Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 219 visningar
4 svar

Konstig röksvamp?

svampstaff

24 aug 2009 kl. 19:35

Eller är det röksvamp och nån tryffel?
Mkt små som hänger i myceltrådar från en kärna(typ)
På min nerfart i stenmjölet vid en mur.

0 197 visningar
2 svar

Vilken fingersvamp?

gunhild Nordås

24 aug 2009 kl. 18:13

Den växte i mossan i granskog

0 231 visningar
2 svar

Nytt inslag på tomten

Bengt Strömer

24 aug 2009 kl. 17:55

Hittade denna mjuka ticka (?) alldeles under vår stora buske med vilda björnbär. Växer eventuellt på ett ett rotutskott från en intilliggande granstubbe (svårt att upptäcka under svampen). När man bryter i svampen känns det och ser ut som mört kycklingkött. Men förmodligen smakar det inte så? Lukt: traditionell “svamplukt”.

0 1438 visningar
15 svar

På granlåga

Lena J

21 aug 2009 kl. 21:00

Hej !
Nu behöver jag hjälp igen!
Tycker det är svårt att artbestämma tickorna jag hittar…
Vad är detta?
Växer på granlåga.

0 268 visningar
5 svar

Vad växte bland kantarellerna?

MariaW

24 aug 2009 kl. 16:53

Idag har jag stött på något totalt främmande, till utseendet påminner de om kantareller och växte bland sådana men de är vita. Så vad har jag hittat egentligen?

Första bildsviten på den främmande svampen ensam.

0 178 visningar
2 svar

Färgat av sig?

gunhild Nordås

24 aug 2009 kl. 18:15

Det såg ut som om granblodriskan färgat av sig på undervegetationen, så här såg det ut när jag tog upp riskan. vackert var det i alla fall.

0 2770 visningar
35 svar

Älg eller Björn??

anithau

22 aug 2009 kl. 19:35

Kan någon återigen bekräfta för mig vem som äger denna kvarleva.

0 257 visningar
3 svar

Vildsvin förstör svampställena?

Jouko Niskanen

24 aug 2009 kl. 15:25

Sedan ett år tillbaka finns det vildsvin runt vårt gammla torp. Tycker mig se att det dom främst bökar efter är svampmycelium. Någon som vet?

0 216 visningar
3 svar

Vad har jag stött på här?

Eva

24 aug 2009 kl. 16:43

Tänkte först på stolt fjällskivling, men kort fot och ej skivor. Någon som vet? Växte under stor, tät gran vid foten av ett fjäll.

0 332 visningar
11 svar

lycka för mej

klas jaederfeldt

16 aug 2009 kl. 17:29

mums Mandelriska

0 287 visningar
9 svar

Kan ni hjälpa mig?

Hannalena

24 aug 2009 kl. 11:21

Vad är det här för svampar? (Nybörjare på allt annat än kantareller, trattkantareller, blomkålsvamp och taggsvampar=) )

Någon form av sopp antar jag. Ätlig? Växte under gran i torr gammal granskog.

0 247 visningar
1 svar

Var

Jonas Florin

24 aug 2009 kl. 13:08

Hej från en total nybörjare, men med ett nyfunnet intresse för kantareller: Var och i vilken slags skog (Har hört blandskog) ska man titta efter kantareller. Och hur lång tid tar det för svampen att växa upp igen??
Hoppas på svar

0 205 visningar
1 svar

?

Katrin Tyringe

24 aug 2009 kl. 09:28

Har ingen aning om vad detta är för svamp någon som vill hjälpa till. Hittade den på en murken björk. Den kändes precis som ostonskivling o luktade gott friskt

0 731 visningar
1 svar

Svamp i södra skåne?

Maric // Arlanda

24 aug 2009 kl. 12:53

Har ni några förslag på platser där det finns svamp? Har en vän med stort fotointresse och skulle vilja komma ut i skogen för att fotografera svamp.
Tack på förhand.

0 921 visningar
8 svar

Att igenkänna om svampar äro giftiga eller ätbara

Morgan

23 aug 2009 kl. 19:18

Har en rolig bok från 1879 “Husmanskost.. En hjelpreda för sparsamma husmödrar” och där står det:

“Som det är öfverflödigt, att nämna alla svamparter, då det finnes kartor med beskrifningar öfver de giftiga och ätbara sorterna, vill jag blott underrätta den, som detta oaktadt är osäker, att då man ibland de svampar, som förvällas, lägger en renskurad silfversked, om denna behåller sig blank är svampen ej giftig; äfven kan man deri koka en skalad rödlök; om den ej blir bl…mer…

0 345 visningar
4 svar

Vit stor svamp

Trollehatt, Linköping

24 aug 2009 kl. 06:18

Hittade den här igår, någon som vet vad det är? Känns fast och stadig, hattkanten kränger inåt under svampen. Helt vit.

0 283 visningar
4 svar

Kohagssvamp

Katrin Tyringe

24 aug 2009 kl. 09:19

Hittade denna svamp i en kohage med björk o gräs.Vad kan det vara för nåt

0 245 visningar
3 svar

Fingersvamp??

Micke

23 aug 2009 kl. 21:37

Ätbar ???

0 1566 visningar
6 svar

bitter kantarell

Peter B

22 aug 2009 kl. 11:50

Hej jag har en fråga, har jobbat som kock i snart 20 år och stekt en och annan kantarell. När det inte är tid för kantareller kan man köpa frysta från sin grönsakshandlare, men de blir alltid så beska vad beror det på?
mvh
Peter B

0 428 visningar
3 svar

Kötticka - eller ??

anithau

23 aug 2009 kl. 20:30

Frågar om igen på denna ticka.
Växer på granlåga.

Fick fläckar när jag tummade på den. Mjuk i konsistensen.
Doft??

Tacksam för hjälp.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone