Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 190 visningar
1 svar

Violgubbeår?

Geraldine, Vällingby

25 aug 2009 kl. 10:52

Har suttit och tittat igenom rapporterna om violgubbe här pÃ¥ Svampguiden. Rappaorterna har ökat till det dubbla iÃ¥r. Vad beror det pÃ¥? Är det “violgubbeÃ¥r” eller har vi blivit duktigare pÃ¥ att rapportera? Kanske att vi blir fler och fler som upptäkt denna sida.

Rapporterna från 2000 och frammåt:

2000 - 2st
2001 - 3st
2002 - 2st
2003 - 3st
2004 - 3st
2005 - 4st
2006 - 4st
2007 - 2st
2008 - 7st
2009 - 16st och säsongen är inte slut ännu….

Jag hittade den för första gÃ¥ngen iÃ...mer…

0 1267 visningar
8 svar

Spadmurklingar

Irene A

24 aug 2009 kl. 22:15

Träffade på båda arterna i helgen.

Först blek spadmurkling, Spathularia rufa.

Sedan spadmurkling, Spathularia flavida (borde heta gul spadmurkling istället..).

0 1139 visningar
9 svar

lila svamp

Agneta

23 aug 2009 kl. 22:42

Hittade en svamp idag som är knall-lila. Vad är det för svamp?

0 197 visningar
0 svar

Välkommen

Hans v E

25 aug 2009 kl. 09:41

till Svampguiden Lennart S.!

0 266 visningar
4 svar

Blomkålssvamp!

Mia

25 aug 2009 kl. 07:41

Släpade hem en blomkÃ¥lssvamp pÃ¥ 2.3 kg frÃ¥n skogen igÃ¥r. SÃ¥ kul att fÃ¥ hitta en…tyckte jag igÃ¥r. Nu ligger monstret pÃ¥ diskbänken och undrar vad jag ska göra med den. Ja, jag vet inte sÃ¥ den fÃ¥r väl ligga till sig en stund till under dagen. Varför skulle jag dra hem den dÃ¥?

0 454 visningar
3 svar

Hjälp mig ,snälla

lena

15 aug 2009 kl. 14:57

Hej
Ska upp till västerbottensfjällen på måndag för att plocka kantareller.Min mor är där och har plockat massor.Dessutom mycket annat folk ute.Är rädd att inte hitta något.Hur fort växer kantareller upp?

0 375 visningar
13 svar

vågig vaxing?

Frida

23 aug 2009 kl. 11:02

Hej dessa små vågiga vaxingar såg jag i dag på slåttermark. Är det en speciell art som har dessa vågor?, eller kan det bli så på alla vaxingar?

Tusen tack på förhand

0 1681 visningar
4 svar

Torka eller frysa?

Ellwe

24 aug 2009 kl. 22:13

Jag undrar vilket som är bästa sättet att förvara fårticka o taggsvamp.
Dom har tidigare åkt med i blandsvampen, men nu har vi plockat mer än vanligt så då undrar jag hur jag ska göra.
Förvälla o frysa eller torka?

0 265 visningar
5 svar

På asplåga

NadaL, Umeå

23 aug 2009 kl. 08:12

fotade vi den här ticka eller poring,aldrig sett något liknande. Hittar inget som stämmer och är tacksam för era förslag

0 197 visningar
2 svar

Fina svampar men vilken sort?

Madelen

24 aug 2009 kl. 22:37

Hittade ett par svampar på kantarelljakten,vad kan det vara för några?

0 461 visningar
1 svar

Tegelkremla?

Agne, Linköping

24 aug 2009 kl. 23:43

Hej! Var i skogen i helgen och letade kantareller som är den enda sort som jag känner mig säker pÃ¥. Hittade dÃ¥ även en hel del sÃ¥dana här svampar (se biler) som sÃ¥g fina ut. De var i granskog. Har kollat en (äldre) svampbok och här pÃ¥ SvampGuiden och tror att det kan vara Tegelkremla. Rätt eller fel? NÃ¥gon som vet? Hatten blir slemig när man spolar vatten pÃ¥ den. När jag bröt itu foten sÃ¥g den lite ofräsch ut (men den hade legat ett dygn i kylen dÃ¥, kanske det som gjorde den…mer…

0 331 visningar
20 svar

Lite smått.

svampstaff

23 aug 2009 kl. 19:52

umbraröksvamp.
mössmurkling.
luden skålmurkla och barrklubbsvamp på bild1 tror jag?

bild 2 kanske stor klubbsvamp från ek/hasselskog?

bild3 stort haröra.

0 217 visningar
1 svar

Piraten..

Stefan hbg

24 aug 2009 kl. 22:40

ser ni han i mitten med en lapp för ögat. Kan det vara en skinnticka?

0 2259 visningar
2 svar

Kantarell i fjällen

karin

23 aug 2009 kl. 19:12

Är det en myt eller är det så att kantareller växer på 600möh i fjällen eller??? Växer dom lägre eller högre???

0 244 visningar
2 svar

Vilken riska är detta?

gunhild Nordås

24 aug 2009 kl. 18:11

Den är vackert zonerad på hatten. Den har vit saft och är brännande skarp. Den växte under gran tillsammans med granblodriska.

0 374 visningar
16 svar

Några kända några okända!

"JAS" Helsingborg

24 aug 2009 kl. 08:42

Hej! Var en runda i en av mina dungar nära Helsingborg i går och fast det är fuktigt så var det tunt med svamp. det var tillochmed ont om Stor lökbrosking och Ostronmussling som det brukar vara gott om så här års på denna plats. Serie 1 Ametistskivling.

0 177 visningar
4 svar

rödaktig fingersvamp ätas?

cattis

23 aug 2009 kl. 22:44

Stora klasar växer i min svampskog. (Högt upp på en sandås, barrsog och torrt.) Kan jag använda dem till matlagningen?

0 245 visningar
9 svar

behöver hjälp med 2 olika

Birgitta F

24 aug 2009 kl. 14:08

En liten promenad idag
Serie 1 tror jag är en musseron (granplantering)
Serie 2 tror jag är en riska (blandskog)
Det är väldigt torrt i skogen just nu (Bohuslän)
Bild 1 i serie 2 finns trattkantarell med ,dom håller totalt på att torka bort precis som i fjol.

0 188 visningar
2 svar

Irene A

Lena M

24 aug 2009 kl. 18:41

Visst måste det vara ögonskål som du föreslog, har tittat på dem med förstoringsglas och jag har sett dem på tre lokaler.

Vaxing vill jag ha till kantarellvaxing, vad säger du om de.

0 192 visningar
2 svar

I hassellunden

Lena M

24 aug 2009 kl. 08:37

såg jag de här på en alstam men jag vet inte vad, kanske någon kan hjälpa mig ?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone