Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 225 visningar
0 svar

behöver hjälp

mia

29 jul 2009 kl. 19:39

nån från småland som vet nån svampguide som man kan kontakta??behöver hjälp med att plocka svamp.gärna i jönköping län.
hör av er.

0 511 visningar
2 svar

Slät vitriska?

Ewa lilliesköld

28 jul 2009 kl. 22:25

Har aldrig sett denna förrän i dag, är det en slät vitriska mån tro. Tyvärr inomhus bilder!!
:-)

0 507 visningar
13 svar

En

NadaL, Umeå

27 jul 2009 kl. 07:04

härlig dag i skogen igår:

Serie 1.1- gullhorn,
    1.2- någon slemsvamp?
    1.3- också någon slemsvamp?

0 205 visningar
0 svar

Huvudbry

Lasse.S

29 jul 2009 kl. 17:03

Dessa har i sommar växt upp i min mors rabatt, där stod tidigare ett gammalt lövträd. Vad är det och hur får man bort dom?

0 217 visningar
0 svar

Strålspindling i Dalarna

Karl S

29 jul 2009 kl. 14:17

Här är bild av Cortinarius balaustinus.  Har en känsla av att säsongen är ngt tidigare än vanligt här i Siljanstrakten.  Men vi har fått över 200 mm regn i juli…

0 426 visningar
2 svar

Aktivt ämne i pepparsopp?

John H

29 jul 2009 kl. 12:43

Jag var ute och provplockade igår i barrskog och hagar i Uppland och hittade en del kantareller, mandelkremlor och lite champinjoner. Jag hittade också två små gulbruna soppar som jag inte kände igen, så jag tog hem dem för att försöka artbestämma dem. Efter en koll i databasen och en provsmakning så kom jag fram till att det var pepparsopp.

Jag undrar nu om någon vet vilket ämne det är som pepparsopp innehåller som gör att den smakar starkt? Är det capsaicin (som chilifrukter)...mer…

0 427 visningar
6 svar

Hur fort växer dom?

gunhild Nordås

28 jul 2009 kl. 12:14

I förrgår hittade jag några karljohan när jag var ute med hunden, så i dag tog jag med en tom sockerpåse. Den räckte inte till, utan jag hade famnen full när jag vände hemåt(trots att jag grovrensat). Dom jag plockade i dag fanns inte där i förrgår.

0 377 visningar
10 svar

Kamera till salu..

anithau

28 jul 2009 kl. 16:59

Många här på forumet beundrar Tina´s fotokonst. JAg är en av dem.

Jag köpte en likadan kamera som Tina har. Men, jag ska nu sälja den. Måste ha en mindre och lättare. Så, jag bjuder ut kameran till försäljning. Canon Powershot S3IS. Tinas bilder talar för kamerans förmåga (med hjälp av fotografen förstås).

Hojta till här om någon är intresserad.

0 1238 visningar
10 svar

Snöbollschampion?

Anna

28 jul 2009 kl. 19:18

Hittade på gräsmatta intill en skogsdunge. Växte i klunga. bollformad vit hatt med vita skivor på de yngtsa ex och utplandad hatt med bruna skivor på de största ex.

Doft: god.

0 239 visningar
3 svar

Jan A

Mie, uppsala

29 jul 2009 kl. 09:17

Var det din ljuva stämma som jag hörde på Radio Uppland nu i morse?
I så fall, kan du berätta mer om Uppsala svampklubb?

0 264 visningar
2 svar

Från igår

Lena M

28 jul 2009 kl. 22:04

och Boulongnerskogen.
Är det champinjoner, den på bild 2 ser i mitt tycke ut som en flugsvamp men det stämmer ju inte med de rödfärgade skivorna. Tacksam för namnförslag !
Förutom alla planterade lindar så fanns tall och dessa under granar.

0 554 visningar
7 svar

Saffranstickan!!

Ewa lilliesköld

28 jul 2009 kl. 16:09

Åhhh…....dessa fantastiska ekar!!!
Hittade två lokaler med saffransticka idag TROR vi!!

0 265 visningar
5 svar

Dagens

Tina Nordberg

28 jul 2009 kl. 22:34

Tog en tur på tomten och en sväng ut på ängen till den rasade eken.
I de tidigare så ståtliga ek hittade jag massor med ännu bara små musslingar. Det är väl inte något mer spännande än Epålettsvamp

0 276 visningar
2 svar

På stammen?

Ewa lilliesköld

28 jul 2009 kl. 22:46

Jag kan inte hitta denna svamp, tror det var på björk. Kan jag få hjälp med den?

0 275 visningar
3 svar

en kremla och en fjällskivling

Mattias Andersson

28 jul 2009 kl. 20:53

En tidig brunviolett mild kremla med gula skivor under gran. Sista bilden är en mindre vanlig fjällskivling som växte i en myrstack. Jag har ett namnförslag på kremlan och ett på fjällskivlingen. Vad tror ni att dessa arter är?

0 412 visningar
5 svar

Naturupplevelse!

Tanja i Gagnef

28 jul 2009 kl. 22:07

Du som är rädd för ormar sluta läs här!!
Vi stötte på denna snok (?) i dikeskanten i full färd med middagen… Häftigt men också otäckt att se. 
Jag kunde inte sträcka ner handen och peta undan gräset så bilden är lite rörig. Hoppas det går att se ändå.
Tyvärr för snoken men turligt nog för grodan blev ormen störd av oss och grodan kom loss och hoppade iväg!

0 242 visningar
2 svar

fjällskivling

Lena M

29 jul 2009 kl. 07:06

som jag är osäker på vad den heter, kan någon hjälpa mig ?

0 297 visningar
2 svar

Hos grannen

Lena M

28 jul 2009 kl. 21:36

poppar det upp rosenfingersvampar i mängder nu, men vad heter den vita som finns där i år, rökfingersvamp eller ?
Och är det toppvaxing ?

0 556 visningar
7 svar

Svart Hattmurkla?

Tanja i Gagnef

28 jul 2009 kl. 22:02

Jag hittar en hel del roligt på gräsmattorna utanför jobbet i år ;-) Visst är väl det här en svart hattmurkla?

0 630 visningar
6 svar

Luddticka?

Ingemar, Borås

22 jul 2009 kl. 20:14

Nästan alltid är skinntickor just bara skinntickor men så tyckte jag den här såg lite annorlunda ut.
Tittade i “Rymans” och såg den passade väldigt bra in på luddticka. Ozonerad ovansida och med håriga porer(om det är tillräckligt hårigt?). Växtplatsen stämmer bra också.
Jag tolkar den till luddticka om inte jag missat nåt eller nån annan har en avvikande uppfattning.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone