Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 322 visningar
5 svar

Skumma tickor Klas?

svampstaff

25 aug 2009 kl. 20:36

Ett fantastiskt ställe, med urgammal ask(tror jag).
Hittade lite intressanta saker på dom, men vad?
Serie ett lite gulaktig, 4meter upp på en död/halvdöd ask.

0 312 visningar
4 svar

Tryfflar.

svampstaff

24 aug 2009 kl. 21:52

Bild1 från igår, ek/hasselskog.
Bild2 idag i lasarettsparken nyss.
Är det rottryffel och potatistryffel?

0 1498 visningar
6 svar

Kantarellolja?

Angelica

25 aug 2009 kl. 17:45

Hallå!

Har hittat lite kantareller och funderar på om man kan lägga in i olja/ göra kantarellolja av det? Hur gör man och vad ska man tänka på? Finns det något som är väldigt viktigt att veta?

Tacksam för svar och lycka till ute i skogarna!

0 323 visningar
7 svar

Vilken svamp?

HIK

24 aug 2009 kl. 22:28

Växte under barrmattan i äldre granskog hattarna c.a 40mm breda skivorna brunfläckiga på dom äldre ex. lukten något fruktig ingen speciell smak är det någon musseron kanske?

0 831 visningar
23 svar

Rynkad tofsskivling?

Daniel

16 aug 2008 kl. 17:05

Är det här rynkad tofsskivling?

0 238 visningar
3 svar

Vilken skål?

HIK

24 aug 2009 kl. 22:03

Växte tuvad i bokskog luktar inget och det kommer ingen vätska vid snitt skålarna är c.a 30mm breda

0 932 visningar
4 svar

konservering av svamp?

Älgen

25 aug 2009 kl. 08:37

ser att en del brukar konservera svamp! hur gör man?

0 235 visningar
3 svar

Vad är detta?

Sirpa

25 aug 2009 kl. 18:23

Hej!
Första dagen jag såg dessa, reagerade jag på att de utsöndrat en klar lingonröd vätska som låg som vackra droppar uppepå hattarna. Hade tyvärr ej kameran med och bilderna här är tagna två dagar senare, efter regn.
Växer gruppvis i vitmossan på tallmo. Ytan mörknar snabbt när man tar i den. Inte klibbig. Jättesvår att bryta isär, som gummi.
Har fått förslaget oxtunga men tycker inte det stämmer. Någon som känner igen dem? :O)

0 315 visningar
2 svar

Vit hattmurkla

Lena M

25 aug 2009 kl. 16:55

Såg ett tiotal vita hattmurklor efter en gräsbevuxen körväg igenom barrskog, plockade inga men visst är de vackra.

0 261 visningar
1 svar

Blek kantarell ?

Birgitta F

25 aug 2009 kl. 17:06

Hittade dessa i bokskogen idag , trodde först det var blek taggsvamp på håll.
Kan det vara blek kantarell ?
Dom gulare fanns i granskogen intill

0 553 visningar
10 svar

skivling i trädgårdsland

Bo E

21 aug 2009 kl. 14:09

Denna svamp växte i kanten av en trädgårdsplantering med fransk dragon.

Någon stjärna som vet vad det är fär art?

Kan det vara någon musseron?

0 305 visningar
11 svar

hur hittar ni tillbaka ?

Birgitta F

24 aug 2009 kl. 21:27

ibland funderar jag på att sätta upp ett och annat plastband, men där jag nu vandrat i fem år känns det överflödigt. Det känns så gott att hitta bestånd efter bestånd precis där dom ska vara…frågan är bara hur hittar man tillbaka år efter år , skogen förändras likväl så vet jag exakt var dom borde stå (och står).
Jag går lätt vilse och snurrar gärna runt när jag hittar nya bestånd , men jag förundras ändå över att jag med mm precision kan hitta exakt mina gamla g…mer…

0 278 visningar
5 svar

Vaxskivling.

svampstaff

24 aug 2009 kl. 20:51

Men vilken?
Från ek/hasselskog, ganska stor.
Och en superbt suddig bild)

0 364 visningar
13 svar

Mina nya bilder!

Bo E

18 aug 2009 kl. 16:42

Nu kommer lite bilder med svampar att gissa på!

Serie 1

0 686 visningar
10 svar

2 skålsvampar

Lena M

22 aug 2009 kl. 11:12

från igår som växte på bränd mark. Den första är väl brunskål ?

0 1235 visningar
10 svar

finsk riska / etterriska?

Cattis

23 aug 2009 kl. 21:06

Hej! Denna svamp, och ytterligare några exemplar, har jag funnit och undrar om jag ska våga tro att det är en etter-riska, en av vad jag förstår, de s.k. “finska riskorna”? Jag har aldrig vågat ge mig på denna grupp tidigare, men nu har jag plåtat, och förvällt i 2 x 15 min och fryst in. (Första kokvattnet fick jag skumma av ordentligt) Vågar jag använda den? Den är HET i smaken, en dutt m tungan känns i flera minuter innan förvällning. Små droppar saft som syns på fotot. Min ...mer…

0 902 visningar
13 svar

Tidiga Trattkantareller

Jaakko

25 aug 2009 kl. 09:58

Plockade ca 2,5 kg Trattisar den 22/8 i år.

Men jag undrar om det är för tidigt att plocka svampen?

Behöver den mer tid att mogna för att ge den rätta smaken

När jag nu torkar den på tidningar så känns svampen nästan som gummi när man tar ett gäng i handen.

Kanske jag måste kasta all svamp

0 1069 visningar
4 svar

Vit strävsopp, men vilken?

Mahlin L

25 aug 2009 kl. 00:23

Hittade idag 2 ex av denna svamp, den mindre, (på bilden) ca 4 cm hatt diameter och den större 10 cm dia. Blånar ej vid snitt och svartnar ej heller vid tumning. Mycket fast i köttet. Ingen lukt. Liknar ju lite blek björksopp men fjällen på foten helt annorlunda. Börjar dra lite åt beige färg några timmar efter plockning. Vad heter den och framförallt är den ätlig eller t.o.m. en bra matsvamp?

0 323 visningar
5 svar

Svampuggla

Jan A, Uppsala

25 aug 2008 kl. 23:57

Vad är det? Något för Gunhild månne… Eller vem som helst!

0 268 visningar
2 svar

Vad för sort

Gunilla Nilsson

25 aug 2009 kl. 10:38

Hittade dessa svampar på en skogsstig de är ca 5 cm i diameter o som en liten skål ca 2-3 cm höga. Undrar vad det är och om de är ätliga, fanns en hel del.
Tacksam för svar
Mvh
Gunilla Nilsson

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone