vit/vitgrå. Ett tunnt skal och inuti en geleklump.

Vad kan det vara för svamp?

0 307 visningar
7 svar

Eldsopp ?

Gula

30 aug 2009 kl. 13:07

Växer på vår gräsmatta omgiven av björk, björk, björk och ek. Har funnits här i tjugo år…. Luktar inte gott !

0 403 visningar
10 svar

Vad har denna sopp angripits av?

anithau

29 aug 2009 kl. 23:32

Vad kan ha hänt här?

0 257 visningar
2 svar

Herr kantarell

Bo Reyer

30 aug 2009 kl. 16:14

Har ni sett herr kantarell….? Om inte så kolla expressens nätupplaga.

0 367 visningar
9 svar

Matsvampar?

Lis

28 aug 2009 kl. 20:33

Är den första en blomkålsvamp?
Kremlan har rödfärgad fot och smakar som pepparriska. Vad heter den?
Vilken sorts taggsvamp?
Är den sista en champinjon? Höjd 12cm, hattens dia 9cm, växer vid en gran. Går den att äta?
Tacksam för svar.

0 243 visningar
5 svar

Aldrig sett sådan ticka!

Barbro

30 aug 2009 kl. 21:40

Vet någon vad detta är för slags ticka? Växte på en stubbe. Fruktkroppen verkar vara något gammal.

0 357 visningar
4 svar

Någon slags sopp

Sven H

30 aug 2009 kl. 16:46

Hej,
har försökt identifiera denna svamp utifrån bilderna på denna site men gått bet. Plockade utanför Trollhättan. Någon som kan hjälpa?

0 238 visningar
2 svar

Mikroskopering av vargmjölk

Viktoria, Finland

30 aug 2009 kl. 20:53

Nörden i mig vaknade imorse och for iväg för att samla lite prover för mikroskopering. Jag petade hål på vargmjölksfruktkroppar (en äldre och en yngre) och la innehållen på objektglas. Vad kommer jag att se imorgon?

0 269 visningar
3 svar

Ätlig

Sven H

30 aug 2009 kl. 16:49

Hej,
Är denna lilla svamp plockad utanför Trollhättan ätlig? Tacksam för hjälp.

0 307 visningar
6 svar

Recept ??

Gula

29 aug 2009 kl. 20:05

Skogen (=kärren) tycks svämma över av rödgula trumpeter i år! Är det nån som har nåt bra recept för dom?? Dom har ju en helt annan smak än trattisar tex.

0 228 visningar
5 svar

okenda svampar?

Ida

30 aug 2009 kl. 20:59

Dom här kan jag inte.
Men jag tror på en mycke stor riska i vägkanten först.

0 217 visningar
0 svar

Cocker spaniel

Olle

30 aug 2009 kl. 21:15

Hej

Det är så att jag alltid haft något emot Cocker spaniel hundar ända sedan jag var liten. Tycker det ränner alltför många sådana hundar i svampmarkerna nuförtiden så frågan är vad man kan göra för att minska beståndet.
Denna svaga ras borde egentligen avskjutas men då skulle det väl bli ett jävla liv på folk. Kanske man skulle sätta ut lite fällor på test ? Eller ta med pickan nästa svamptur.

0 207 visningar
2 svar

Gott om..

svampstaff

30 aug 2009 kl. 19:40

Vissa svampsorter oxå i skogarna, bl.a mandelriska fanns stora mängder och stolt fjällskivling är det rikare än vanligt i mina skogar.

0 198 visningar
2 svar

Bastanta rackare!

svampstaff

30 aug 2009 kl. 20:20

Satt under en Ek, den största mätte 16cm höjd och 28cm omkrets!

0 211 visningar
2 svar

Vilken fingersvamp ?

Anders

29 aug 2009 kl. 18:06

Någon som vet.
Den är ljusgul

0 253 visningar
4 svar

Plockar ni pepparriska?

gunhild Nordås

30 aug 2009 kl. 19:49

Jag ser mycket pepparriskor på tallheden nu, är det ngn som plockar den? Jag har hört att vissa restauranger köper den. Själv brukar jag göra risksallad av pepparriska. Var försiktig om ni smakar på den!

0 198 visningar
2 svar

Liten ticka

Tina Nordberg

30 aug 2009 kl. 10:54

eller vad det nu är. Trodde först det handlade om tofsskräling men efter att ha kollat bilder i kameran såg jag rör under och inte skivor.
Är det en pytte sommarticka? Den var ca 1cm hög, och växte på björk tror jag.
Kan jag få hjälp med lillen?

0 233 visningar
1 svar

Lömsk fingersvamp

Egon.

29 aug 2009 kl. 14:57

Skickar ännu en bild. Kanske det är lättare att artbestämma efter denna. Svampen har torkat bort nu.
Jag ringer dig Lennart i Ödåkra om den dyker upp igen.

0 187 visningar
2 svar

Vilken fingersvamp ?

Anders

29 aug 2009 kl. 18:08

Den är brun

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone